name | autoweek.cz

Elektromobily Newton ve službách společnosti TNT

Elektromobily Newton ve službách společnosti TNT

05.05.2010 | | Tiskové zprávy

Společnost TNT od května 2008 využívá pro doručování zásilek ve Velké Británii a Nizozemsku elektromobily značky Newton od výrobce Smith Electric Vehicles. Exkluzivním dodavatelem podvozků a kabin pro tyto automobily je výrobce nákladních vozidel Avia.

Partnerství TNT a Smith Electric Vehicles, největšího světového výrobce elektromobilů ke komerčním účelům, je důležitou součástí environmentální strategie TNT. Společnost TNT má v plánu do roku 2020 snížit, ve srovnání s rokem 2007, svoje emise CO2 o 45 %. V následujících třech letech proto TNT například pořídí 3 000 elektromobilů.

Nákladní elektromobily Newton byly široké veřejnosti poprvé představeny v Londýně v prosinci 2006. Současně byla podepsána smlouva na dodání vozidel do společnosti TNT. První dvě vozidla byla určena pro využití v Londýně, mimo jiné pro rozvoz zásilek sítě Starbucks.

Vozidla Newton byla zkonstruována s cílem výrazně snížit emise a zlepšit kvalitu vzduchu v městských centrech. Používají elektrický motor, který se vyznačuje více než 90% efektivitou, ve srovnáním s 25% výkonností spalovacího motoru. I v případě, že se baterie nabíjí elektrickou energií vzniklou spalováním uhlí, představuje použití elektromobilu oproti obdobnému vozu s dieselovým pohonem snížení emisí CO2 o 44 %. Při jízdě ve městě je provoz elektromobilu navíc přibližně 6 x levnější. Díky nižšímu počtu součástek v motoru je také snadnější a levnější údržba. Další z výhod je, že elektrická vozidla jsou osvobozena od poplatku za vjezd do centra Londýna.

Do dnešního dne dodala Avia do společnosti Smith Electric Vehicles ve Velké Británii téměř dvě stě podvozků s kabinou pro dostavbu. V červenci 2009 navíc předala Obamova administrativa předním americkým společnostem prvních šest elektromobilů Newton vyrobených ve spolupráci s Avií, samotné dodávky pro Smith Electric Vehicles v USA se naplno rozeběhly na konci roku 2009. V letošním roce by se do USA mělo dodat několik stovek podvozků.

Společnost Smiths Electric Vehicles začala vyrábět elektricky poháněné autobusy již v roce 1920. V říjnu 2004 koupila SEV společnost Tanfield Group s cílem vyvinout širokou řadu vysoce výkonných elektrických vozidel postavených na sériově vyráběných podvozcích. Avia, patřící pod indickou skupinu Ashok Leyland Motors, začala se Smiths Electric Vehicles spolupracovat v roce 2006.

Technické zajímavosti a specifikace vozu Newton:

Elektromobily Newton mají vzhled jako klasické vozy Avia. Jsou poháněny 4 bateriemi Zebra 278 v, které mohou být přes noc opětovně nabity. Tím získají kapacitu pro dojezd okolo 200 km (při nehospodárném způsobu jízdy). To je podstatně víc než průměrný denní počet ujetých kilometrů  automobilů pohybujících se v ulicích velkých měst.

Vozidla Newton používají elektrický motor s vysokým točivým momentem a výkonem 120 kW, který dosahuje výrazného zrychlení. Točivý moment je elektricky řízený, nejvyšší rychlost je omezena na 80 km/h. V této souvislosti zjistila studie britského Office of National Statistics, že v osmnácti největších anglických městech je průměrná rychlost aut při špičce 33,8 km/ h, v samotném Londýně 19,3 km/h. Právě v takových podmínkách ukazují elektrická vozidla své přednosti a velkou hospodárnost.

Smith Electric Vehicles vybavil vozy Newton technologií Vector Control AC System (vektorové řízení elektrické sítě), která poskytuje variabilitu během zrychlování a je doplněna o systém zpětného dobíjení během brzdění. Newton není vybaven převodovkou, způsob ovládání vozu je podobný automatické převodovce. Vozidla jsou naprosto tichá s nízkými vibracemi.

Hmotnost vozidla: 7 500 kg

Náklad: 4 000 kg

Kapacita baterií: 2 x 40 kWh

Doba nabití: 6 - 8 hodin