name | autoweek.cz

Elektrické automobily ženou automobilový průmysl do pasti

Elektrické automobily ženou automobilový průmysl do pasti

10.11.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Guido Reinking na stránkách Automotive News Europe zveřejnil zajímavou úvahu nad dopadem rozšiřování výroby vozidel s elektrickým pohonem.

Katalyzátory, filtry částic ze vznětových motorů, hybridní pohonné jednotky. Obava, že se při vývoji a použití těchto technologií opozdí, proniká stále hlouběji do uvažování německých automobilek.

Pyšný německý automobilový průmysl nechce, aby se o něm říkalo, že nerozpoznal důležitý nový trend, a tak se všude, od Wolfsburgu až po Rüsselsheim, od Stuttgartu po Mnichov probíhá výzkum elektrického pohonu.

Je tomu tak proto, že přinejmenším politici a veřejnost považují tento typ pohonu za technologii budoucnosti. Odvětví však padá do ekologické pasti, která by mohla snadno ohrozit přežití některých automobilek.

Miliardy, které nyní mnohé automobilky utrácejí za vývoj elektrických pohonných systémů, budou chybět při dalším vývoji, který vyžadují motory s vnitřním spalováním. Systémy pohonu v podobě účinných zážehových nebo vznětových motorů přitom budou i v následujících desetiletích rozhodující technologií používanou pro osobní přepravu.

 

Drahá paralelní práce

Vzhledem k tomu, že výzkum elektrických automobilů nemohou kvůli uchování své image zanedbat, automobilky zjišťují, že je nezbytné, aby se pouštěly do drahé paralelní dvojkolejné práce. Odvětví musí investovat do elektrických pohonných systémů a zároveň nesmí zanedbat tradiční motory.

Z pohledu na nedávné finanční rozvahy většiny automobilek je zřejmé, že sotva hrstka z nich si to může dovolit. Ve skupině, která si to dovolit může, se nachází Volkswagen spolu s Toyotou a Hyundaiem. BMW a Mercedes-Benz si tento dvojkolejný výzkum mohou dovolit pouze tehdy, když dají stranou tradiční vzájemnou rivalitu a konečně budou mít vůli spolupracovat.

Jistotu již nemám u automobilek Fiat, PSA/Peugeot-Citroen, Renault nebo menších japonských značek. GM a Ford teď mají jiné starosti.

GM se silně zaměřuje na elektrickou pohonnou jednotku, ale zapřahá přitom vůz před koně. Zde můžete vidět vývoj katastrofálního trendu, a to nejen z hlediska politiky korporace. Dokonce i z hlediska ochrany životního prostředí si hrajeme s ohněm, když sázíme výhradně na elektrické automobily. Pokud jde o snížení emisí oxidu uhličitého v nejbližší budoucnosti, zůstanou i nadále bezvýznamné, neboť se jich bude vyrábět a prodávat velmi málo.

Navíc je zde fakt, že většina elektřiny pochází z fosilních paliv a při provozu elektrických automobilů proto vznikají emise CO2.

Pro splnění cíle EU snížit průměrné emise CO2 z nových automobilů prodávaných v Evropě na 95 g/km do roku 2020 jsou zapotřebí především zážehové motory s efektivním využitím paliva. Ke splnění tohoto cíle velkou měrou nepřispějí ani elektrické automobily a plnohodnotné hybridy, ani miliardové dotace vlád do elektrických automobilů.