name | autoweek.cz

Drahá nákupní horečka z let euforie
11.05.2025 | Aktuality
Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje události v automobilovém průmyslu.
Ještě relativně nedávno výrobci automobilů věřili, že v budoucnu už nebudou výrobci automobilů, ale že se kouzlem promění v poskytovatele služeb mobility. Strategií bylo diverzifikovat a rozšířit svou nabídku, ideálně rychle prostřednictvím akvizic. Ať už o robotaxíky, létající vozidla nebo elektrické skútry – chtěli být součástí hry. A do těchto nových obchodních oblastí automobilky investovaly značné prostředky. To byla podnikatelská odvaha.
Nyní se však odvětví nachází v krizi a sny z minulých let jsou pryč. Drahé akvizice a startupy z těch radostných let se v současné době likvidují. Příkladů je nepřeberné množství.
Zde jich je pět.
1. Platforma pro nákup aut Heycar
Kdysi ji založil Volkswagen, aby konkurovala AutoScoutu a Mobile.de. Proč neprodávat ojeté vozy online sami? Budování značky ale bylo nákladné a přidaná hodnota žádná. Volkswagen vydržel osm let. Ostatní akcionáři platformy již odešli. Nyní se Heycar ruší.
2. Startup FreeNow
BMW a Mercedes kdysi založily společný podnik pro služby mobility a sloučily své jednotlivé služby. Všechno to skončilo s „Now“. FreeNow se chtělo stát evropským Uberem jako nový konkurent v oblasti taxislužeb a zároveň fungovat jako druh autopůjčovny. Naděje byly velké. Nedávno však Mercedes a BMW prodaly FreeNow americkému poskytovateli Lyft. Obě automobilky se od té doby také zbavily téměř všech ostatních „Now“, jako jsou služba sdílení aut ShareNow (nyní Free2Move) a parkovací služba ParkNow (nyní EasyPark). Stejně to nikdy nezapadalo do prémiového ani luxusního konceptu značek. Teď, nebo nikdy.
3. Služba robotaxi Cruise
General Motors se před pár měsíci vzdal snu o robotaxi poté, co do něj investoval miliardy. Americká společnost mnoho let tvrdě pracovala na vybudování taxislužby bez řidičů. Cruise, jak se tomu říkalo, mělo ambiciózní plán růstu. Zaváněl sci-fi budoucností, která by se brzy mohla stát skutečností. Smrtelné nehody však společnost uvrhly do krize. GM projekt Cruise opustil. Hrob za miliardu dolarů.
4. Výrobce aerotaxi Volocopter
Před dvěma měsíci čínská společnost Wanfeng koupila německou leteckou společnost Volocopter, čímž ji zachránila před bankrotem. Majitelé, včetně Mercedesu-Benz, již nebyli ochotni do projektu investovat další peníze. Ostatní automobilky nadále sní o aerotaxi, ale na obzoru stále není nic, co by mohlo vést k jeho realizaci. Pro Mercedes to byla investice, která se rozplynula ve vzduchu.
5. Dodavatel elektrických skútrů Spin
Ford si kdysi myslel, že by bylo dobré do toho investovat. Proč nemít ve své nabídce elektrické skútry – vedle pick-upu F150? Mikromobilita byla novým humbukem. Ale v době krize je humbuk první věcí, která se ruší. Ford poté prodal Spin německému dodavateli Tier a udělal čáru do písku. Ford v tom nebyl sám. I další výrobci automobilů měli ve svém portfoliu skútry nebo elektrokola. Většina těchto projektů byla tiše ukončena.
Výčet by mohl pokračovat donekonečna. Podnikatelského ducha oněch let překonala drsná realita. Ve výsledku se těchto projektů ujímají především technologické společnosti s odbornými znalostmi v dané oblasti. Automobilky místo „dvouciferného růstu jako poskytovatelé služeb mobility každý rok“ (jak prohlásil tehdejší generální ředitel skupiny VW Matthias Müller v roce 2016) končily drahými selháními.
Foto: presseportal a Newspress USA
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz