autoweek.cz

Europarlament schválil uhlíkové povolenky a uhlíkové clo
18.04.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Parlament podpořil revizi trhu s uhlíkovými povolenkami v EU a první dovozní clo za CO2 na světě. Cílem je zvýšit náklady za znečišťování životního prostředí v Evropě. Významně mj. zdraží silniční dopravu a bydlení.
Evropský parlament schválil rozsáhlé reformy, které mají zvýšit ambicióznost politiky EU v oblasti změny klimatu, včetně modernizace trhu s uhlíkem. Evropští poslanci ve Štrasburku schválili ukončení vydávání bezplatných emisních povolenek v průmyslu do roku 2034 a zpoplatnění emisí z vytápění budov a silniční dopravy od roku 2027. Odhlasovali také zavedení uhlíkového cla na hranicích při dovozu železa, hliníku, hnojiv nebo elektřiny z třetích zemí.
Opatření mají přiblížit EU k cíli snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o alespoň 55 % oproti roku 1990. K jejich konečnému vstupu v platnost je ještě potřeba závěrečný souhlas členských zemí Unie.
Pro revizi systému obchodování s emisními povolenkami ETS hlasovalo 413 poslanců, 167 bylo proti. Prošlo také opatření ohledně přezkumu emisních povolenek v letectví a zavedení nového systému, takzvaného ETS II, který má od roku 2027 zpoplatnit emise vznikající kvůli pohonným hmotám využívaných v silniční dopravě a emise plynoucí z užívání budov (tzn. i vytápění domácností).
Většina evropských zákonodárců se také vyslovila pro uhlíkové vyrovnání na hranicích, kterým chce zajistit, aby země mimo EU zvýšily své cíle ve snižování emisí. Podle tohoto mechanismu budou muset dovozci zboží, na které se vztahuje unijní systém obchodování s povolenkami, zaplatit rozdíl mezi cenou za emise uhlíku v zemi výroby a cenou uhlíkových povolenek v EU. To samozřejmě přinese zvýšení ceny pro zpracovatele i konečné zákazníky.
Europoslanci rovněž podpořili vytvoření takzvaného Sociálního fondu EU pro klimatická opatření, který má ochránit domácnosti a malé podnikatele před vysokými cenami energií a náklady na dopravu.
Reakce
Peter Liese, hlavní vyjednavač Parlamentu o reformě systému obchodování s emisemi, uvedl, že úspěch trhu s uhlíkem bude mít vliv na dosažení evropských cílů v oblasti snižování emisí CO2. „Pro klima je samotný ETS důležitější než všechny ostatní soubory dohromady,“ řekl.
„Jsme blíž než kdy jindy k dokončení dokumentu Fit for 55 a k tomu, aby Evropská unie pevně vykročila směrem k zelenější budoucnosti,“ uvedl šéf EU pro klima Frans Timmermans.
Cena povolenek EU na emise oxidu uhličitého v posledních letech prudce vzrostla - zvýšily se náklady pro znečišťovatele, ale zároveň se získaly miliardy eur, které se vracejí vládám zemí EU na investice do opatření v oblasti klimatu. Miliardy eur ale získali i překupníci a americké investiční fondy. V úterý se povolenky EU na emise CO2 obchodovaly za 94 eur za tunu, což je téměř čtyřnásobek hodnoty od začátku roku 2020. V únoru cena poprvé dosáhla 100 eur.
Sdružení ocelářů v EU Eurofer vyjádřilo obavy z nového uhlíkového poplatku na hranicích a uvedlo, že nyní musí být zavedena opatření, která zajistí, aby je zahraniční společnosti neobcházely. Vyzvalo rovněž k přijetí opatření na podporu vývozu evropské oceli tváří v tvář konkurenci zahraničních výrobců, kteří nečelí stejnému uhlíkovému omezení. „V opačném případě riskujeme, že přijdeme o 45 miliard eur z vývozu oceli z EU a následně i o související výrobní kapacity a pracovní místa,“ uvedl Eurofer.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz