name | autoweek.cz

EU musí demokratizovat elektromobily pro 80 % lidí

EU musí demokratizovat elektromobily pro 80 % lidí

11.11.2023 | | Aktuality

Monique Goyensová a William Todts napsali pro Euractiv následující text. Ne se vším lze souhlasit, ale určitě stojí za zamyšlení.

„Čtyři z pěti lidí si dnes kupují auto z druhé ruky. Aby se elektromobily staly dostupnějšími, musí Brusel přijmout opatření k elektrifikaci leasingového trhu a firemních vozů,“ tvrdí William Todts a Monique Goyensová. William Todts je výkonným ředitelem nevládní organizace Transport & Environment zabývající se čistou mobilitou, Monique Goyensová je generální ředitelkou evropské spotřebitelské organizace BEUC.

 

Před měsícem výkonný místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič a komisař Wopke Hoekstra zavázali EU k 90% snížení emisí do roku 2040. Klíčem k dosažení tohoto cíle bude doprava, která by do roku 2030 mohla představovat 45 % celkových emisí EU. Odvětví mobility zásadním způsobem ovlivňuje každodenní život Evropanů.

 

Většina občanů EU je závislá na automobilech a pokud chce EU tyto klimatické cíle splnit, tak bude potřebovat přístup k cenově dostupné mobilitě bez emisí. EU se už dohodla na ukončení prodeje spalovacích motorů od roku 2035. Elektromobily by měly nejen snížit emise z dopravy, ale také zatížení jejich účtů. Nyní ale musí EU udělat víc pro to, aby se elektromobily staly cenově dostupné a přístupné všem. Pokud EU nezakročí, ztratí podporu lidí pro Zelený úděl.

 

Elektrifikace firemních vozů a leasingové zdroje jsou jedinečnou příležitostí, jak urychlit a zároveň demokratizovat elektrifikaci osobní mobility. V současné době je polovina všech nových automobilů pořizována na leasing a většina z nich jsou firemní automobily.

 

Sedm největších leasingových společností, všechny vlastněné bankami nebo výrobci automobilů, vlastní v EU vozový park čítající téměř 10 milionů automobilů. Ani jedna z nich se nezavázala k postupnému vyřazení automobilů na fosilní paliva. Jejich cíle v oblasti elektrifikace jsou podle T&E slabé a využívání elektromobilů je pouze v souladu s celkovým trhem. Pokud by však sedm největších společností a leasingový sektor celkově elektrifikovaly své vozové parky, snížily by se emise z dopravy novými automobily do roku 2035 o dalších 26 %. Dosažení cíle pro rok 2040 bez opatření v oblasti firemních vozových parků je prakticky nemožné.

 

Okolo 80 % občanů EU si nekupuje nová, ale ojetá auta. Typ automobilů, jaké jsou dnes pronajímány jako firemní vozy, určuje, jaké ojeté automobily budou k dispozici za 3-4 roky. Aby se tedy elektromobily staly dostupnými a cenově přijatelnými, musí se co nejdřív elektrifikovat leasingový trh. Provozovatelé firemních vozů by nesli vyšší počáteční náklady, zatímco soukromé domácnosti budou mít prospěch z cenově dostupnějších ojetých elektromobilů. To je spravedlivé, protože firemní automobily jsou výrazně dotovány prostřednictvím daňových úlev, které daňové poplatníky v EU stojí téměř 27 miliard eur ročně.

 

Leasingové společnosti vykazují rok co rok rekordní zisk s maržemi až 50 %. Mají prostředky k přechodu na elektrický pohon, ale nepostupují dostatečně rychle. Leasingový sektor a firemní automobily obecně byly v Bruselu příliš dlouho přehlíženy. Na rozdíl od mnoha jiných odvětví se po leasingových společnostech nevyžaduje, aby vyvíjely úsilí v oblasti klimatu. Maroš Šefčovič a Wopke Hoekstra ale slíbili Evropskému parlamentu, že podniknou kroky v oblasti firemních vozových parků. Nemělo by to zůstat jen u nápadu, ale stát se základem politiky elektrifikace automobilů do budoucna.