name | autoweek.cz

EU chce pokutovat nepravdivá ekologická tvrzení

EU chce pokutovat nepravdivá ekologická tvrzení

28.01.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jak zjistil portál Euractiv, EU připravuje zákon umožňující pokutovat společnosti, které uvádějí nepravdivá ekologická tvrzení.

Podle návrhu nového zákona EU budou členské státy EU zodpovědné za ukládání „odrazujících sankcí“ společnostem, které o svých výrobcích uvádějí nepodložená ekologická tvrzení. Cílem návrhu, který Evropská komise předloží v nadcházejících týdnech, je pomoci spotřebitelům, aby se při výběru výrobků, které kupují, rozhodovali na základě lepších informací. Komise v návrhu uvádí, že téměř polovina (40 %) environmentálních tvrzení o výrobcích - ať už se jedná o „zelené“, „ekologické“ nebo „šetrné k životnímu prostředí“ - je nepodložená.

 

„Spotřebitelům chybí spolehlivé informace o udržitelnosti výrobků a čelí zavádějícím obchodním praktikám, jako jsou greenwashing nebo nedostatečná transparentnost a důvěryhodnost environmentálních značek,“ píše exekutiva EU v preambuli návrhu zákona. „Společnosti, které uvádějí tzv. zelená tvrzení, by je měly doložit standardní metodikou pro posouzení jejich dopadu na životní prostředí,“ dodává s odkazem na stěžejní program EU Zelený úděl, přijatý v roce 2019.

 

Aby se zajistilo, že se zelená tvrzení prokáží, budou členské státy EU požádány, aby zavedly systém ověřování pro doložení environmentálních tvrzení, který budou muset realizovat nezávislí ověřovatelé.

 

Země EU budou také pověřeny zajištěním toho, že tato pravidla budou vymáhána a zavedou sankce pro pachatele, které mají být účinné, přiměřené a odrazující. Sankce mají být stanoveny na základě společných kritérií, uvádí se v návrhu s tím, že by měly zahrnovat povahu a závažnost porušení, jakož i ekonomický prospěch z něj plynoucí a případné škody způsobené na životním prostředí.

 

Organizátoři kampaně z neziskových organizací návrh ocenili a uvedli, že je mimořádně důležité, aby členské státy stanovily dostatečně vysoké sankce, které by společnosti odradily od porušování zákona. „Je povzbudivé, že Komise hodlá výrazně posílit úlohu orgánů dozoru nad trhem v boji proti greenwashingu,“ uvedl Dimitri Vergne ze spotřebitelské organizace EU BEUC.

 

Organizátoři kampaní tento krok podporují, ale varují před tím, aby se firmám poskytla přílišná flexibilita při výběru metodiky. „Nároky by měly být uplatňovány pouze na základě právně uznaných metodik. Všechna ostatní tvrzení by měla být zakázána,“ uvedla Margaux le Gallouová z neziskové skupiny ECOS, která se zabývá environmentálními normami. ECOS proto, aby odradil pachatele, podporuje kombinaci pokut a pojmenování a zostuzení. „Sankce fungují: nizozemský úřad pokutoval Decathlon i H&M za jejich environmentální komunikaci a obě společnosti změnily svůj přístup nejen v zemi, kde byly sankcionovány,“ uvedla le Gallouová.

 

Tlak na vlády zemí EU, aby regulovaly reklamu na základě environmentálních kritérií, sílí. V srpnu loňského roku se Francie stala první zemí v Evropě, která zakázala reklamu na fosilní paliva. Tlak zesílili i účastníci kampaní, kteří po celé Evropě pozměňují reklamní billboardy na protest proti ekologickým tvrzením výrobců automobilů, která jsou podle nich zavádějící.