name | autoweek.cz

Elektromobil i jako zdroj energie

Elektromobil i jako zdroj energie

19.10.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Kanadská firma Rapid Electric Vehicles staví vozidla s elektrickým pohonem REV 300ACX postavená na bázi Fordu Escape a REV 300AZX vycházející z Fordu F150. Používá v nich pozoruhodný systém dobíjení APV.

Firma REV vznikla před dvěma roku ve Vancouveru. Její REV 300ACX, upravený z Fordu Escape, pohání elektromotor na střídavý proud s permanentními magnety. Má výkon 125 kW a točivý moment 300 N.m. Vůz je schopen dosahovat rychlost až 144 km/h a má dojezd okolo 160 km.

REV 300ACX ovšem není jen dalším z mnoha vozů s elektromotorem. Jeho revoluční systém obousměrného dobíjení APV (Ancillary Power Vehicles) umožňuje v případě potřeby použití i jako záložního zdroje elektrické energie. V případě poruchy elektrické sítě lze inteligentní systém akumulátorů vozidla iESS (Intelligent Energy Storage System) a speciální dobíjecí stanice využívat jako systém stacionárních akumulátorů, které se dají dobíjet například slunečními kolektory nebo energií větru. Vůz se pak promění v pomocný zdroj energie APU (Auxiliary Power Unit) v němž se stejnosměrný proud z velkokapacitních akumulátorů mění ve střídavý a dodává do sítě.

Prvním velkým zákazníkem, který si objednal 20 vozů REV, se stal dodavatel elektrické energie Burlington Hydro z Burlingtonu v Ontariu. Do jeho projektu se zapojilo i vedení města, které si dalo za cíl do roku 2020 elektrizovat veškerou automobilovou dopravu.

REV rovněž uzavřela dohodu se společností Viridian Power, s níž začnou po území Kanady budovat síť dobíjecích stanic Coulomb ChargePoint. V Kanadě ji hodlají vybudovat rovnou pro oboustranné využití. Ve všech velkých kanadských městech má být k dispozici už do roku 2012.

Vozy REV 300ACX a REV 300AZX  a především systém APV zaujaly i americkou armádu, takže je objednala pro svůj program TARDEC (Tank Development Engineering Center). Budou se testovat na havajské základně Wheeler Air Base spolu se stanicemi Coulomb ChargePoint a velkokapacitními akumulátory s kapacitou 200 kWh od společnosti Valence Technology.

Na výzkumu podobného systému se pracuje i v Německu, jak jsme psali zde.