name | autoweek.cz

Evropa má osm automobilek navíc
13.10.2025 | Aktuality
Slabá poptávka po automobilech a noví konkurenti z Číny by mohli donutit evropské automobilky zbavit se až osmi továren, protože průmysl prochází bolestivým resetem. Uvádí to konzultační společnost AlixPartners.
Po Evropě automobilky pracují v průměru pouze na 55 % výrobní kapacity, přičemž závody fungující na méně než tři čtvrtiny odčerpávají hospodářské výsledky společností. Analytici AlixPartners vidí jako nejhorší situaci ve společnosti Stellantis, protože její evropské závody pracují jen na 45 %.
„Čínské automobilky letos dosáhnou v Evropě tržní podíl kolem 5 %. Evropské automobilky v nadcházejících letech ztratí ve prospěch čínských značek jeden až dva miliony vozidel,“ tvrdí výkonný ředitel AlixPartners v Německu Fabian Piontek.
Studie společnosti Jefferies předpověděla, že čínské značky budou do roku 2028 pravděpodobně představovat až 6 % evropské automobilové produkce, což znamená asi 860 000 vozidel. BYD, která dokončuje továrny v Maďarsku a Turecku, a Chery, která přebírá bývalou továrnu Nissanu v Barceloně, zvýší svou produkci nejrychleji.
Čínské značky, jako jsou BYD a MG společnosti SAIC, by mohly do roku 2030 získat 10 % trhu, což by zvýšilo tlak na snižování kapacity, uvádí AlixPartners. Obecně jsou automobilky podle AlixPartners ziskové pokud jsou navrženy tak, aby vyráběly alespoň 250 000 vozidel ročně. Pokud by čínské automobilky měly do roku 2030 v Evropě prodat přibližně 2 miliony aut ročně, region by měl osm továren navíc.
Po desetiletích růstu automobilky ruší tisíce pracovních míst a omezují produkci, protože poptávka se nevrátila na úroveň před pandemií. Koncern Volkswagen tento měsíc na týden uzavřel svůj závod v německém Cvikově, zatímco Stellantis dočasně zastavuje výrobu v závodech, které vyrábějí modely Fiat Panda a Alfa Romeo Tonale.
Uzavření závodu je nákladné a ve většině evropských zemí obtížné, protože vede k dlouhým jednáním s vlivnými zástupci zaměstnanců. AlixPartners odhaduje, že uzavření velké továrny s 10 000 zaměstnanci s sebou nese výdaje ve výši 1,5 miliardy eur, přičemž celý proces trvá jeden až tři roky. V Německu mohou rozhodnutí blokovat i zástupci zaměstnanců, kteří zasedají v dozorčích radách společností, jako jsou VW Group a Mercedes-Benz. Vedoucím pracovníkům VW loni trvalo měsíce, než dosáhli dohody s odborovými představiteli o úsporách nákladů, a nakonec ustoupili od plánů na první uzavření továren VW v Německu. Konečná dohoda zahrnovala snížení kapacity a snížení počtu zaměstnanců o 35 000.
„Je to proces, který trvá dlouho a vedoucí pracovníci potřebují vysvětlení, že uzavření závodu je jedinou schůdnou obchodní možností,“ řekl konzultant a výkonný ředitel společnosti AlixPartners Tom Gellrich.
Foto: Stellantis
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz