name | autoweek.cz

Elektromobil VW pod půl milionu korun není reálný

Elektromobil VW pod půl milionu korun není reálný

27.08.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Donedávna šéf Škody Auto Thomas Schäfer je od července zodpovědný za hlavní značku koncernu Volkswagen a současně i za skupinu značek s velkoobjemovou produkcí. V rozhovoru pro magazín Electrified. dal najevo, že prodej elektromobilů za cenu pod 20 000 eur je nereálný.

„Vše samozřejmě směřuje k elektromobilitě, poptávka je vysoká nejen díky státním dotacím financování ale bude dále růst i bez bonusů. Ty vozy jsou šetrné k životnímu prostředí, nabízejí skvělý zážitek z jízdy a jsou plně vhodné pro každodenní použití. Je ale dobře, že bonusy zatím nezmizí. Stále jsme ve fázi rozběhu,“ konstatoval Thomas Schäfer.

 

Skutečný vstupní model s nejmodernější technikou od VW, vycházející z konceptu ID. Life, bude k dispozici až za tři roky, ale jeho cena je stále otevřená. Thomas Schäfer potvrdil, že Volkswagen jej uvede v roce 2025. „Je to pravda, v roce 2025 uvedeme ID.2. Půjde o vozidlo, které bude stát pod 25 000 eur. To pro kupující přinese určitou úlevu. U elektromobilů byste se ovšem neměli zajímat jen o pořizovací cenu, ale také celkové náklady na vlastnictví. A u elektromobilů jsou již o 20 % nižší než u vozů se spalovacím motorem. Důležitým důvodem ke koupi je také udržitelnost.

 

Na otázku, jak moc bude ID.2 stát pod hranicí 25 000 eur (615 000 Kč), Schäfer odpověděl vyhýbavě: „To bude záviset na tom, jak se budou vyvíjejí náklady na suroviny. Když se podíváte na růst cen, rychle přejdete z žádoucích 20 000 eur na 25 000 eur. To, kam se s ID.2 zařadíme, se teprve uvidí.“

 

Volkswagen původně oznámil, že svůj malý elektromobil, plánovaný na polovinu dekády, bude prodávat za méně než 20 000 eur (492 000 Kč). Podle studie institutu CAR vzrostly od srpna loňského roku ceny 15 nejoblíbenějších elektrických modelů o 14,5 %. To je průměrné zvýšení ceny o 5385 eur. Je tedy vůbec myslitelné elektricky poháněné auto od VW s cenou pod 20 000 eur? „Při současném vývoji nákladů je těžké to potvrdit. To se týká nejen nákladů za materiály, ale také nákladů na práci. To obojí tlačí náklady paralelně strmě vzhůru. Otázka zní: kdy se dostaneme na cenovou rovnováhu mezi elektromobilitu a spalovacími motory? Zatím jsme říkali, že tomu tak bude v polovině dekády. Jedna věc je jasná: až přijde Euro7, povede to k výraznému zdražení vozidel se spalovacími motory,“ konstatoval Schäfer.

 

Přenese Volkswagen zvýšené náklady na energie do cen svých vozů? Na to Schäfer odpověděl: „Ceny se snažíme pokud možno neměnit. S ohledem na naši nákladovou efektivitu jsme si stanovili ambiciózní program, a proto se na každý šroub díváme z hlediska materiálových nákladů. Snažíme se každý rok získat 5 až 6 % z našich procesů. Zda a do jaké míry to ovlivní ceny ve druhé polovině roku nelze v tuto chvíli jednoznačně odpovědět. Pravděpodobně se do cen promítne vyšší cena plynu.“

 

O technice připravovaného ID.2 zatím není známo nic konkrétního jen to, že bude používat zkrácenou verzi platformy MEB. Tato verze, optimalizovaná pro malá auta, má poskytnout základ i pro odpovídající elektromobily značek Škoda a Cupra. U Volkswagenu by později měl následovat ještě menší elektromobil ID.1, který by se s cenou víc přiblížil k hranici 20 000 eur než ID.2. V roce 2020 stála základní verze modelu e-up s minimální funkčností 21 975 eur (540 000 Kč). S pomocí státních dotací si tento vůz získal velkou popularitu a byl dlouhodobě vyprodaný. Doprodával se s rozšířenou výbavou za 26 895 eur (662 000 Kč) bez toho, že by bylo možné jej nově objednávat.

 

Koncern VW vytvořil alianci s Mahindrou, aby elektrifikoval indický trh. Může se Indie s 1,3 miliardy obyvatel stát jedním z nejdůležitějších odbytových trhů Volkswagenu a snížit tak závislost na Číně? „Indie je důležitým trhem budoucnosti, i když v posledních 20 letech nebyl snadný. V elektrifikaci zde vidím velkou příležitost. Indie nedávno dala věci do pohybu. Proto je nejvyšší čas udělat tam víc a investovat tam. Škoda v Indii zaujala vedoucí postavení v rámci skupiny velkoobjemových značek. Jsem rád, že se Škodou Kushaq, Škodou Slavia, Volkswagenem Taigun a Volkswagenem Virtus máme na trhu čtyři modely na stejné platformě, které jsou velmi dobře přijímány. V Indii jsme letos dodali o 80 % víc vozidel než ve stejném období roku 2021. Spojenectví s Mahindrou je správným krokem, jak jít na trhu o krok dále,“ řekl Schäfer.