name | autoweek.cz

Drahé evropské omluvné turné Tesly
21.05.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Tesla se snaží napravit škody, které na jejích vztazích s velkými evropskými provozovateli vozových parků napáchalo náhlé snižování cen, které srazilo zůstatkovou hodnotu vozů při dalším prodeji. Uvádí to analýza globálního automobilového korespondenta agentury Reuters Josepha Whiteho.
Tesla se snaží uklidnit evropské leasingové společnosti poté, co opakované snižování maloobchodních cen automobilky snížilo hodnotu jejich vozového parku a její pomalé služby i drahé opravy rozzlobily firemní zákazníky. Leasingové společnosti kupují nová auta a sjednávají podmínky leasingu podle toho, za kolik se domnívají, že je mohou na konci smlouvy prodat. Náhlý pokles cen tyto zůstatkové hodnoty podkopává a stojí leasingové společnosti peníze.
Tesla nyní otevírá novou sérii snižování maloobchodních cen se zaměřením na posílení prodeje v reakci na pokles celosvětové poptávky po elektrických vozidlech a rostoucí konkurenci, zejména ze strany čínských výrobců. To však poškodilo výsledky jejích největších zákazníků v Evropě, kde flotilové nákupy představují téměř polovinu prodeje.
Prodej a zisk Tesly po dlouhém období prudkého růstu globálně klesá. Automobilka oznámila 8,5% pokles globálních dodávek během prvního čtvrtletí, což je první pokles za čtyři roky. Jak pro Reuters uvádí Dataforce, pokles prodeje pro vozové parky v 16 evropských zemích přichází po 57% růstu v roce 2023 oproti předchozímu roku.
Mnoho společností s vozovými parky, půjčovny aut a leasingové společnosti se za poslední rok spálilo, když Elon Musk snížil ceny elektromobilů Tesla. Nyní jim Tesla nabízí slevy a další pobídky, aby přesvědčila evropské provozovatele vozových parků, aby si nechali Tesly v nabídce svých firemních vozů.
Snahy Tesly zahrnují neoficiální slevy na nákup nových vozů a úsilí řešit rozsáhlé stížnosti na servis, opravy a objednávky po letech, kdy manažeři vozových parků a leasingové společnosti tvrdily, že Tesla tyto problémy ignorovala. Uvedlo to agentuře Reuters devět manažerů z velkých leasingových společností a autopůjčoven spolu s tuctem správců firemních vozových parků.
„Není nic horšího než neustálé snižování hodnoty aktiv pro kupujícího vozového parku. Tesla nyní aktivně říká našim členům: Můžeme vám poskytnout slevy a kompenzovat vás. Ale zůstatkové ceny Tesly klesly tak rychle, že si nejsem jistý, zda jsou slevy, které nabízejí, dostatečné,“ řekl Richard Knubben, generální ředitel bruselské Leaseurope, která zastupuje národní skupiny ve 31 zemích.
Leasingové společnosti představovaly 44 % prodeje Tesly ve Velké Británii a v 15 zemích EU. Některé z těchto společností aby naplnili firemní kvóty „čistých“ vozů nyní jednají s čínskými výrobci elektromobilů, kteří mají spoustu modelů, které mohou nabídnout, stejně jako Volkswagen, Stellantis, Renault, Ford a další.
Evropští provozovatelé vozových parků jsou také nespokojeni se servisními operacemi Tesly. Společnost nemá prodejce, kteří by se starali o opravy, a zákazníci si stěžují, že interní servisní organizace Tesly nedrží krok s jejich potřebami, protože počet vozů Tesla na silnicích prudce vzrostl.
Vedoucí představitelé tradičních automobilek už léta varují, že model Tesly bez prodejců selže s rostoucími potřebami služeb. Nyní si mohou užít přesně jednu minutu škodolibé radosti – než se vrátí k obavám o to, jak zůstat konkurenceschopní vůči čínským výrobcům, kteří mění standardy cen a výrobních nákladů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz