name | autoweek.cz

Elektrická budoucnost GM EN-V

Elektrická budoucnost GM EN-V

30.03.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

GM v Číně předvedlo podivná vozítka připomínající přilby. Takto by prý měla vypadat doprava v superměstech nejbližší budoucnosti. Vozítka EN-V vznikla ve spolupráci s čínskou automobilkou SAIC a používají stabilizaci Segway.

Dvoumístná vozidla GM EN-V, neboli Electric Networked – Vehicle, budou od května do října jezdit na Světové výstavě Expo v Šanghaji. Byla vyvinuta ve spolupráci s firmou Segway a využívá její dynamickou stabilizaci na bázi gyroskopů.

Tentokrát se zdaleka nejedná jen o kapotovaný dvoumístný Segway, ani o další z mnoha městských vozidel s elektrickým pohonem. Tou nejdůležitější novinkou je systém vzájemné komunikace mezi těmito vozidly. Ten je schopen předcházet nehodám a usměrňovat dopravu, takže volí vždy tu nejrychlejší cestu k cíli. EN-V totiž může jezdit nejen podle pokynů řidiče, ale s využitím GPS navigace také zcela samostatně. Cestující pak mohou díky spojení po síti využívat čas cestování podle svých představ, například komunikací po sociálních sítích.

Další výhodou EN-V je skutečnost, že jeho využitelnost nekončí jen na dopravních cestách, protože jím lze vjet i do budov a v cestě pokračovat výtahem. Po dojetí na místo vozítko posádka opustí a odešle jej, aby samo zaparkovalo na předem určeném místě. Díky komunikaci s městskou elektrickou sítí EN-V dobíjí své akumulátory tak, aby to bylo v souladu s optimálním zatěžováním této sítě.

V Šanghaji jsou připraveny tři verze, které se liší designem. Ten je u vozítka Xiao (Smích) dílem týmů Holden z Austrálie, u Jiao (Hrdost) pochází od designérů GM Europe a Miao (Kouzlo) navrhli stylisté kalifornského studia GM.

EN-V samozřejmě koncepčně vychází z konceptu P. U. M. A. (Personal Urban Mobility and Accessibility), který GM představilo před rokem během autosalonu v New Yorku. Jenže ten na první pohled působil dojmem vozíku pro invalidy.

EN-V, které má hmotnost 200 kg bez cestujících, ujede na jedno nabití 40 km. Představou GM je, že se s pomocí těchto jednotek vytvoří celá dopravní síť, cosi jako internet mobility.

Oficiálně se s prodejem vozidel tohoto typu nedá počítat dřív než za deset ale spíš dvacet let. V tom je trochu potíž - při představení vozítka PUMA se vloni tvrdilo, že bude k mání do roku 2012, ovšem samozřejmě bez oné dopravní sítě.

V případě, že se naplní prognózy o tom, že v roce 2030 bude 60 % obyvatel Země žít v městských aglomeracích, pak bude nějaký radikální krok k uchování všeobecné mobility nutností. Jestli ale cesta povede směrem EN-V je otázkou. Pokud totiž budou tato vozidla využívat samočinný provoz, pak nepřinesou o moc více, než modernější způsoby městské hromadné dopravy. A pokud ponechají prostor i pro individuální volbu cesty, pak bude mít řídící síť dříve či později problémy. Každopádně je zajímavé vidět, jakým způsobem se u GM využívají miliardy státní pomoci.