name | autoweek.cz

EU a Čína zkoumají minimální ceny místo cel pro čínské elektromobily

EU a Čína zkoumají minimální ceny místo cel pro čínské elektromobily

11.04.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská unie a Čína se dohodly, že se zaměří na stanovení minimálních cen elektrických vozidel vyrobených v Číně namísto cel uvalených EU v loňském roce. Uvedl to mluvčí Evropské komise. Uvádí to Automotive News Europe.

Komisař EU pro obchod Maroš Šefčovič mluvil s čínským ministrem obchodu Wang Wentao a dohodli se, že se zaměří na stanovení minimálních cen. Čínské ministerstvo obchodu ve svém prohlášení uvedlo, že jednání by měla začít okamžitě. Šefčovič prohlásil, že jakékoli minimální ceny by musely být stejně účinné a vymahatelné jako cla EU.

 

Předchozí dohody o minimálních cenách se týkaly spíš homogenních komodit než složitých produktů, jako jsou automobily. Komise uvedla, že se domnívá, že jednotná minimální cena by nebyla dostatečná k tomu, aby čelila nekalé soutěži způsobené čínskými dotacemi do automobilového průmyslu.

 

EU loni v říjnu zvýšila cla na elektrická vozidla vyráběná v Číně až na 45,3 %, ale Brusel a Peking předložily myšlenku zrušení cel prostřednictvím možných závazků minimálních cen pro dovážená auta.

 

Evropská komise uvedla, že je ochotna pokračovat v jednání o alternativě k clům s Čínou, která vloni uvalila na akumulátorová elektrická vozidla - ve výši 17 % na auta vyrobená společností BYD, 18,8 % na Geely a 35,3 % na SAIC, která vlastní MG, nejprodávanější čínskou značku v Evropě. Tato cla jsou nad rámec standardního dovozního cla EU ve výši 10 %.

 

Spor mezi EU a Čínou postihl francouzské výrobce koňaku, když Peking podnikl odvetné obchodní akce a uvalil trestná cla na francouzský koňak, což poškodilo prodej na hlavním trhu brandy pro globální společnosti Hennessey, Remy Cointreau a Pernod Ricard.

 

Diskuse o možném nalezení příměří kvůli dlouhotrvajícím sporům přicházejí v době, kdy americký prezident Donald Trump zahájil obchodní válku s některými z nejbližších obchodních partnerů Spojených států, včetně EU a Číny.

 

Podle údajů analytiků trhu Dataforce vzrostl evropský prodej aut od čínských výrobců v únoru o 64 % na 38 902 vozů. To představovalo podíl na trhu 4,1 %, oproti 2,5 % v únoru 2024. Prodej plně elektrických vozidel dovezených z Číny, na která se vztahují nová cla EU, klesl o 3,4 % na 11 116, i když celkový evropský prodej BEV vzrostl o 26 %. Prodej čínských plug-in hybridních vozidel, která nepodléhají vyšším clům EU, vzrostl za měsíc o 321 % na 4744.

 

Foto: Newspressspain