name | autoweek.cz
EU zvažuje zrušení zákazu spalovacích motorů
02.12.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Evropská komise chce sestavit „automobilový balíček“, který bude i nadále povolovat provoz vozidel poháněných syntetickými palivy a biopalivy. Jako první o tom informoval deník Handelsblatt a poté magazín Automobilwoche.
Dopis německého kancléře Friedricha Merze (CDU) předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, v němž německé vládní strany požadují zlepšení dohodnutého zákazu spalovacích motorů, zjevně přináší výsledky. Evropská komise chce od přísného zákazu ustoupit a povolit provoz vozidel se spalovacími motory i po roce 2035.
Merz se dlouhodobě staví proti zákazu spalovacích motorů, ale před předložením jednotného postoje potřeboval dohodu v rámci německé koalice. Nyní vicekancléř za SPD a ministr financí Lars Klingbeil potvrdil, že jeho strana revizi podporuje. „Budoucí životaschopnost německého automobilového průmyslu a zajištění pracovních míst, to je pro nás klíčový argument. Souhlasíme s tím, že budoucnost tohoto odvětví je elektrická, ale musíme být otevřeni více technologiím, potřebujeme flexibilitu,“ řekl sociální demokrat Klingbeil.
Spalovací motory s elektrickým palivem a biopaliva
Podle Automobilwoche evropský komisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas potvrdil, že dopis byl v Bruselu velmi pozitivně přijat. V novém nařízení bude zohledněn veškerý technologický vývoj. Tzitzikostas výslovně zahrnul paliva s nulovými a nízkými emisemi, stejně jako biopaliva ve spojení s konvenčními spalovacími motory bez hybridní technologie.
Vozidla se spalovacími motory mají být i nadále povolena, pokud budou poháněna odpovídajícími biopalivy nebo syntetickými, tzv. e-palivy. Cílem Evropské komise je umožnit ekonomicky životaschopný a sociálně spravedlivý přechod na klimaticky neutrální pohonné systémy.
Kromě nových předpisů o CO₂ má balíček zahrnovat také opatření, která pomohou evropskému průmyslu udržet si technologickou výhodu. Probíhají diskuse o pobídkách pro firemní vozové parky a také o cílených preferenčních kritériích EU s cílem posílit evropský hodnotový řetězec.
Posun termínu pro rozhodnutí
Evropská komise původně plánovala komentovat navrhovaná opatření konkrétně 10. prosince. Toto datum však nyní bylo odloženo. Tzitzikostas deníku Handelsblatt oznámil „automobilový balíček“, který, jak doufá, bude představen někdy v prosinci.
V září Komise uvedla, že předloží revizi pravidel, aby dala odvětví větší jistotu v plánování. V Bruselu místopředseda Evropské komise Stéphane Séjourné minulá týden prohlásil, že EU je připravena prokázat flexibilitu v tom, jak bude dosaženo postupné vyřazování spalovacích motorů.
Hlavní mluvčí Komise Paula Pinhová na otázku, zda by postoj Německa mohl změnit plán do roku 2035, poznamenala, že konzultace skončily 10. října. „Mluvíme o velmi, velmi důležitém návrhu, který má velké důsledky pro celou Evropu. Pečlivě prostudujeme vše, co nám přijde do cesty, včetně dnešního postoje německé vlády,“ uvedla.
Podpora pro elektromobilitu
Německá vláda se rovněž zasazuje o kritéria pro místní podíl ve svém novém programu dotací pro elektromobily, aniž by zatím poskytla další podrobnosti. Podle návrhu musí způsobilá vozidla pocházet zcela nebo alespoň částečně z Evropy.
Markus Söder, předseda bavorské koaliční strany CDU, uvedl, že spolková vláda plánuje dotaci až do výše 5000 eur pro kupující elektromobilů nebo hybridních vozů s vysokým podílem komponent vyrobených v Německu s cílem podpořit domácí výrobce.
Ne všichni souhlasí
Opozice vůči jakémukoli zmírnění lhůty zůstává silná mezi firmami, které silně investují do elektrifikace. Jedná se především o francouzské a italské společnosti, stejně jako švédské Volvo v majetku čínského Geely. Tyto společnosti vynaložily značné finanční prostředky do výroby elektromobilů a akumulátorů a jednoznačně jsou pevně proti zmírnění cíle roku 2035. K nim se připojí i vlády zemí prosazujících elektromobilitu, jako jsou Nizozemsko a skandinávské země.
Nejasný je nyní postoj Itálie, protože Merzův návrh oproti původnímu stanovisku Německa zařadil jako možnou alternativu i biopaliva. Itálie možnost jejich použití dlouhodobě prosazuje.
Jisté také je, že se proti německému návrhu postaví ekologické organizace v čele s Transport & Environment, která minulý týden zveřejnila analýzu odsuzující úvahy o možnosti použití biopaliv v automobilové dopravě.
Foto: CE - Service audiovisuel
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
