name | autoweek.cz

Evropa potřebuje roaming pro elektromobily
16.04.2020 | Vladimír Rybecký | Trendy
Při cestování po Evropě můžeme kdekoliv používat svůj mobilní telefon a tankovat pohonné hmoty. Roaming se stal zcela běžným a perfektně se osvědčuje. Proč tedy v EU totéž neplatí cestování pro elektromobily? Řešením může být decentralizovaný e-roaming.
Problémem roamingu pro elektromobily se pro Euractiv zabývají obchodní ředitel společnosti Energy Web Jesse Morris a předseda Nadace Share & Charge Foundation Dietrich Sümmermann.
Roaming příjemnou samozřejmostí, ale ne pro elektromobily
V rámci EU už jsme si zvykli na bezproblémový roaming. V rámci schengenského prostoru můžeme cestovat z jedné země do druhé a s sebou bereme mobilní telefony. Ty můžeme kdekoliv používat za stejnou cenu, a to dokonce i když cestujeme mimo servisní území našeho operátora, protože naše telefony se neustále spojují přes jiné sítě. Stejně bez omezení u čerpacích stanic tankujeme pohonné hmoty bez ohledu na značku petrolejářské společnosti zásobující tuto stanici a poté platíme stejnou platební kartou bez ohledu na to, v jaké zemi právě jsme.
Řidiči elektricky poháněných vozidel s akumulátory (BEV) to tak jednoduché nemají. Musejí být připraveni na to, že dobíjecí stanice, k níž dorazili, je pro ně uzamčená, nebo počítat s vysokými náklady spojeným s používáním stanice mimo jejich síť. Pokud řidiči elektromobilů chtějí, stejně jako všichni ostatní, cestovat po Evropě, což už jim nová generace vozidel s delším dojezdem umožňuje, pak musejí být připraveni na to, že zatím prostě nemohou tak snadno jezdit kam chtějí, protože nemohou dobíjet akumulátor kdykoli a kdekoli potřebují.
Rozvoj elektromobility vyžaduje budování milionů dobíjecích míst
Aby bylo možné zabezpečit růst podílu elektricky poháněných vozidel, potřebný pro splnění dlouhodobého evropského cíle v oblasti klimatu, bude nezbytné patnáctinásobné zvýšení počtu veřejných dobíjecích míst ze 185 000, které jsou v současné době v EU k dispozici.
Jak skupina Transport & Environment (T&E), usilující o dopravu nezatěžující životní prostředí, tak Evropská komise se shodují v tom, že do roku 2025 bude na evropských silnicích asi 13 milionů elektricky poháněných vozidel, i když vedoucí představitelé EU do tohoto počtu zahrnují také „vozidla s nízkými emisemi“, jako jsou automobily s vodíkovými palivovými články. Za předpokladu, že do roku 2030 bude na evropských silnicích 44 milionů elektricky poháněných vozidel, budou podle T&E muset být do roku 2030 v rámci EU k dispozici tři miliony veřejných dobíjecích míst.
„Evropská komise hovoří o potřebě 1 milionu veřejných nabíjecích míst do roku 2025, zatímco my v našem scénáři počítáme se 3 miliony v roce 2030 a 1,2 - 1,3 milionu v roce 2025,“ říká analytik e-mobility T&E Lucien Mathieu. Na rozdíl od Bruselu předpokládá, že čím dál víc kupujících BEV se bude muset spoléhat na veřejná dobíjecí místa, protože nemají k dispozici soukromé parkování.
Zatím neřešený problém
Morris a Sümmermann upozorňují, že doposud je přístup trhu při řešení e-roamingu, tedy možnosti nabíjení elektromobilů ve většině sítí, nedokonalý a ani se nepřipravuje zlepšení přesto, že elektricky poháněná vozidla získávají na oblibě. Provozovatelé dobíjecích sítí toto dilema řeší dvěma primárními způsoby: prostřednictvím dvoustranných dohod mezi provozovateli nebo prostřednictvím centralizovaných zprostředkovatelů, kteří řešení problému e-roamingu berou na sebe.
První řešení není kvůli složitosti připojení typu peer-to-peer (P2P) zvládnutelné ve větším měřítku, přičemž počet dobíjecích míst v příštích letech poroste. Tato možnost zvyšuje zbytečné náklady a hrozí blokování pro společnosti připojené k platformám díky strategii „vítěz bere vše“, která od spolupráce a standardizace odrazuje, protože jednotliví zprostředkovatelé mezi sebou bojují o podíl na trhu stejně, jako bojují operátoři usilující o zajištění předplatného ze strany řidičů elektromobilů.
Nyní je nejvyšší čas na vyřešení tohoto problému dřív, než dojde k masovému rozšíření elektromobility v celé Evropě. Rozvoj elektromobility přispěje ke snížení uhlíkové stopy z dopravy v EU, ale současně mimořádně zvýší poptávku po nových zdrojích elektrické energie. Spotřeba elektřiny pro BEV se zvýší z 0,03 % celkové poptávky v EU v roce 2014 na 5 % do roku 2030 na téměř 10 % do roku 2050. Do roku 2030 - tedy během pouhých deset let - dosáhne celosvětová poptávka po elektrické energii pro BEV 640 až 1110 TWh. To je obrovské číslo, které odpovídá roční spotřebě elektřiny na obyvatele 405 až 703 milionů obyvatel EU (1579 kWh/rok).
Decentralizovaný přístup k e-roamingu
Decentralizovaný přístup k e-roamingu by mohl být řešením a přesně tím, co trh EU potřebuje. Předpoklad je pozoruhodně jednoduchý: umožnit elektromobilům (a jejich řidičům) i účtovacím místům (a příslušným provozovatelům sítí nebo provozovatelům účtovacích míst) hladce spolupracovat na základě již přijatého protokolu interoperability. Tento protokol interoperability již existuje a decentralizovaný přístup by jej efektivně využil.
Decentralizovaný digitální hub by účastníkům, tedy jednotlivým elektromobilům, umožnil připojit se k jedinému partnerovi - samotnému hubu - a mít bezproblémový přístup k ostatním účastníkům, například k mnoha účtovacím sítím EU a jednotlivým poplatkovým místům. Výsledkem je otevřená síť pro nabíjení, kterou může kdokoli volně používat. Mezitím lze konkurenčním způsobem přidávat řešení pro platby, uzavírání smluv a další služby stejně, jako jsme zvyklí z internetové ekonomiky.
Tento přístup řeší dva problémy najednou. Díky snadnému a bezproblémovému e-roamingu odpadne jedna z hlavních překážek rychlého přijetí BEV zákazníky v souladu s cíli Evropské komise a komunikační vrstva jako společný produkt vytvoří pobídky pro standardizaci a spolupráci, což usnadní život řidičům BEV a zároveň sníží náklady na transakce. Navíc oddělení komunikační a komerční úrovně umožní spravedlivou hospodářskou soutěž na úrovni komerčních služeb tak, aby zákazníci měli možnost zvolit nejlepší řešení.
Stejně důležité je to, že spolu s tím, jak se odvětví mobility bude stále více sbližovat s odvětvím elektroenergetiky, decentralizované řešení, které ponechává elektromobilům jejich vlastní identitu a zpřístupní jim více elektrických rozvodných sítí, současně dá provozovatelům distribučních soustav k dispozici obrovskou flotilu mobilních akumulátorů, což může pomoci v integrování obnovitelných zdrojů energie.
Roaming příjemnou samozřejmostí, ale ne pro elektromobily
V rámci EU už jsme si zvykli na bezproblémový roaming. V rámci schengenského prostoru můžeme cestovat z jedné země do druhé a s sebou bereme mobilní telefony. Ty můžeme kdekoliv používat za stejnou cenu, a to dokonce i když cestujeme mimo servisní území našeho operátora, protože naše telefony se neustále spojují přes jiné sítě. Stejně bez omezení u čerpacích stanic tankujeme pohonné hmoty bez ohledu na značku petrolejářské společnosti zásobující tuto stanici a poté platíme stejnou platební kartou bez ohledu na to, v jaké zemi právě jsme.
Řidiči elektricky poháněných vozidel s akumulátory (BEV) to tak jednoduché nemají. Musejí být připraveni na to, že dobíjecí stanice, k níž dorazili, je pro ně uzamčená, nebo počítat s vysokými náklady spojeným s používáním stanice mimo jejich síť. Pokud řidiči elektromobilů chtějí, stejně jako všichni ostatní, cestovat po Evropě, což už jim nová generace vozidel s delším dojezdem umožňuje, pak musejí být připraveni na to, že zatím prostě nemohou tak snadno jezdit kam chtějí, protože nemohou dobíjet akumulátor kdykoli a kdekoli potřebují.
Rozvoj elektromobility vyžaduje budování milionů dobíjecích míst
Aby bylo možné zabezpečit růst podílu elektricky poháněných vozidel, potřebný pro splnění dlouhodobého evropského cíle v oblasti klimatu, bude nezbytné patnáctinásobné zvýšení počtu veřejných dobíjecích míst ze 185 000, které jsou v současné době v EU k dispozici.
Jak skupina Transport & Environment (T&E), usilující o dopravu nezatěžující životní prostředí, tak Evropská komise se shodují v tom, že do roku 2025 bude na evropských silnicích asi 13 milionů elektricky poháněných vozidel, i když vedoucí představitelé EU do tohoto počtu zahrnují také „vozidla s nízkými emisemi“, jako jsou automobily s vodíkovými palivovými články. Za předpokladu, že do roku 2030 bude na evropských silnicích 44 milionů elektricky poháněných vozidel, budou podle T&E muset být do roku 2030 v rámci EU k dispozici tři miliony veřejných dobíjecích míst.
„Evropská komise hovoří o potřebě 1 milionu veřejných nabíjecích míst do roku 2025, zatímco my v našem scénáři počítáme se 3 miliony v roce 2030 a 1,2 - 1,3 milionu v roce 2025,“ říká analytik e-mobility T&E Lucien Mathieu. Na rozdíl od Bruselu předpokládá, že čím dál víc kupujících BEV se bude muset spoléhat na veřejná dobíjecí místa, protože nemají k dispozici soukromé parkování.
Zatím neřešený problém
Morris a Sümmermann upozorňují, že doposud je přístup trhu při řešení e-roamingu, tedy možnosti nabíjení elektromobilů ve většině sítí, nedokonalý a ani se nepřipravuje zlepšení přesto, že elektricky poháněná vozidla získávají na oblibě. Provozovatelé dobíjecích sítí toto dilema řeší dvěma primárními způsoby: prostřednictvím dvoustranných dohod mezi provozovateli nebo prostřednictvím centralizovaných zprostředkovatelů, kteří řešení problému e-roamingu berou na sebe.
První řešení není kvůli složitosti připojení typu peer-to-peer (P2P) zvládnutelné ve větším měřítku, přičemž počet dobíjecích míst v příštích letech poroste. Tato možnost zvyšuje zbytečné náklady a hrozí blokování pro společnosti připojené k platformám díky strategii „vítěz bere vše“, která od spolupráce a standardizace odrazuje, protože jednotliví zprostředkovatelé mezi sebou bojují o podíl na trhu stejně, jako bojují operátoři usilující o zajištění předplatného ze strany řidičů elektromobilů.
Nyní je nejvyšší čas na vyřešení tohoto problému dřív, než dojde k masovému rozšíření elektromobility v celé Evropě. Rozvoj elektromobility přispěje ke snížení uhlíkové stopy z dopravy v EU, ale současně mimořádně zvýší poptávku po nových zdrojích elektrické energie. Spotřeba elektřiny pro BEV se zvýší z 0,03 % celkové poptávky v EU v roce 2014 na 5 % do roku 2030 na téměř 10 % do roku 2050. Do roku 2030 - tedy během pouhých deset let - dosáhne celosvětová poptávka po elektrické energii pro BEV 640 až 1110 TWh. To je obrovské číslo, které odpovídá roční spotřebě elektřiny na obyvatele 405 až 703 milionů obyvatel EU (1579 kWh/rok).
Decentralizovaný přístup k e-roamingu
Decentralizovaný přístup k e-roamingu by mohl být řešením a přesně tím, co trh EU potřebuje. Předpoklad je pozoruhodně jednoduchý: umožnit elektromobilům (a jejich řidičům) i účtovacím místům (a příslušným provozovatelům sítí nebo provozovatelům účtovacích míst) hladce spolupracovat na základě již přijatého protokolu interoperability. Tento protokol interoperability již existuje a decentralizovaný přístup by jej efektivně využil.
Decentralizovaný digitální hub by účastníkům, tedy jednotlivým elektromobilům, umožnil připojit se k jedinému partnerovi - samotnému hubu - a mít bezproblémový přístup k ostatním účastníkům, například k mnoha účtovacím sítím EU a jednotlivým poplatkovým místům. Výsledkem je otevřená síť pro nabíjení, kterou může kdokoli volně používat. Mezitím lze konkurenčním způsobem přidávat řešení pro platby, uzavírání smluv a další služby stejně, jako jsme zvyklí z internetové ekonomiky.
Tento přístup řeší dva problémy najednou. Díky snadnému a bezproblémovému e-roamingu odpadne jedna z hlavních překážek rychlého přijetí BEV zákazníky v souladu s cíli Evropské komise a komunikační vrstva jako společný produkt vytvoří pobídky pro standardizaci a spolupráci, což usnadní život řidičům BEV a zároveň sníží náklady na transakce. Navíc oddělení komunikační a komerční úrovně umožní spravedlivou hospodářskou soutěž na úrovni komerčních služeb tak, aby zákazníci měli možnost zvolit nejlepší řešení.
Stejně důležité je to, že spolu s tím, jak se odvětví mobility bude stále více sbližovat s odvětvím elektroenergetiky, decentralizované řešení, které ponechává elektromobilům jejich vlastní identitu a zpřístupní jim více elektrických rozvodných sítí, současně dá provozovatelům distribučních soustav k dispozici obrovskou flotilu mobilních akumulátorů, což může pomoci v integrování obnovitelných zdrojů energie.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz