name | autoweek.cz

Elektromobil malého muže

Elektromobil malého muže

02.06.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche  Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu.

V posledních třech letech bylo nejlépe střeženým tajemstvím amerického průmyslu uvedení značky Slate na trh. Nyní je završeno premiérou prvního modelu. Nová malá automobilka postavila elektrický dvoudveřový pick-up, který (po státních dotacích) bude stát méně než 20 000 USD (440 000 Kč). Poslání start-upu je jasné: konečně znovu poskytnout Američanům dostupné auto.

 

Proto se Slate nepovažuje jen za další elektrický start-up, ale za revolucionáře. Za posledních 20 let se ceny aut v USA více než zdvojnásobily. Mnoho vozidel nabitých funkcemi, které nejsou potřeba, ale za které se platí, se stalo pro běžného občana nedostupnými.

 

Proto Slate inzeruje, že ve vozidle je instalováno pouze to nejnutnější. Zbytek lze zakoupit jednotlivě. Společnost podtrhuje svůj příběh vlasteneckým patosem: vozidlo pro obyčejného amerického muže, který si chce jen dělat svou práci.

 

Společnost Slate, vedená Chrisem Barmanem, manažerem v pracovní bundě a džínách, tak vyjadřuje to, co je již léta tématem i v Evropě: zpřístupnění individuální elektrické mobility pro každého. Proto nyní na trh přichází mnoho základních elektromobilů, které povzbuzují zákazníky k přechodu na elektrický pohon. Vzhledem k tomu, že zejména malé vozy (se spalovacím motorem) byly v posledních letech z portfolia vyřazeny kvůli rostoucím nákladům, je to nyní zřejmá alternativa – i když mezi nimi není pick-up.

 

Slate, outsider, převzal narativ o demokratizaci elektromobility. Skutečnost, že se tak děje s miliardami dolarů od majitele Amazonu Jeffa Bezose, je spíše poznámka pod čarou. Slate tvrdí, že nemá konkurenci a ani nechce konkurovat. I když výrobce pick-upů Rivian a Tesla (klíčové slovo: Cybertruck) to budou z blízka sledovat. Skutečnost, že Slate (angl. břidlice) je anagramem Tesly, je v každém případě čirá náhoda...

 

Foto: Slate