name | autoweek.cz

Efektivnější Audi Q8 e-tron
31.03.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Po čtyřech letech Audi přišlo s modernizací svého prvního elektromobilu e-tron a proměnilo jej v Q8 e-tron. Modernizace zahrnuje optimalizaci koncepci pohonu, lepší aerodynamiku, vyšší nabíjecí výkon a lépe využitelnou kapacitu akumulátoru, takže dojezd se zvyšuje až o 30 %.
V roce 2018 Audi uvedlo na trh SUV e-tron jako svůj první čistě elektricky poháněný model a o rok a půl později přidalo ještě verze Sportback. Od té doby už se prodalo 150 000 těchto vozů (v ČR to bylo 150 SUV a 40 Sportbacků), ale také se rozšířila konkurence na trhu.
Nové značení vozů Audi
V rámci modernizace dostal e-tron další označení Q8, které známe již od jeho sourozenců se spalovacími motory i když e-tron má s konvenčně poháněným Q8 pramálo společného. Nové označení bude pro zpřehlednění rozšířeno i na další modely aby dokumentovalo umístění v řadě Audi s novou logikou – sudá čísla budou určena pro elektrický pohon s dovětkem e-tron a lichá pro spalovací motory. To znamená, že současná řada A6 bude v nové generaci sloučena s A7.
Q4 e-tron tedy bude nadále nacházet v segmentu A a Q6 e-tron bude později následovat v segmentu B. Nabídka vozů Audi s elektrickým pohonem v současnosti zahrnuje osm modelů, do roku 2026 jich bude víc než 20 a podle plánu bude Audi do roku 2030 čistě elektrickou značkou. Stejně jako dříve je Q8 v nabídce jako klasické SUV (i když možná víc kombi) i liftback s názvem Sportback.
Audi nesáhlo na základní tvary modelu, který je stále založen na modulární platformě MLB, což zahrnuje i základ elektroinstalace a elektroniky, takže i architektura pohonu pracuje s napětím 400 V. Optimalizací pohonu a akumulátoru, ale také výrazným snížením hmotnosti nicméně dosáhlo významné zlepšení dojezdu
Nová podoba pro vyšší efektivitu
Poněkud se mění i vzhled - Q8 e-tron je prvním modelem, který dostal nové logo značky a s tím spojenou firemní identitu. Čtyři kruhy jsou nyní navrženy ve 2D zobrazení a není zde žádný chrom. Q8 e-tron poznáte především podle upravené přídě s upravenou maskou nyní spojující světlomety. Výrazné žaluzie na přídi a spoilery připevněné ke spodní části karoserie, pomáhající usměrňovat proud vzduchu kolem kol, přispívají k výrazně vylepšené aerodynamice. Koeficient aerodynamického odporu cx se u Q8 Sportback zlepšil z 0,26 na 0,24 a u SUV z 0,28 na 0,27.
Díky rozvoru 293 cm při délce 492 cm je v interiéru spousta místa a dostatečně velký je i zavazadlový prostor - 594 l u SUV resp. 569 l u Sportbacku a k tomu ještě 62 l vpředu. Informační a zábavní systém využívá známý operační systém MMI touch response a spoléhá především na dotykové ovládání. Kamery parkovacího asistentu mají vysoké rozlišení. Trochu kontroverzní se zdají být příplatková zpětná zrcátka s externí kamerou a obrazovkou – umístění obrazovky ve dveřích si vyžaduje dost dlouhou dobu na zvyknutí a celkové vnímání prostoru kolem vozu není moc dobré. Klasická zrcátka, která jsou stále k dispozici, zatím fungují lépe.
Vylepšené trakční elektromotory
Trakční asynchronní elektromotory nově používají 14 místo 12 vinutí, což umožňuje dosáhnout vyšší účinnost a větší točivý moment. Vzrostla také kapacita akumulátoru (dodavatelem je Samsung), protože hustota energie se zvýšila o 20 %. Menší verze s 95 kWh (netto 89 kWh) se sáčkovými články je použita v Q8 50 e-tron, zatímco výkonnější verze mají nový akumulátor s kapacitou 114 kWh (netto 106 kWh) a prismatickými články.
Vozy jsou vybaveny třemi stupni rekuperace, která se volí velmi pohodlně páčkami pod volantem nebo pedálem brzdy, při jízdě bez rekuperace dochází při uvolnění pedálu akcelerátoru k tzv. plachtění.
Základní verze Q8 50 e-tron se dvěma motory poskytuje největší výkon 250 kW (340 k) v režimu boost a točivý moment 664 N.m. Dojezd podle WLTP je až 491 km (SUV) nebo 505 km (Sportback). Střední verze 55 e-tron má až 300 kW (408 k), přičemž točivý moment zůstává stejný 664 N.m. Dojezd je až 582 km resp. 600 km. U obou modelů je maximální rychlost omezena na 200 km/h. Jako hlavní se využívá zadní elektromotor, přední se připojuje jen v případě potřeby.
U řady SQ8 e-Tron a SQ8 Sportback e-Tron Audi poprvé v sériové výrobě implementoval třímotorový koncept. Na přední nápravě pracuje motor o výkonu 124 kW a na zadní nápravě jsou dva elektromotory, každý o výkonu 98 kW, z nichž každý pohání samostatně jedno kolo. Hnací moment lze zcela rozdělit mezi obě zadní kola prostřednictvím elektromotorů ve zlomcích sekundy. Propracovaným vektorováním točivého momentu tak Audi šetří použití řízených kol zadní nápravy, které jsou v této třídě téměř standardem. Největší celkový výkon s funkcí boost je 370 kW (504 k), špičkový 320 kW a trvalý 140 kW. Největší točivý moment je 973 N.m. Dojezd verzí S je kolem 500 km a maximální rychlost 210 km/h. Tyto verze vždy jezdí v režimu pohonu všech kol.
Aby byla dosažena ještě vyšší účinnost, je u všech modelů standardně instalováno tepelné čerpadlo. Kombinovaná spotřeba podle WLTP je 20,6 kWh/100 km, pro SQ8 e-tron 24,6-28 kWh/100 km. Aby se obrovské akumulátory nabily byla také mírně zvýšena kapacita nabíjení. Z wallboxu lze nabíjet střídavým proudem výkonem 11 kW, přičemž Audi za příplatek nabízí i možnost 22 kW. Přibližně za 31 minut lze akumulátor nabít z 10-80 % na DC nabíjecí stanici s nabíjecím výkonem 170 kW (místo dosavadních 150 kW), zatímco u verzí Q8 50 e-tron je to maximálně 150 kW (u předchůdce to bylo 120 kW).
Vylepšené řízení
Standardně dodávaný podvozek se vzduchovým pérováním s řízeným tlumením dostal vylepšený software a pro optimalizaci příčné dynamiky vozidla bylo upraveno nastavení vzduchových pružin. Světlou výšku lze měnit v závislosti na jízdní situaci až o 76 mm. V kombinaci s přímější odezvou řízení se zlepšilo chování v zatáčkách a ovladatelnost. S-Line má rozchod širší o 20 mm.
Za příplatek jsou k dispozici světlomety LED Matrix Digital (Made in Czech Republic), které lze získat k výbavě LED Matrix rozšířením softwaru. Orientační světlo označuje polohu vozu v jízdním pruhu a pomáhá tak řidiči zůstat v centru i v úzkých pruzích. Kromě toho jsou k dispozici tři nové funkce s rozšířenými dopravními informacemi, osvětlením jízdního pruhu s ukazatelem směru a orientačním světlem na venkovských silnicích.
Na auto s pohotovostní hmotností téměř 2,6 t je Q8 e-tron velmi obratné a agilní auto. Vyrábí se v závodě v Bruselu. Cena začíná na 2 087 900 Kč, příplatek za Sportback je 65 000 Kč.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz