name | autoweek.cz

EU tvrdí, že má důkazy o dotacích čínským výrobcům elektromobilů
06.03.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
EU by mohla zavést zpětná cla na dovoz čínských elektromobilů, aby ochránila evropské výrobce. Evropská komise tvrdí, že má důkazy o přímých platbách a dalších dotacích čínským výrobcům elektromobilů.
Evropská komise tvrdí, že má důkazy, že čínská vláda dotuje elektromobily vyvážené do Evropy prostřednictvím přímého převodu finančních prostředků a dalších mechanismů. Komise vyšetřuje zda elektromobily vyrobené v Číně nedostávají nespravedlivé dotace. Mezi možná nápravná opatření by mohla patřit cla na ochranu výrobců v EU. Vyšetřování má být ukončeno do listopadu, ale EU by mohla uložit prozatímní cla už v červenci.
Komise uvedla, že už nyní zahájí celní registraci čínských dovozů elektromobilů, což znamená, že od tohoto okamžiku mohou být zasaženy zpětnými cly, pokud obchodní vyšetřování EU později dospěje k závěru, že dostávají nespravedlivé dotace.
Čínská obchodní komora při EU uvedla, že je tímto krokem zklamaná a že nárůst dovozu odráží rostoucí evropskou poptávku po elektrických vozidlech.
Komise zveřejnila dokument, v němž uvedla, že má dostatek důkazů, které prokazují, že čínská elektricky poháněná vozidla jsou dotována a že dovoz se od formálního zahájení vyšetřování v říjnu meziročně zvýšil o 14 %. Komise díle uvedla, že zatím nemůže odhadnout výši případných zpětných cel.
Čínští výrobci automobilů, včele se SAIC (výrobce vozů MG) a BYD, se zaměřují na Evropu s řadou elektromobilů za konkurenceschopné ceny a vyvíjejí tím tlak na velkosériové výrobce, jako jsou Stellantis a Volkswagen Group. Společnost BYD, která loni předstihla Teslu v pozici největšího světového výrobce elektrifikovaných vozidel, staví automobilku v Maďarsku, aby zvýšila prodej v Evropě. První vozy z ní mají vyjet už v roce 2025.
Komise uvedla, že má důkazy, které prokazují, že dovoz do EU je subvencován, ačkoli neuvedla konkrétní případy. Mezi tyto dotace patří:
- Přímý převod finančních prostředků a potenciální přímé převody závazků a finančních prostředků
- Přislíbené nebo nerealizované vládní zakázky
- Vládní dodávky zboží nebo služeb za méně než přiměřenou odměnu
Komise uvedla, že vývoz z Číny představoval kritické okolnosti prostřednictvím masivního dovozu v relativně krátké době. Od října 2023 do ledna 2024 bylo dovezeno 177 839 vozidel, což představuje 11% nárůst oproti šetření od října 2022 do září 2023. Podle Komeise se dovoz se v období od října do ledna meziročně zvýšil o 14 %.
Pokud bude čínský dovoz pokračovat současným tempem, mohou výrobci automobilů v EU čelit klesajícímu prodeji a snížené úrovni výroby. To by podle Komise mohlo negativně ovlivnit zaměstnanost a celkovou produkci výrobců v oboru.
Vyšetřování je součástí širšího úsilí EU o ochranu zásobovacích linek a přiblížení výroby k domovu, zejména v klíčových odvětvích, jako jsou polovodiče a farmaceutický průmysl. V nedávných průzkumech jiných sektorů, jako jsou elektrokola a optické kabely, EU objevila dotační marže v rozmezí od 4 do 17 %.
Oznámení testuje již tak křehké vztahy s Pekingem, který následně zahájil vlastní antidumpingové vyšetřování na brandy dovážené z EU, což je krok považovaný za odvetu proti Francii, která vyšetřování elektrických vozidel podpořila.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz