name | autoweek.cz

Elektrická revoluce od Citroënu

Elektrická revoluce od Citroënu

19.10.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Citroën představil nový model ë-C3, kterým chce nabídnout většinovým zákazníkům plně vybavené malé auto, které radikálně změní jejich pohled na elektromobilitu. K nízkým provozním nákladům přidá i dostupnou cenu – 23 300 eur, tedy 575 500 Kč. A Citroën slibuje ještě mnohem víc.

Vysoká cena je jednou z rozhodujících překážek pro přechod většiny zákazníků k elektromobilitě. Citroën to chce s ë-C3 změnit. Přitom nový vůz nevznikal s cílem, aby šlo o laciné auto, ale aby bylo cenově dostupné. Na této novince, která chce oslovovat především ty, kteří dosud elektromobil nevlastnili, ale není výjimečná jen cena.

 

Citroën předstihl konkurenci

Se základní cenou 23 300 eur (575 500 Kč) bude ë-C3 nejlevnějším elektromobilem vyráběným v Evropě a s ohledem na výbavu i tvrdým soupeřem pro dosud bezkonkurenční Dacii Spring, vyráběnou v Číně a prodávanou za podobnou cenu. Citroën se ovšem nestaví ani tak dosud neexistující záplavě levných elektromobilů z Číny, ale především získává velký náskok před evropskými konkurenty. Ti sice slibují malé elektromobily s cenou do 25 000 eur (617 500 Kč), jenže k sériové produkci mají Volkswagen ID.2 se svými klony od Cupry a Škody, stejně jako Renault s R5 ještě hodně daleko a přitom není jasné, jak dalece snaha šetřit zasáhne do jejich výbavy a parametrů. Naproti tomu ë-C3 si budete moci (alespoň na osmi největších evropských trzích s elektromobily) objednat už v lednu, během jara si ho vyzkoušet a ve druhém pololetí jej mít v garáži. A v době, kdy se konkurence bude horko těžko dostávat pod 25 000 eur, Citroën pro rok 2025 slibuje dokonce verzi s cenou 19 990 eur (494 000 Kč).

 

Cenová revoluce

Citroën ë-C3 bude první evropský elektromobil ve čtyřmetrové třídě plně vybavený vším, co zákazníci vyžadují, a přitom s cenou srovnatelnou se současnými malými vozy. Citroën tak obrací současný trend stálého zvyšování cen nových aut a přechodu ke stále větším vozidlům.

 

S ë-C3 značka uvádí na trh skutečně plnohodnotné auto v segmentu B s akumulátorem LFP (ferofosfát lithný) o kapacitě 44 kWh, který mu díky nízké hmotnosti 1400 kg zajistí dojezd 320 km. Přitom s DC dobíjením o výkonu 100 kW jej lze ji nabít z 20 na 80 % za 26 minut. Akumulátory dodává německá společnost SVOLT Energy a jsou z čínské produkce. Ještě levnější verze bude mít menší akumulátor a dojezd 200 km. Ta vychází z toho, že naprostá většina jízd majitelů malých aut nepřekračuje vzdálenost 80 km za den.

 

Návrat ke kořenům

Kromě elektrické ë-C3 budou následovat i varianty se zážehovými motory a užitková verze, nicméně Citroën při představení novinky chtěl soustředit veškerou pozornost na elektrickou variantu. Přitom i ty budou důležité, protože C3 je model je nejoblíbenější model značky - od uvedení na trh v roce 2002 bylo vyrobeno 5,6 milionu vozů a představuje 29 % vozů Citroën prodaných v Evropě.

 

André Citroën se stal jedním z průkopníků hromadné mobility v Evropě, když v roce 1919 uvedl na trh svůj první automobil vyráběný na první evropské montážní lince inspirované jeho velkým vzorem Henrym Fordem. Jistě proto není náhodou, že se nové oválné logo na přídi ë-C3 hlásí k podobě loga zavedeného zakladatelem firmy před více než 100 lety.

 

Nová platforma s velkými plány

Nový Citroën C3 využívá novou platformu, která byla od začátku navržena pro čistě elektrický pohon. Jejím základem je verze nízkonákladové globální platformy CMP (Comon Modular Platform) Smart Car koncernu Stellantis, která se již používá na trzích mimo Evropu. Stellantis plánuje na této nové nízkonákladové platformě založit sedm modelů aby jeho evropské značky čelily očekávané „záplavě“ levných čínských elektrických aut do Evropy. Jak při prezentaci prozradil šéf Citroënu Thierry Koskas, jedním z nich bude i malé SUV Citroën.

 

Citroën vždy dělal mnoho věci jinak, než jeho konkurenti. V rámci úspor například klasický přístrojový panel před volantem nahrazuje nový typ head-up displeje promítající informace na úzkou lesklou černou plochu mezi horní hranou přístrojové desky a spodní hranou čelního skla. Ten doplňuje 10,25“ displej infosystému, mj. i pro standardně dodávanou kameru na zádi.

 

Tajemství nízkonákladové výroby

Všechny verze C3, tedy včetně ë-C3, se budou vyrábět v Trnavě na Slovensku. Tento závod je už na produkci ë-C3 plně připraven. Musel projít mnoha změnami, které si vyžádal přechod na novou platformu například v lisovně a v karosárně na svařovacích robotech.

 

V čem spočívá tajemství toho, že Citroën dokázal tak výrazně srazit cenu nového elektromobilů? „Vše vychází už od počátku projektu. Podařilo se nám dosáhnout mimořádnou úroveň efektivity tím, že se vše vždy hodnotilo z hlediska nákladů. Všechna oddělení musela plně spolupracovat na optimalizaci výroby, což se samozřejmě neobešlo bez sporů. Neděláme proto nic, co by nebylo naprosto nezbytné. Stejné cíle přitom museli splnit i všichni naši dodavatelé, což bylo úplně nejtěžší. Výsledkem je, že se nová generace C3 vyrábí o 22 % rychleji než ta současná,“ prozradil nám prodejní šéf projektu Laurent Diot.