name | autoweek.cz

Elektromobily kupují mladší zákazníci než hybridy

Elektromobily kupují mladší zákazníci než hybridy

29.04.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Studie trhu v USA ukázala, že lidé kupující automobily s elektrickým pohonem jsou mladší a bohatší než ti, kteří si kupují automobily s hybridním pohonem.

Na první pohled by se mohlo zdát, že zákazníci kupující hybridy a elektromobily jsou z demografického hlediska lidmi ze stejného těsta. Studie firmy Experian Automotive naznačuje, že lidé kupující tyto specifické typy automobilů se liší.

Firma analyzovala nákupy těchto automobilů v průběhu roku 2013 a dospěla k těmto závěrům:

- 45 % těch, kteří si koupili hybridní automobil, bylo starší 56 let, zatímco u elektrických automobilů odpovídalo této věkové kategorii pouze 26 % zákazníků.

-  55 % z těch, kteří si koupili nebo pronajali elektrický automobil, bylo ve věku 36 až 55 let.

- pouze 12 % z těch, kteří si koupili hybridní automobil, uvedlo roční příjem domácnosti 175 000 dolarů a více. Mezi kupujícími elektrických automobilů dosáhl počet lidí s tímto příjmem podstatně vyšší hodnoty - 21 %.

- hybridy tvoří v Americe 98 % vozidel s alternativním pohonem, ale tento segment roste mnohem pomaleji než elektrické automobily. V roce 2013 prodej hybridních automobilů oproti roku 2012 vzrostl o 19 %, zatímco elektrické automobily zaznamenaly obrovský vzestup o 245 %.

- v hybridním segmentu dominovaly asijské automobilky - nejprodávanější byly Toyota Prius, Toyota Camry, Honda Civic, Toyota Highlander. Až na pátém místě byl Ford Fusion.

- trh s elektromobily je rozmanitější: vítězi roku 2013 byly Nissan Leaf, Tesla Model S, Ford Focus, FIAT 500e a Mitsubishi i-MiEV.

- kupci hybridních modelů si v průměru půjčili 26 835 dolarů a spláceli je více než 62 měsíců s měsíčními splátkami 467 dolarů.

- kupující elektromobilů si v průměru půjčili 28 835 dolarů, ale spláceli je jen 58 měsíců s měsíčními splátkami 549 dolarů.

Některé z těchto statistik se daly předpokládat vzhledem k tomu, že technologie elektromobilů je stále drahá, zatímco ceny hybridních vozů se stále více přibližují cenám běžných automobilům.

To však nevysvětluje tak dramatické rozdíly, jaké ukázal průzkum. Je možné, že to souvisí s luxusem. Mnoho elektromobilů má luxusní výbavu, což je atraktivní pro bohatší zákazníky. Závěrem tedy lze konstatovat, že ačkoli se v obou případech jedná o zákazníky ohleduplné vůči životnímu prostředí, podobného věku a s vyššími příjmy, důvodem pro rozdíly v nákupu může být rostoucí obliba luxusnějších elektromobilů.

Dalším důvodem je to, že hybridní automobily jezdí již zhruba 15 let. Ačkoli patří mezi mírně prémiové vozy, staly se již hlavním proudem. Jezdit s Priusem už v roce 2014 není ničím převratným. Naopak elektrické vozy jsou stále velmi nové. Jsou určeny pro progresivní obyvatele měst a předměstí, většinou mladší a bohatší lidi. To se postupem času změní. I elektromobily se stanou starými, přilákají starší řidiče a mládež přesune svou pozornost na něco jiné, jako jsou vozy, které se řídí samy nebo jezdící na vodík.