name | autoweek.cz

EU se rozhodla konkurovat Číně kvalitou akumulátorů ne cenou

EU se rozhodla konkurovat Číně kvalitou akumulátorů ne cenou

12.07.2023 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, které připravili Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff.

Členské státy EU definitivně požehnaly nařízení EU o akumulátorech a schválily zákon, jenž má podpořit vznikající odvětví výroby akumulátorů v unii tím, že se evropské akumulátory stanou synonymem kvality.

 

Podle pravidel ekonomie se průměrný spotřebitel chová racionálně. Pokud jsou dva výrobky stejné a jeden stojí méně, náš racionální spotřebitel si vždy vybere ten levnější. To pro evropské výrobce, kteří konkurují čínským firmám, představuje problém. Nízké režijní náklady Číny v porovnání s Evropou (zejména pokud jde o náklady na pracovní sílu, částečně díky vyšší ochraně evropských pracovníků) znamenají, že asijská země má konkurenční výhodu oproti konkurentům například z Francie nebo Německa.

 

Co tedy Evropa může dělat? Dosavadní odpovědí bylo zdůrazňovat kvalitu evropského zboží - řemeslné zpracování, styl, eleganci... Čínské výrobky jsou sice levné, ale chybí jim dokonalost, kterou nabízí výroba v Evropě. Pokud chcete auto špičkové kvality, jezděte Mercedesem-Benz. A pokud si chcete dopřát nejnovější módu, výlet do Milána vám zajistí, že budete mít na sobě to nejlepší. Tyto produkty jsou samozřejmě často určeny k tomu, aby byly vidět (nikdo si nekupuje Mercedes třídy S v naději, že zůstane uschován). Ale pokud jde o akumulátory ukryté pod kapotou elektromobilu nebo schované v chytrém telefonu, lze odpustit, že si člověk myslí, že baterie je jen baterie.

 

Podle EU tomu tak není. Některé akumulátory, jak se náš rozumný spotřebitel dozví, jsou si rovnější než jiné. Nařízení EU o akumulátorech klade na výrobce řadu požadavků, které mají zajistit, aby akumulátory vyráběné v Evropě byly nejudržitelnější na světě (a vlastně i nejetičtější). Jsou stanoveny limity pro emise uhlíku během výrobního procesu a používané suroviny musí být prokazatelně bez zneužití v dodavatelském řetězci. Takzvané požadavky „náležité péče“ se snaží přerušit jakoukoli souvislost mezi děsivými zprávami o dětské práci a vykořisťování pracovníků při těžbě kritických surovin a výrobě evropských akumulátorů.

 

Každý akumulátor bude od roku 2026 obsahovat elektronický „pas akumulátoru“ a od roku 2027 QR kód, který spotřebitelům umožní získat více informací o kapacitě, výkonu, životnosti a chemickém složení. Očekává se, že tyto informace pomohou zvýšit důvěru v trh s použitými akumulátory, což je klíčový prvek pro to, aby si elektromobily mohlo dovolit více spotřebitelů.

 

Nová pravidla rovněž stanoví, že akumulátory po skončení životnosti musí být sbírány a jejich cenné zdroje recyklovány. Získané kritické suroviny pak budou použity při výrobě nových akumulátorů. Tento požadavek na recyklaci nejen přispívá k ambicím Evropy v oblasti oběhového hospodářství, ale pomáhá zajistit, aby kritické suroviny dovážené z míst, jako je Čína, zůstaly v evropském výrobním cyklu (což je vzhledem k nedostatku domácích zdrojů v unii prakticky nezbytné). Přístup EU tedy spočívá v tom, že s Čínou nesoutěží nutně cenou, ale kvalitou. Představte si to jako haute couture versus fast fashion.

 

Díky nařízení o akumulátorech se může stát, že se jejich výroba v EU nakonec bude podobat spíše francouzskému módnímu domu Louis Vuitton než čínskému levnému, ale pochybnému Sheinu.

 

Komise prosazuje přesun nákladní dopravy ze silnice na železnici

Evropská komise představí balíček pro ekologičtější nákladní dopravu, který je souborem politických návrhů zaměřených na ekologičtější přepravu zboží v celém bloku. Nákladní doprava se podílí na emisích CO2 z dopravy více než 30 % a Evropská komise označila dekarbonizaci nákladní dopravy za zásadní pro realizaci evropské zelené dohody.

 

Kromě podpory nákladních vozidel s nulovými emisemi je cílem návrhu Komise přesunout větší část nákladu ze silnic na železnice a vodní cesty. Výkonná moc EU si již stanovila cíl do roku 2050 zdvojnásobit nákladní železniční dopravu (tento cíl ovšem doposud zaznamenal jen nevýrazný pokrok).

 

Kromě snížení emisí balíček stanoví pravidla pro maximální hmotnost a rozměry těžkých nákladních vozidel ve snaze harmonizovat pravidla v celém bloku. Úsilí v tomto směru již vyvolalo určité obavy, neboť země jako Finsko zdůraznily svou závislost na velkých nákladních vozidlech při přepravě vytěžených stromů. Snahy o omezení těchto nákladních vozidel by pravděpodobně narazily na tvrdý odpor severských zemí.

 

V reakci na balíček byl konzervativní rumunský zákonodárce Marian-Jean Marinescu opatrně optimistický. „Balíček o ekologičtější dopravě má potenciál vytvořit udržitelnější, účinnější a harmonizovanější systém nákladní dopravy. Je to velký krok směrem k ambici přesunout více dopravy na železnici. Ale jako u každého jiného návrhu, předloženého Fransem Timmermansem, i v tomto případě musíme pečlivě zkoumat dopad na náklady, infrastrukturu a logistiku, abychom se vyhnuli nezamýšleným důsledkům,“ řekl.

 

Parlament souhlasí s podporou ekologických námořních paliv a instalací více dobíjecích míst

Evropský parlament, který je v současné době na plenárním zasedání ve Štrasburku, odhlasoval dva důležité právní předpisy v oblasti dopravy - zákon EU o ekologických námořních palivech FuelEU Maritime a nařízení o alternativních palivech a infrastruktuře AFIR, které stanoví požadavky na dobíjecí místa v EU. Oba právní předpisy byly rozhodujícími součástmi balíčku klimatických zákonů EU Fit for 55, jehož cílem je snížit emise v EU do roku 2030 o 55 % ve srovnání s úrovní z roku 1990.

 

Petar Vitanov, který zastoupil svého kolegu z frakce S&D Ismaila Ertuga, uvedl, že AFIR vybuduje potřebnou infrastrukturu, která zaručí dekarbonizaci odvětví dopravy. „Ismail odvedl vynikající práci. Původní text jsme hodně vylepšili... S tímto nařízením budeme mít společnou řeč,“ řekl s odkazem na potřebu posílit instalaci elektrických nabíječek ve východoevropských zemích. „AFIR nakonec pomůže zajistit, abychom měli elektromobily nikoli jako luxus, ale jako běžná vozidla,“ dodal.

 

Směrnice FuelEU Maritime, označovaná za nejambicióznější právní předpis o pohonných hmotách v námořní dopravě na světě, požaduje, aby lodě od roku 2050 snížily emise o 80 %. Toho bude dosaženo postupným snižováním intenzity skleníkových plynů u paliv používaných k pohonu lodí.

 

Zpravodaj Jörgen Warborn ze středopravicové skupiny EPP uvedl: „Díky tomuto zákonu bude Evropa vést změnu v celosvětovém měřítku. Nový zákon o udržitelných námořních palivech je ambiciózním, ale realistickým krokem směrem k čistší budoucnosti námořního odvětví. Stanovuje jasný směr pro odvětví námořní dopravy a zajišťuje, že každé investované euro přinese maximální užitek.“

 

Podle AFIR budou do roku 2026 umístěny nabíjecí stanice pro elektromobily každých 60 km podél hlavních dálnic EU. Nabíjecí stanice s vyšším výkonem pro nákladní automobily a autobusy musí být do roku 2028 rozmístěny nejméně na polovině hlavní sítě EU každých 120 km, zatímco vodíkové čerpací stanice budou do roku 2031 instalovány nejméně každých 200 km.

 

„Reformou nařízení o rozvoji infrastruktury pro alternativní paliva EU zajišťuje, aby řidiči mohli bez obav jezdit svými elektromobily. Ceny dobíjení budou srovnatelné, platba kartou se stane standardem. Nabíjení je tedy stejně snadné jako tankování,“ uvedla Anna Deparnay-Grunenbergová, stínová zpravodajka Zelených.

 

Hrozba stávky řídících letového provozu vyvolává obavy z letních letových zmatků

Správce celoevropské sítě letového provozu Eurocontrol byl upozorněn na možnou stávku řídících letového provozu v příštích šesti měsících, která by mohla způsobit chaos v letních letových řádech v celé Evropě.

 

Šéf Renaultu: Válka budoucnosti se povede o kritické suroviny

Po zákazu prodeje automobilů se spalovacími motory na benzin a naftu od roku 2035 čeká Evropu čínská tsunami elektromobilů, řekl na ekonomické konferenci předseda představenstva společnosti Renault Jean-Dominique Senard.

 

Průmysl EU požaduje odpovědi, protože „podvodná“ čínská biopaliva stále proudí do EU

Evropské společnosti vyrábějící biopaliva znovu vyzvaly Evropskou komisi, aby zasáhla a utlumila příliv čínských biopaliv na trh EU s tím, že čínští výrobci podvodně vyvážejí bionaftu vyrobenou z nepovolených surovin.

 

Dánsko se s požehnáním EU snaží ovládnout trh se zachycováním uhlíku

Dánská vláda investuje miliardy eur, aby se země stala centrem pro zachycování a ukládání uhlíku (CCS) v Evropě, což je technologie, která má zásadní význam pro plány EU v oblasti klimatu do roku 2050.