name | autoweek.cz

EU ztrácí chuť na kaviár ale udržuje si chuť na ropu

EU ztrácí chuť na kaviár ale udržuje si chuť na ropu

12.04.2022 | | Doprava

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv, kde naleznete nejnovější souhrn zpráv o mobilitě z Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
Neustálý proud sankcí EU proti Rusku pokračuje. Zatímco komentátoři doufají v rychlou a čistou ránu Kremlu v podobě zákazu dovozu plynu a ropy, lídři EU se rozhodli pro postupné kroky - více čínského mučení vodou než popravčí četu.
 
Poslední nabídka, páté kolo sankcí, zahrnuje zákaz ruského uhlí a zákaz kotvení lodí plujících pod ruskou vlajkou v přístavech EU. Zakázáno pracovat v EU mají rovněž ruští a běloruští provozovatelé silniční dopravy. Kromě toho dochází ke zmrazení vývozu dopravních zařízení včetně leteckého paliva. To doplňuje celoblokový zákaz letů ruských letadel ve vzdušném prostoru platný od konce února.
 
Pokud jde o lodní a nákladní dopravu, zákaz není absolutní - zákonodárci zahrnuli výjimky pro „lékařské, potravinářské, energetické a humanitární účely“. To znamená, že vykládka ruských lodí obsahujících ropu v docích EU je více než vítána, lodě naložené vodkou a kaviárem se však musí vrátit domů.
 
„Naše zaměření je jasné - nezaměřujeme se na obyčejné ruské lidi. Zaměřujeme se na Kreml, politické a ekonomické elity podporující Putinovu válku na Ukrajině,“ řekl šéf EU pro zahraniční věci Josep Borrell (samozřejmě, že zákaz kaviáru a špičkových ruských lihovin pravděpodobně zasáhne i elitu EU).
 
Co tedy zakázat ruskou ropu a plyn, mízu ruské ekonomiky a hlavní nástroj, jehož prostřednictvím Rusko financuje invazi na Ukrajinu? Na plánech se pracuje, podle představitelů EU alespoň pro ropu. S tím, jak vycházejí najevo nové hrůzy, roste tlak na uvalení energetických sankcí. Každý den zpoždění je svědkem toho, jak do ruské válečné mašinérie proudí eura. Země EU však nejsou v otázce ruské ropy ani zdaleka jednotné. Zatímco někteří, včetně Nizozemska, Irska a Litvy, prosazují ropné sankce, jiní musí být ještě přesvědčováni.
 
Německo je mezi těmi, kteří se obávají potenciálních nákladů, které by takový zákaz přinesl. Ekonomická velmoc EU je silně vystavena ruským energetickým šokům, protože se stala závislou na moskevských fosilních palivech. Nepřekvapuje, že neochota Německa trpět ekonomickou bolestí při nápravě minulých chyb vyvolává hněv mezi členskými státy, které si prošly kolapsem svých ekonomik během evropské dluhové krize. Připomínají Němci vedené naléhání během finanční krize v předchozím desetiletí na rychlé a hluboké škrty ve veřejných výdajích jako nezbytné tonikum k rozmařilému utrácení (v případě Irska na veřejnost přebírající obrovské dluhy soukromého bankovnictví).
 
Výzvy ke zmírnění ekonomického dopadu byly zamítnuty. „Existuje kompromis mezi krátkodobou bolestí a dlouhodobým ziskem,“ napsal v roce 2011 tehdejší ministr financí Wolfgang Schäuble ve Financial Times. Ekonomická bída, zavírání podniků a rozsáhlá migrace byly přehlédnuty jako nešťastné vedlejší účinky potřeby rychle napravit ekonomickou loď. Nyní se Německo ocitá tváří v tvář situaci stejně nechutné, jakou před deseti lety prožívali takzvaní „PIIGS“ Evropy. Další kolo sankcí napoví. Aby si EU udržela své postavení jako mírový projekt, zákaz přepravy kaviáru a vodky by měl být o něco víc než předehra - zákaz ropy zasáhne Putina tam, kde to bolí.
 
Dnešní vydání pohání CITA
„Bezpečná a čistá silniční doprava. Vždy. Všude." To je téma příští mezinárodní konference CITA plánované na 8. a 9. června 2022 v Bruselu. Tato událost je jedinečnou příležitostí setkat se s tvůrci politiky, národními a mezinárodními správami, ministerstvy, zákonodárci, provozovateli technické způsobilosti vozidel, výrobci zařízení, mezinárodními odborníky a specialisty ze všech oblastí trvalého dodržování předpisů pro vozidla, a to jak z vládní, tak ze soukromé strany.
 
Mladí lidé jsou zváni objevovat Evropu
Sága o Brexitu odhalila mnohé o mentalitě Velké Británie. Jedna věc, která se ukázala už na začátku debaty, je, že mnoho Britů se nepovažuje za Evropany. Pro ně je „Evropa“ zcela cizí místo. Pro mnoho zastánců Brexitu jsou jakákoli tvrzení o společném evropském myšlení, založeném na sdílených hodnotách, mýtem.
 
I když se rozsah může lišit, je vysoce pravděpodobné, že se netýká pouze Velké Británie. Mnoho občanů v členských státech EU se vidí národní optikou, přičemž slovo „evropské“ je v seznamu deskriptorů daleko níž. Vzhledem k tomu, jak u někoho může EU, projekt zaměřený na podporu „stále užší unie mezi národy Evropy,“ kromě toho, že je součástí národního státu, vytvořit pocit, že je Evropan?
 
Zdá se, že jednou z odpovědí je cestování. Konkrétně cestování vlakem. Evropská komise otevřela žádosti o bezplatné průkazy DiscoverEU, které osmnáctiletým lidem umožní poznávat Evropu vlakem. EU rozdá celkem 70 000 jízdenek rozdělených do dvou kol. Do aktuálního kola, které potrvá do poledne 21. dubna, se mohou přihlásit lidé narození mezi 1. červencem 2003 a 30. červnem 2004. Další kolo se otevře v říjnu. „Naším cílem je dát co největšímu počtu mladých lidí šanci cestovat, objevovat nová místa a navazovat setkání na celý život,“ řekla komisařka EU pro mládež Mariya Gabrielová.
 
Opětovné spuštění projektu využití mezinárodních železnic přichází po dlouhé přestávce způsobené pandemií Covid-19 uprostřed „Evropského roku mládeže“. Přihlášky lze vyplnit online.
 
EU zařadila ruské letecké společnosti na černou listinu
EU přidala 21 leteckých společností s ruskou certifikací na seznam společností, kterým je zakázáno létat v EU z důvodu „vážných bezpečnostních obav“. Na základě sankcí EU již sektor leasingu letadel v hodnotě mnoha miliard eur nesmí poskytovat letadla ruským společnostem ani certifikovat letovou způsobilost letadel. Výrobci z USA a EU také zablokovali přístup k náhradním dílům potřebným pro údržbu letadel.
 
V reakci na to Rusko schválilo zákon, který umožňuje zapsání leteckých společností pronajatých v zahraničí do rejstříku letadel v zemi, což jim umožňuje vydávat místní bezpečnostní certifikáty. To je krok v rozporu s mezinárodními normami.
 
„Ruská Federální agentura pro leteckou dopravu povolila ruským aerolinkám provozovat stovky letadel v cizím vlastnictví bez platného osvědčení o letové způsobilosti. Dotčené ruské letecké společnosti tak vědomě porušily příslušné mezinárodní bezpečnostní normy,“ vysvětlila rozhodnutí komisařka EU pro dopravu Adina Văleanová.
 
Văleanová zdůraznila, že toto není politické rozhodnutí, ale bylo přijato spíše z důvodu bezpečnosti: „Chci jasně říci, že toto rozhodnutí není další sankcí proti Rusku; bylo přijato výhradně na základě technických a bezpečnostních důvodů. Nemícháme bezpečnost s politikou.“
 
Okamžitý dopad černé listiny pravděpodobně nebude znepokojovat ruské aerolinky, které již mají zakázán vstup do vzdušného prostoru EU na základě politických sankcí za invazi na Ukrajinu. Celkem 117 leteckým společnostem je zakázán vstup na nebe v EU kvůli nedostatečnému bezpečnostnímu dohledu.
 
Vliv biopaliv na debatu o potravinové bezpečnosti se znovu vrací
Válka na Ukrajině znovu podnítila argument „potraviny vs. palivo“ týkající se biopaliv na rostlinné bázi s obviněním, že poptávka EU po etanolu a bionaftě zhoršuje potravinovou bezpečnost. Průmysl biopaliv označil tato tvrzení za „směšná“.
 
Evropa může být globálním lídrem v dekarbonizaci lodní dopravy
Evropská komise předložila řadu návrhů na omezení emisí z lodní dopravy jako součást legislativního balíčku „Fit for 55“. „Tyto návrhy však musí být naléhavě posíleny má-li Evropa dosáhnout nulové emise v lodní dopravě,“ píší lídři koalice Getting to Zero.