name | autoweek.cz

EU jde do celní války s Čínou

EU jde do celní války s Čínou

12.06.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Končící Evropská komise proti vůli evropského automobilového průmyslu oznámila, že EU uvalí dodatečná cla ve výši 17,4 % až 38,1 % na elektromobily vyrobené v Číně. To vyvolalo silné odsouzení ze strany čínské vlády. Ta hrozí, že přijme všechna nezbytná opatření na obranu svých společnosti.

Místopředseda Evropské komise Margaritis Schinas, řecký právník zaměstnaný prakticky od konce svých studií v Evropské komisi, při oznámení předběžných výsledků svého antisubvenčního šetření prohlásil, že ceny dovážených elektromobilů jsou zkresleny čínskou státní podporou: „Hodnotový řetězec čínských elektromobilů těží z nespravedlivého dotování, které způsobuje hrozbu ekonomické újmy výrobcům elektrických vozidel v EU.“

 

„Když naši partneři porušují pravidla, budeme uplatňovat svá práva. Dnes jsme dosáhli milník v našem antisubvenčním vyšetřování. Je to založeno na jasných důkazech našeho rozsáhlého vyšetřování a při plném respektování pravidel WTO,“ uvedl viceprezident EK, lotyšský politik Valdis Dombrovskis.

 

Cla se budou u jednotlivých výrobců automobilů lišit, přičemž nejvyššímu bude čelit čínský státní výrobce SAIC (mj. producent vozů MG) ve výši 38,1 %, pro privátní společnost Geely (dovážející mj. i vozy značky Volvo) to bude 20 % a pro soukromou společnost BYD 17,4 %. Ostatní výrobci elektromobilů v Číně, kteří spolupracovali při šetření, ale nebyli zařazeni do vzorku, budou podléhat váženému průměrnému clu 21 %. Všichni ostatní výrobci elektromobilů v Číně, kteří při šetření nespolupracovali, budou podléhat clu 38,1 %. Na základě odůvodněné žádosti může jeden výrobce elektromobilů v Číně (Tesla) obdržet v konečné fázi individuálně vypočtenou celní sazbu.

 

Formálně budou cla EU zavedena od 4. července 2024, oznámení obchodní jednotky exekutivy EU vedené komisařem Valdisem Dombrovskisem je předběžné. „Nyní budeme jednat s čínskými úřady a všemi stranami s cílem dokončit toto vyšetřování,“ řekl Dombrovskis.

 

To naznačuje, že tento krok má nastartovat vyjednávání s Čínou a případně v konečném rozhodnutí může změnit konečnou sazbu nebo ji úplně zrušit. Ke konečnému rozhodnutí musí dojít do listopadu 2024. O konečné sazbě vyrovnávacích cel bude poté hlasovat Rada, kde by jej mohla zablokovat pouze kvalifikovaná většina členských států, tedy alespoň 15 zemí představujících 65 % celkového počtu obyvatel.

 

Čínští představitelé na zprávu rychle zareagovali a ministerstvo obchodu zveřejnilo na svých webových stránkách velmi tvrdé prohlášení: „Čína je velmi znepokojena a silně nespokojená s tím, že EU ignorovala opakovaný silný odpor Číny a ignorovala výzvy a odrazování vlád i průmyslových odvětví mnoha členských států EU. Evropská komise drží jednou rukou prapor zeleného rozvoje ale druhou třímá silnou hůl protekcionismu aby politizovala a zmilitarizovala ekonomické a obchodní otázky. To není v souladu s duchem konsensu čínských a evropských lídrů o posílení spolupráce. Tento krok ovlivní atmosféru bilaterální hospodářské a obchodní spolupráce mezi Čínou a EU. Čína bude pozorně sledovat následný vývoj v EU a rozhodně přijme všechna nezbytná opatření, aby pevně hájila legitimní práva a zájmy čínských společností.“

 

Čínští představitelé vyzvali své protějšky v EU, aby „napravili tyto nesprávné praktiky a rychle realizovali to, co bylo nedávno dohodnuto na trilaterálním setkání mezi Čínou, Francií a EU. Vyzýváme Komisi, aby správně řešila hospodářské a obchodní rozpory prostřednictvím dialogu a konzultací.“

 

Před rozhodnutím Komise čínská vláda hrozila odvetou proti EU opatřeními proti odvětví zemědělství nebo letectví. Také evropské automobilky před tímto krokem varovaly, protože se obávají, že by se mohly stát terčem protiopatření čínské vlády.

 

Foto (Valdis Dombrovskis): EC mediaservice