name | autoweek.cz

EU tvrdí, že má důkazy o dotacích čínským výrobcům elektromobilů

EU tvrdí, že má důkazy o dotacích čínským výrobcům elektromobilů

06.03.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

EU by mohla zavést zpětná cla na dovoz čínských elektromobilů, aby ochránila evropské výrobce. Evropská komise tvrdí, že má důkazy o přímých platbách a dalších dotacích čínským výrobcům elektromobilů.

Evropská komise tvrdí, že má důkazy, že čínská vláda dotuje elektromobily vyvážené do Evropy prostřednictvím přímého převodu finančních prostředků a dalších mechanismů. Komise vyšetřuje zda elektromobily vyrobené v Číně nedostávají nespravedlivé dotace. Mezi možná nápravná opatření by mohla patřit cla na ochranu výrobců v EU. Vyšetřování má být ukončeno do listopadu, ale EU by mohla uložit prozatímní cla už v červenci.

 

Komise uvedla, že už nyní zahájí celní registraci čínských dovozů elektromobilů, což znamená, že od tohoto okamžiku mohou být zasaženy zpětnými cly, pokud obchodní vyšetřování EU později dospěje k závěru, že dostávají nespravedlivé dotace.

 

Čínská obchodní komora při EU uvedla, že je tímto krokem zklamaná a že nárůst dovozu odráží rostoucí evropskou poptávku po elektrických vozidlech.

 

Komise zveřejnila dokument, v němž uvedla, že má dostatek důkazů, které prokazují, že čínská elektricky poháněná vozidla jsou dotována a že dovoz se od formálního zahájení vyšetřování v říjnu meziročně zvýšil o 14 %. Komise díle uvedla, že zatím nemůže odhadnout výši případných zpětných cel.

 

Čínští výrobci automobilů, včele se SAIC (výrobce vozů MG) a BYD, se zaměřují na Evropu s řadou elektromobilů za konkurenceschopné ceny a vyvíjejí tím tlak na velkosériové výrobce, jako jsou Stellantis a Volkswagen Group. Společnost BYD, která loni předstihla Teslu v pozici největšího světového výrobce elektrifikovaných vozidel, staví automobilku v Maďarsku, aby zvýšila prodej v Evropě. První vozy z ní mají vyjet už v roce 2025.

 

Komise uvedla, že má důkazy, které prokazují, že dovoz do EU je subvencován, ačkoli neuvedla konkrétní případy. Mezi tyto dotace patří:

- Přímý převod finančních prostředků a potenciální přímé převody závazků a finančních prostředků

- Přislíbené nebo nerealizované vládní zakázky

- Vládní dodávky zboží nebo služeb za méně než přiměřenou odměnu

 

Komise uvedla, že vývoz z Číny představoval kritické okolnosti prostřednictvím masivního dovozu v relativně krátké době. Od října 2023 do ledna 2024 bylo dovezeno 177 839 vozidel, což představuje 11% nárůst oproti šetření od října 2022 do září 2023. Podle Komeise se dovoz se v období od října do ledna meziročně zvýšil o 14 %.

 

Pokud bude čínský dovoz pokračovat současným tempem, mohou výrobci automobilů v EU čelit klesajícímu prodeji a snížené úrovni výroby. To by podle Komise mohlo negativně ovlivnit zaměstnanost a celkovou produkci výrobců v oboru.

 

Vyšetřování je součástí širšího úsilí EU o ochranu zásobovacích linek a přiblížení výroby k domovu, zejména v klíčových odvětvích, jako jsou polovodiče a farmaceutický průmysl. V nedávných průzkumech jiných sektorů, jako jsou elektrokola a optické kabely, EU objevila dotační marže v rozmezí od 4 do 17 %.

 

Oznámení testuje již tak křehké vztahy s Pekingem, který následně zahájil vlastní antidumpingové vyšetřování na brandy dovážené z EU, což je krok považovaný za odvetu proti Francii, která vyšetřování elektrických vozidel podpořila.