name | autoweek.cz

Elektromobil ohromí výfukem

Elektromobil ohromí výfukem

19.08.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koho jiného než Dodge by napadlo vybavit elektromobil výfukovým systémem. Čistě elektricky poháněný Dodge Charger Daytona SRT Concept má patentovaný výfukový systém a svým vzhledem dokazuje, že i elektromobil může působit docela brutálně jako správný muscle car.

U Dodge věří, že jejich zákazníci mají v úmyslu pokračovat v burácení po silnicích ještě dlouho poté, co na nich utichne poslední spalovací motor. Pro dnešní kupující Challengeru SRT s motorem V8 a výkonem 840 k to je nepochybně správná úvaha. Elektrický pohon vytváří prostor pro nejrůznější superauta s výkonem a točivým momentem několikanásobně převyšujícími i parametry závodních spalovacích motorů. Jenže proti supersportům s osmi- či dvanáctiválci jim chybí právě ten patřičný zvukový projev.

 

Dodge chce postavit nástupce dnešního Chargeru SRT Hellcat, který při akceleraci v oblacích dýmu dokáže zanechat na silnici černé pruhy a přidá k tomu i patřičný zvukový doprovod. Systém nazývaný Fratzonic Chambered Exhaust používá řadu trubek a komor k vytvoření zvuku proudícím vzduchem jako u varhan - na rozdíl od jiných elektromobilů, které simulují zvuk elektronicky pomocí reproduktorů. Intenzita zvuku má být regulována v závislosti na poloze pedálu plynu a okamžiku řazení. Slibovaných 126 dB (jako současný SRT Hellcat) vyrazí dech všem, kteří věří v to, že elektromobily prospívají životnímu prostředí.

 

Oficiální výkonnostní parametry zatím nebyly odhaleny až na to, že Dodge Charger Daytona SRT Concept má pohon všech kol a elektrickou architekturu Banshee 800 V. Neznáme kapacitu akumulátoru, tedy ani dojezd, a není jasné kolik vlastně má tento vůz trakčních elektromotorů. Vícerychlostní elektromechanická převodovka eRupt slibuje chování při zrychlování podobné jako u vozu poháněného motorem V8 s doprovodným nárůstem a poklesem otáček.

 

Vzhled konceptu včetně prvků přední masky hodně čerpá z legendárního Chargeru z roku 1968 (ano, to je to auto gangsterů, které mnohé fanoušky nadchlo mnohem víc než Ford Mustang jejich pronásledovatele poručíka Bullita). Stejně jako u původního Chargeru je karoserie dvoudveřová. Pod přídí se ale skrývá tajemství v podobě aerodynamického křídla R-Wing. Bližší pohled na záď a především otevření zavazadlového prostoru odhaluje, že ve skutečnosti nejde o sedan ale o praktický hatchback. Interiér a další detaily vypadají velmi blízké sériovému vozu. Náznaky z nejvyšších míst koncernu Stellantis naznačují, že ten by se měl představit do roku 2024.

 

Než přijede první elektricky poháněný muscle car Dodge uvede ještě sedm speciálních verzí Chargeru a Challengeru v retro stylu ve stylu 60. a 70. let se šesti -a osmiválcovými motory spalujícími benzin. Vedení Dodge sází na to, že zákazníci si poslední ze současných Chargerů a Challengerů pořídí jako sběratelská vozidla, která stojí za to vlastnit.

 

Podle americké agentury pro ochranu životního prostředí EPA se koncern Stellantis v roce 2021 umístil na posledním místě mezi hlavními americkými výrobci automobilů v průměrné spotřebě paliva. Američtí regulátoři začátkem tohoto roku uvedli, že zvýší sankce za nedodržení emisních cílů CO2, což může Stellantis stát až 572 milionů USD.