name | autoweek.cz

EU chce šetřit státní dotace na čínské elektromobily

EU chce šetřit státní dotace na čínské elektromobily

13.09.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová prohlásila, že globální trh je „zaplaven levnými čínskými auty“. Státní podpora čínským výrobcům elektromobilů prý působí problémy evropské konkurenci. EU proto chce zakročit proti narušování tržního prostředí.

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová ve svém projevu o stavu EU obhajovala Zelený úděl, svůj ambiciózní kurz v politice klimatu a životního prostředí, který je v poslední době stále častěji předmětem kritiky. „Evropský zelený úděl je naší odpovědí na volání historie. Extrémní počasí a lesní požáry ukázaly realitu přehřívající se planety, na kterou musí politici reagovat,“ řekla.

 

Kritici nicméně varují, že jedno z hlavních opatření, tedy zákaz prodeje aut na benzin a naftu od roku 2035, způsobí, že Evropa bude stále víc závislá na Číně. Čínští výrobci dominují byznysu s elektromobily na svém domácím trhu a začínají své elektromobily uvádět v Evropě.

 

Von der Leyenová chce zakročit proti čínským elektromobilům

Nyní chce von der Leyenová proti čínským elektromobilům tvrdě zakročit, v případě potřeby i novými cly. Evropská unie zahajuje vyšetřování čínských dotací na elektrická vozidla, protože blok se obává o konkurenceschopnost svého průmyslu.

 

Von der Leyenová oznámila zahájení vyšetřování: „Odvětví elektromobilů má pro evropské výrobce obrovský potenciál. Ale globální trhy jsou nyní zaplaveny levnějšími čínskými elektromobily. Jejich ceny jsou uměle udržovány na nízké úrovni obrovskými státními dotacemi. To deformuje náš trh. A protože nepřijímáme tuto deformaci zevnitř, nepřijímáme ji ani zvenčí. Proto Evropská komise zahájila vyšetřování,“ uvedla šéfka výkonné složky EU v Evropském parlamentu.

 

Vládní dotace, které uměle podporují vývoz, jsou podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO) zakázány a mohou vést k uložení represivních cel.

 

Von der Leyenová získala podporu od politika CSU Manfreda Webera, který vede Křesťanskodemokratickou skupinu Evropské lidové strany (EPP): „Chceme evropskou zelenou dohodu, ne čínskou. Nechceme, aby čínská elektrická vozidla těžila z naší ambiciózní klimatické politiky.“

 

Německé obavy z čínských protiopatření

Vyšetřování se otevírá navzdory obavám z odvetných opatření ze strany Číny, což je známkou rostoucího znepokojení nad neschopností evropských výrobců konkurovat čínskému průmyslu. Už samotné oznámení z Bruselu vyvolalo mezi Číňany rozhořčení.

 

Spolková vláda je zásadně skeptická k protekcionismu ve prospěch domácího průmyslu – ze strachu, že by protiopatření mohla nakonec německému exportu způsobit víc škody než užitku. „Spravedlivá soutěž stimuluje podnikání. Konkurence by nás měla povzbudit, ne děsit. V 80. letech se říkalo: japonská auta předbíhají všechny ostatní na trhu. O 20 let později to byly vozy Made in Korea. Dnes jsou to prý čínské elektromobily,“ řekl minulý týden kancléř Olaf Scholz na veletrhu IAA Mobility.

 

Europoslanec Markus Ferber z bavorské CSU a Evropské lidové strany (EPP) varoval: „Politika izolace by mohla vést k uzavření ostatních trhů. Oznámení von der Leyenové by mohlo být v rozporu s cílem otevřít nové exportní trhy prostřednictvím dohod o volném obchodu.“

 

Podle ředitele Centra automobilového výzkumu Ferdinanda Dudenhöffera by se tento krok mohl vymstít: „Zejména pro německý automobilový průmysl je v sázce hodně. Němci na čínském trhu prodávají 30 až 40 % svých aut a byli by prvním terčem protiopatření. Pokud budou přijata opatření proti čínskému dovozu v Evropě, můžeme s naprostou jistotou očekávat, že Čína zareaguje. Rozchod s Čínou by vážně poškodil německý automobilový průmysl.“

 

Vyšetřování, oznámené von der Leyenovou, kritizovalo i německé sdružení automobilového průmyslu VDA. „Samotné antisubvenční šetření nepomůže vyřešit stávající problémy s ohledem na konkurenceschopnost evropských lokalit. Politici v Bruselu a Berlíně musí vytvořit rámcové podmínky, aby transformace uspěla. Antisubvenční vyšetřování by bylo jen velmi formálním procesem  a je třeba vzít v úvahu i možné protireakce z Číny.“ VDA upozorňuje, že by se zákonodárci měli především zaměřit na vytvoření podmínek pro to, aby evropští výrobci uspěli na svém vlastním území – od snižování cen elektřiny po zmenšování byrokratických překážek.

 

Minulý týden na výstavě IAA Mobility generální ředitelé BMW Group, Mercedesu-Benz a VW Group ale i velkých dodavatelů pozitivně hovořili o prohlubování vztahů s Číňany. Šéf Mercedesu-Benz Ola Kallenius na Světovém kongresu nových energetických vozidel, organizovaném v Mnichově Čínou, řekl, že cla a obchodní bariéry s Čínou nejsou cestou vpřed: „Měli bychom podporovat volný obchod.“

 

Von der Leyenová se také bude muset brzy rozhodnout, zda se bude držet plánů od příštího roku zavést tarif na přepravu elektromobilů mezi EU a Velkou Británií, což podle představitelů a průmyslu poškodí evropské výrobce automobilů a posílí konkurenci z Číny. O této záležitosti se stále interně diskutuje a konečné rozhodnutí o tom, zda tento krok odložit, ještě nebylo přijato.

 

Tlak na tvrdý postup proti Číně

Čína je domovem spousty výrobců elektromobilů podporovaných vládními pobídkami jak pro průmysl, tak pro kupující. Čínští výrobci automobilů, včetně lídra v oblasti elektromobilů BYD a nově vstupujících značek, jako je MG (výrobce SAIC), se připravují na zvýšení prodeje v Evropě se svou řadou elektromobilů za konkurenceschopné ceny, které v případě úspěchu zasáhnou výrobce na masovém trhu, jako jsou Stellantis a Volkswagen Group.

 

EU letos uskutečnila revizi svých pravidel státní podpory aby čelila masivním dotacím poskytovaným USA a Čínou v oblasti zelených technologií. EU je zvlášť znepokojena čínskými ekonomickými praktikami a vyzývá Peking, aby otevřel svůj trh a znovu vyvážil bilaterální obchodní vztahy.

 

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire je v Berlíně aby přiměl Německo k tvrdším opatřením na ochranu evropského průmyslu. „Nyní potřebujeme evropskou průmyslovou strategii, která je mnohem proaktivnější, mnohem inovativnější a mnohem více ochrání naše průmyslové zájmy ve vztahu k Číně a USA. Nesmíme už ztratit ani den,“ řekl Le Maire.

 

Německý ministr hospodářství Robert Habeck přivítal kroky Evropské unie proti čínským elektromobilům: „Jde o nekalou soutěž. Nejde o to, aby se efektivní levná auta nedostala na evropský trh. Pokud vyšetřování EU prokáže, že dochází k masivnímu porušování pravidel hospodářské soutěže, musíme samozřejmě přijmout opatření.“

 

„Zjevná výhoda Číny a cenově konkurenceschopný dovoz již ovlivňují podíl evropských výrobců na domácím trhu, přičemž v posledních letech došlo k masivnímu nárůstu dovozu elektrických vozidel. Současně je ve hře také americký zákon o snižování inflace IRA. Oznámení Von der Leyenové je pozitivním signálem, že si Evropská komise stále víc uvědomuje asymetrickou situaci, které naše odvětví čelí, a naléhavě zvažuje narušení hospodářské soutěže v našem sektoru,“ uvedla v reakci na oznámení von der Leyenové šéfka Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA Sigrid De Vriesová.

 

Odstřihování od čínských dodavatelů by mělo pokračovat

Evropské politiky znepokojuje nejen rostoucí tržní podíl čínských výrobců automobilů, ale také dominance Číny v kritických surovinách potřebných pro výrobu akumulátorů nebo polovodičů. Pokud jde o kritické suroviny, je EU silně závislá na Číně. V současnosti například dováží asi 93 % hořčíku a 86 % vzácných zemin z Číny.

 

„Podél globálních dodavatelských řetězců jsme zaznamenali skutečná úzká místa, a to i kvůli promyšlené politice jiných zemí,“ řekla von der Leyenová. V červenci Čína omezila vývoz surovin galia a germania a oznámila, že zavede kontroly jejich vývozu. „To ukazuje, proč je pro Evropu tak důležité zvýšit ekonomickou bezpečnost,“ řekla von der Leyenová.

 

Evropa tak stojí před balancováním: na jedné straně chce zvýšit domácí zpracování kritických surovin, na druhé straně je závislá na partnerských zemích kvůli nedostatečným vlastním zásobám. Stál více však chce zpracovávat kritické suroviny, protože je to lukrativnější než čistá těžba. Členské země EU proto chtějí v dohodě o svém postoji k zákonu o kritických surovinách CRMA dál zvýšit cíle pro domácí zpracování strategických surovin.