name | autoweek.cz

Elegance, dynamika, komfort

Elegance, dynamika, komfort

21.07.2022 | Antonín Matějka | Aktuality

Říká se, že kouzlo elektromobilu ocení pouze jeho majitel či motorista, který měl možnost si jej alespoň jednou vyzkoušet. Něco pravdy na tom je, jak jsme se ostatně mohli sami přesvědčit během krátkého testu modelu Škoda Enyaq iV 80.

První, co vás na palubě Enyaqu zaujme, je velmi přívětivé prostředí, komfortní sedadla, mimořádně přehledná přístrojová deska s výrazným 13“ dotykovým displejem uprostřed a tříramenný multifunkční volant, který vás přímo vybízí k jízdě. Stačí sešlápnou brzdový pedál, zvolit jeden z módů převodovky D nebo B a vyrazit na cestu. Ten, kdo nikdy nejel s elektromobilem, je ihned překvapen kultivovaným chováním vozu a jeho zcela přirozenou reakcí při akceleraci či brzdění. Osobně jsem od vozu atakujícího hmotnost více než dvě tuny, čekal pomalejší reakce a jistou setrvačnost při řízení. Nic takového, automobil se chová jako klasické rodinné SUV, a tomu odpovídá i jeho vysoký cestovní komfort a předvídatelné a přesné vedení stopy v zatáčkách. Ke všeobecné pohodě všech cestujících navíc přispívá tichý chod elektrického pohonu a nízký aerodynamický hluk, jenž svědčí o vynikající práci designérů automobilky Škoda (součinitel čelního odporu vzduchu má vynikající hodnotu 0,267!).


Dynamiku modelu iV 80 s pohonem zadních kol a výkonem 204 koní pravděpodobně nejvíce oceníte při jízdě na okresních silnicích a v městském provozu – zrychlení z 0 na 50 km/h je opravdu razantní a při rozjezdu na zelenou na křižovatce s vámi bude asi jen těžko kdo soupeřit. Na působivých jízdních vlastnostech Enyaqu se podílí rovněž nízko položené těžiště vozu a takřka ideální rozložení hmotnosti na obě nápravy v poměru 50:50. Řidič si navíc může zvolit jeden z jízdních režimů Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual. Míru rekuperace brzdné energie, která pomáhá co nejefektivněji zpomalovat vůz a výrazně ovlivňuje jeho dojezd, si lze manuálně nastavit pádly pod volantem, na výběr jsou celkem tři stupně D1-D3. Maximální brzdný účinek se rovněž aktivuje nastavením jízdního voliče do již zmíněného režimu B (aktuální rekuperaci brzdné energie lze sledovat na malém ukazateli společně s dojezdem vozu).

 
Přiznám se, že až na dálnici jsem začal pravidelně sledovat dojezd vozu a poprvé jsem si uvědomil, že jízda s elektromobilem na delší vzdálenosti je také tak trochu alchymie s plánováním trasy a způsobem jízdy, která navíc může být ovlivněna počasím a jízdou v chladných horských podmínkách. Při dálniční rychlosti 130 km/h sice automobil s lehkostí polyká kilometry, ale je nutné počítat s tím, že jeho výrobcem garantovaný dojezd může při vyšší spotřebě elektrické energie výrazněji klesat. Osobně si jízdu na dovolenou k moři dokážu s Enyaqem IV 80 představit (tento model má dojezd podle metodiky WLTP 520 km), ovšem s tou podmínkou, že bych si dokonale naplánoval trasu cesty a nezbytné zastávky k dobíjení baterie, jež by zároveň mohly posloužit jako pauzy pro relaxaci a občerstvení. Dobíjení vozu na cestách naštěstí již dnes není velký problém, zejména pak s univerzální nabíjecí kartou Powerpass, která umožňuje dobíjení na téměř 200 tisících stanicích po celé Evropě, včetně rychlodobíjecích stanic Ionity na mezinárodních silnicích a dálnicích.


Model Enyaq iV 80 lze dobíjet stejnosměrným proudem výkonem 50 kW či za příplatek 125 kW a v ideálním případě se jeho baterie nabije z 5 na 80 % své kapacity za necelých 40 minut. Vy tento čas můžete strávit odpočinkem či příjemných obědem v restauraci. S aplikací Škoda Connect si na svém mobilním telefonu můžete navíc zobrazit aktuální stav nabití akumulátoru, dojezd vozu a současně i čas, kdy bude akumulátor plně nabitý. Každopádně cestu na Istrii či k Baltu pořídíte i při dobíjení na nejdražších ultrarychlých stanicích Ionity s Enyaqem iV 80 mnohem levněji než s většinou vozů s konvenčním pohonem. Na druhou stranu si ovšem přiznejme, že do této kalkulace vůbec nezapočítáváme pořizovací cenu Enyaqu, která v současné době není pro průměrného českého zákazníka vůbec zanedbatelná. Nehledě na to, že elektrický proud používaný k jeho dobíjení nepochází zpravidla z obnovitelných zdrojů, takže se o pravém ekologickém šetření nedá příliš hovořit.


Interiér Enyaqu, jak jsem již naznačil, jistě uspokojí i náročnější klientelu, zvláště když si můžete zvolit jeden z pěti různých stylů vnitřku vozu a vybírat z celkem šestnácti různých paketů. K dispozici je rovněž příplatkový podvozek DCC-Dynamic Chassis Control s adaptivními tlumiči pérování, které oceníte zejména na méně kvalitních silnicích a při razantnějším způsobu jízdy v zatáčkách. Námi testovaný model Sportline měl snížený sportovní podvozek a progresivní řízení. Prostorové řešení Enyaqu je srovnatelné s větším SUV modelem Kodiaq, cestující na předních i zadních sedadlech mají dostatek volného místa pro dolní končetiny a ani zavazadlový prostor není spartánský. Ba právě naopak. Při sklopených zadních sedadlech nabízí 1710 litrů přepravního prostoru.

  
Škoda Enyaq iV 80 je uživatelsky příjemným, a ve svém segmentu velice bezpečným automobilem pro široké spektrum zákazníků. Má dostatečný dojezd, v městském provozu až 686 km, je komfortní a vysoce sofistikovaný z hlediska konektivity a podpůrných asistenčních systémů řidiče. Jeho asi největším handikepem je jeho „poněkud vyšší“ pořizovací cena, která pravděpodobně ihned odláká řadu méně movitých lidí.
 
Pohonný systém
Synchronní elektromotor s permanentními magnety. Největší výkon 150 kW (204 k), největší točivý moment 310 N.m. Celková kapacita baterie 82 kWh. Jednostupňová převodovka. Pohon zadních kol.
 
Karoserie
 
Dvouprostorová, pětidveřová.
 
Rozměry a hmotnosti
 
Délka 4649 mm, šířka 1879 mm, výška 1616 mm. Rozvor 2770 mm. Pohotovostní hmotnost 2015-2233 kg, užitečná hmotnost 304-522 kg. Základní objem zavazadlového prostoru 0,585 m3.
 
Jízdní výkony
 
Největší rychlost 160 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 s. Dojezd dle WLTP 520 km. Kombinovaná spotřeba dle WLTP 16,6 kWh/100 km.
 
 
 Základní pořizovací cena
 
od 1 334 900 Kč vč. DPH
 
 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka 11111
Na silnici 1111
Kvalita 11111
Bezpečnost 11111
Pohodlí 1111
Náklady 1111
   
Celkem 11111



Hodnocení: 1 - horší než průměr, 11 - slušný standard, 111 - docela dobré, 1111 - vynikající, 11111 -zcela mimořádné