name | autoweek.cz

Ekologický bonus pro elektromobily v SRN náhle skončil

Ekologický bonus pro elektromobily v SRN náhle skončil

18.12.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Spolková vláda zrychlila tempo řešení miliardové díra v rozpočtu – od 17. prosince ukončila ekologický bonus pro elektromobily. Už nelze podávat další žádosti.

Spolková vláda urychlila plánovaný konec státního ekologického bonusu na nákup elektromobilů a s okamžitou platností jej ukončila. Od 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro ekonomiku a kontrolu exportu (BAFA) podávat žádné nové žádosti o ekologický bonus. Oznámilo to v Berlíně ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu. Financování, které již bylo přislíbeno, tím nebude ovlivněno a bude vyplaceno. Žádosti obdržené do 17. prosince 2023 budou zpracovány v pořadí, v jakém byly přijaty.

 

Představeno v roce 2016

Minulou středu se semaforová koalice složená z SPD, Zelených a FDP po rozhodnutí Spolkového ústavního soudu dohodla, jak ucpat miliardové díry v rozpočtu. To má vliv na základní rozpočet i na Klimatický a transformační fond (KTF), který také financuje financování elektromobilů. Dosud mělo financování elektromobilů podle ministerstva skončit na konci roku 2024 nebo dřív, pokud budou prostředky vyčerpány.

 

Za účelem zvýšení prodeje elektromobilů rozhodla spolková vláda v roce 2016 o nákupním bonusu. Podle sobotního oznámení ministerstva hospodářství a ochrany klimatu bylo od té doby vyplaceno celkem 10 miliard eur za 2,1 milionu elektrických vozidel. Program financování byl velmi úspěšný a výrazně posunul oblast elektromobility v Německu.

 

Podle BAFA bylo v letošním roce dosud přijato 376 000 žádostí o elektricky poháněná vozidla a bylo vyplaceno 2,4 miliardy eur. Počet přihlášených vozidel se v roce 2023 oproti roku 2022 snížil. Je to proto, že od 1. ledna 2023 jsou financována pouze vozidla s akumulátory a palivovými články, nikoli s hybridním pohonem. Od 1. září navíc mohou o ekologický bonus žádat pouze soukromé osoby. V roce 2022 bylo schváleno 3,4 miliardy eur pro 820 000 vozidel.

 

Klesne prodej elektromobilů?

Odborníci se nyní obávají, že by se prodeje elektromobilů mohly zhroutit. „Podle našeho názoru přivádí rozpočtová krize automobilový průmysl v Německu do krize elektromobility,“ řekl odborník na průmysl Ferdinand Dudenhöffer. V roce 2024 očekává pokles prodejů elektromobilů v Německu až o 200 000. Bez dotací by byly elektromobily pro kupce nových aut výrazně příliš drahé.

 

Masivní kritika rychlého konce ekologického bonusu

Po náhlém ukončení výkupního bonusu pro elektromobily je spousta výtek. Ekologický bonus nedostávají zejména vozidla, která byla objednána, ale již nemohla být včas zaregistrována.

 

Stop státnímu výkupnímu bonusu na elektromobily přichází z pohledu poslaneckého klubu SPD příliš náhle: „Zastavení financování od 17. prosince, které bylo oznámeno v sobotu, považujeme za krajně nešťastné. Vyzýváme ministra pro ochranu klimatu Habecka, aby zorganizoval spolehlivější přechod.“

 

Ministerstvo zdůraznilo, že ukončit nyní ekologický bonus nebylo jednoduché. „Víme, že je to nešťastná situace pro ty, kteří doufali, že dostanou finanční prostředky. Ale toto rozhodnutí bylo bohužel nutné, protože již není k dispozici dostatek peněz na to, abychom mohli posuzovat žádosti přijaté po neděli. Proto odmítáme jednostrannou kritiku tohoto opatření.“ Prostředky na rok 2023 jsou podle ministerstva vyčerpány a 209 milionů eur plánovaných na rok 2024 bude stačit pouze v případě, že financování vyprší s okamžitou platností.

 

Ministr financí Christian Lindner (FDP) řekl, že vždy bylo jasné, že ekologický bonus někdy vyprší. Nebylo stanoveno žádné pevné datum ukončení financování: „V tomto ohledu nikdy neexistovala záruka financování, spíš bylo jasné, že vyprší.“

 

Mluvčí pro dopravní politiku za poslanecký klub CDU/CSU Thomas Bareiss se obává, že konec financování způsobí krach již tak stagnujícího prodeje elektromobilů: „Mnoho lidí v budoucnu opět zvolí spalovací motor. Vláda semaforu konečně upouští od svých cílů ohledně obratu dopravy. Je to další vážná překážka pro německý automobilový průmysl a jeho více než 700 000 zaměstnanců.“

 

Náhlý konec financování kritizoval i Ústřední svaz německého automobilového průmyslu ZDK. „Je to neuvěřitelné porušení důvěry pro desítky tisíc zákazníků, kteří si objednali svá elektrická vozidla pod podmínkou, že budou vyplaceny finanční prostředky. Minimum by bylo nechat ekologický bonus běžet do konce roku a zároveň v koordinaci se spolkovými zeměmi a obcemi zajistit, aby registrační kanceláře zůstaly otevřené do 31. prosince 2023, aby bylo možné provádět registrace. Cílem je mít v Německu 15 milionů elektrických vozidel do roku 2030. Tento cíl je stále vzdálenější,“ uvedl prezident ZDK Arne Joswig.

 

Spotřebitelská poradenská centra většinou uvítala dřívější ukončení nákupních bonusů. „Nákupní bonusy byly z krátkodobého hlediska důležité pro stimulaci šíření elektromobilů. Z dlouhodobého hlediska však nelze nárůst trhu financovat na náklady daňových poplatníků,“ řekla německé tiskové agentuře expertka spolkové asociace na mobilitu Marion Jungbluthová.