name | autoweek.cz

Ekologičtí aktivisté vítají zákon o akumulátorech
15.06.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Evropský parlament schválil průlomový zákon, který stanoví přísné ekologické normy pro akumulátory do elektromobilů. Výrobci akumulátorů musí už v roce 2027 splnit náročné požadavky v oblasti ochrany životního prostředí. Přísná pravidla by se nakonec mohla stát brzdou elektromobility.
Výrobci akumulátorů pro elektromobily, kteří chtějí prodávat v Evropě, budou muset již od července 2024 vykazovat celou uhlíkovou stopu výrobku - od těžby přes výrobu až po recyklaci. Tyto údaje pak budou použity pro stanovení maximálního limitu CO2 pro akumulátory, který bude platit od konce roku 2027, a zajistí, aby je společnosti vyráběly s využitím čisté energie namísto fosilních paliv.
Společnosti prodávající akumulátory v EU budou muset rovněž dodržovat pravidla, která mají zabránit porušování životního prostředí, lidských práv a pracovních sil v jejich dodavatelských řetězcích. Zákon bude po výrobcích akumulátorů vyžadovat, aby identifikovali, předcházeli a řešili širokou škálu problémů, od znečištění vody až po práva komunit. V současné době žádný producent akumulátorů ani společnosti těžící a zpracovávající nezbytné suroviny tato kritéria ani zdaleka neplní. Výrobci akumulátoru tedy mají před sebou čtyři roky k zajištění dodávek surovin a komponent podle požadavků EU.
Nové cíle EU v oblasti recyklace mají zajistit klimatickou výhodu akumulátorů oproti fosilním palivům. Od roku 2027 proto budou muset výrobci získat zpět 90 % použitého niklu a kobaltu, přičemž v roce 2031 se tento podíl zvýší na 95 %. V roce 2027 budou muset také získat zpět 50 % použitého lithia, v roce 2031 to bude 80 %. Otázkou je, kde se v tak krátké době najde dostatek zdrojů surovin pro recyklaci, protože vyřazovaných starších elektromobilů ještě dlouho nebude mnoho, a kdo tuto zatím ve velkém neexistující recyklaci zajistí.
Zelené skupiny Transport & Environment (T&E) a Deutsche Umwelthilfe (DUH) nicméně nařízení EU vítají. Alex Keynes, manažer pro čistá vozidla ve společnosti T&E, uvedl: „Akumulátory jsou již nyní mnohem udržitelnější než spalování ropy v našich automobilech, ale brzy budou muset být ještě lepší. Nová pravidla, týkající se uhlíkové stopy, recyklace a kontrol náležité péče, pokud budou řádně zavedena, budou znamenat, že akumulátory prodávané v Evropě budou určovat standard pro zbytek světa. Dalším krokem je zavedení opatření, která umožní uvést na trh menší a cenově dostupná elektrická vozidla, jež budou využívat ještě méně materiálů.“
Marieke Hoffmannová, odbornice na oběhové hospodářství v nevládní organizaci Deutsche Umwelthilfe (DUH), uvedla: „Nezbytný přechod na e-mobilitu povede v příštích letech k enormní poptávce po zdrojích. Přestože nařízení o akumulátorech přispěje ke snížení dopadů na životní prostředí, stále je třeba jednat. Již nyní musíme nastavit dobré podmínky pro delší používání akumulátorů ve vozidlech tím, že zaručíme jejich vysokou životnost, opravitelnost a opětovné použití. Například vyřazené akumulátory z vozidel by měly být znovu využívány jako stacionární elektrárny. Takové scénáře je třeba nyní zohlednit, aby se později předešlo nedostatku náhradních dílů nebo omezenému přístupu k softwaru. Vyzýváme Komisi EU, aby tyto zbývající mezery v právních předpisech odstranila.“
Účinnost nařízení EU o akumulátorech bude v praxi záviset na prováděcích pravidlech, která budou schválena v dalším období. T&E a DUH litují, že návrh nových pravidel pro uhlíkovou stopu - který má být dokončen do konce roku 2023 - může umožnit greenwashing, kdy výrobci akumulátorů uvedou pouze záruky původu, aby prokázali, že jejich energie je obnovitelná. Obě ekologické organizace požadují po EU přísnější pravidla, která by zajistila, že k výrobě akumulátorů bude použita skutečně jen bezfosilní energie, přičemž by se neměla používat ani energie z jaderných elektráren.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz