name | autoweek.cz

Evropa se sjednocuje pod nebem bez Ruska

Evropa se sjednocuje pod nebem bez Ruska

02.03.2022 | | Doprava

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv - souhrnu nejnovějších zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
Americký prezident Joe Biden má rád poezii. Obzvláště je okouzlen tvorbou irských básníků, jejichž verše omílá, ať už se obrací k Senátu USA nebo k Evropskému parlamentu aby pomohl vysvětlit své myšlení o bouřlivých světových událostech. Bidenova nejcitovanější báseň jsou Velikonoce W. B. Yeatse, 1916, konkrétně věta „Vše se změnilo, úplně se změnilo. Zrodila se hrozná krása.“ Tato věta se hodí jako kterákoli jiná pro poslední transformační dny, kdy EU postupovala rychle a kolektivně, porušovala zažitá pravidla a rychle se znovu objevila jako silný hráč na globální scéně.
 
Nejúspěšnější mírový projekt na světě, který si EU ráda sama připisuje, nyní dodává třetí zemi obrovské množství smrtících zbraní. Jeho sankce proti Rusku byly rázné a rozsáhlé. Jednou z těchto sankcí bylo úplné uzavření nebe EU pro Rusko. Nejen pro ruské letecké společnosti, ale jakýmkoli letadlům „vlastněným, pronajatým nebo jinak ovládaným ruskou právnickou nebo fyzickou osobou.“
 
„Dovolte mi to velmi ujasnit, náš vzdušný prostor bude uzavřen pro každé ruské letadlo, a to včetně soukromých tryskáčů oligarchů,“ řekla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová na tiskové konferenci. Odkaz na soukromé tryskáče byl víc než jen rétorický rozmach - byl to vzkaz Putinovým bohatým podporovatelům, že dny létání do Milána za nákupy nebo do francouzských Alp za lyžováním skončily. EU už není hřištěm oligarchů.
 
Kreml na zákazy reagoval obdobně a uvalil na letadla EU vlastní omezení.
 
Rozhodnutí o zákazu letů pro Rusko v celé EU se očekávalo do nedělního večera, ale po celý den vlády jedna po druhé oznamovaly národní zákaz ruského vzdušného prostoru. Kolegové sledovali uzavírání vzdušného prostoru a svědomitě zaznamenávali každé nové oznámení. V neděli odpoledne rozsah uzavírek ukázal, že hrozí celoblokový zákaz. Rychlá povaha blokády způsobila značné problémy - asi 200 občanů EU uvízlo v Rusku a jejich zpáteční let měl zakázán vstup do vzdušného prostoru jejich domovské země.
 
Jeden let Aeroflotu s reportérem Euractivu Vlagyiszlavem Makszimovem byl v polovině cesty při průletu nad Finskem vrácen zpět do Ruska. Cestující, včetně Makszimova, jsou přesměrováni hlavně přes Turecko, kde mohou nastoupit do letadel, která neletí pod ruskou vlajkou, a uskutečnit poslední úsek své cesty do EU. Tyto nepřímé letové trasy zvýšily cestovní časy ruských aerolinií a náklady na palivo. Zatěžují také řízení letového provozu ruských sousedů: Kazachstán například zaznamenal ztrojnásobení letového provozu za 24 hodin.
 
Kromě zákazu vzdušného prostoru zakázali vedoucí představitelé EU i vývoz proudových letadel, náhradních dílů pro letadla a leteckého nebo kosmického vybavení do Ruska. Pojistné krytí a služby údržby byly také omezeny. EU si klade za cíl ochromit ruské letecké spojení a ztížit letům shánění potřebného vybavení pro opravy. To, čeho jsme svědky, je změněná EU.
 
Bezplatná jízda vlakem nabízená vysídleným Ukrajincům
Zatímco aktualizace z probíhající války jsou svou povahou bezútěšné, existují vzácné střípky pozitivních zpráv. Objevují se i momenty černého humoru, jako například ve Španělsku, kde se ukrajinský mechanik pokusil potopit jachtu vlastněnou ruským vývozcem zbraní. Nebo 13 pohraničníků na ukrajinském Hadím ostrově, kteří, když čelili rádiovému požadavku ruské válečné lodi, aby se vzdali, odpověděli srdečným „jdi se do prdele“.
 
V rámci EU učinilo několik železničních společností malé gesto laskavosti těm, kteří utíkají před ruskou invazí. Cestující s ukrajinským pasem nebo občanským průkazem jsou osvobozeni od poplatků za jízdenky v Polsku, Německu, Rakousku, České republice, Slovensku, Maďarsku a Dánsku, přičemž Belgie oznámila, že se k seznamu připojí. Henrik Hololei, ředitel dopravního ředitelství EU, označil jednání železničních společností za „skutečnou evropskou solidaritu.“
 
Německý národní železniční dopravce Deutsche Bahn uvedl, že koordinuje s ostatními železničními operátory, aby zajistili, že vlaky nebudou přetíženy v případě dodatečné poptávky. Pro usnadnění cestování uprchlíků mohou být přidány nové vagony nebo od polských hranic jezdí speciální vlaky.
 
Je na obzoru letectví s nulovými emisemi?
Největší světový výrobce letadel Airbus oznámil, že brzy otestuje proudový motor, který, pokud bude úspěšný, způsobí revoluci v letecké dopravě. V rámci svého úsilí o dosažení čistého létání do roku 2035 vyzkouší evropský výrobce v roce 2026 proudový motor na vodíkový pohon. Superjumbo A380 bude vybaveno pohonným motorem na vodík - tedy palivo, které je uhlíkově zcela neutrální - pokud je vyrobeno pomocí zelené elektřiny.
 
Dosažení bezemisního létání je považováno za Svatý grál pro letecký průmysl, který čelí rostoucímu tlaku ze strany regulačních orgánů, aby zabránil znečištění způsobenému lety. V rámci EU je letectví odpovědné za přibližně 3,8 % emisí CO2. Ukázalo se však, že použití vodíku jako paliva je obtížné s mnoha problémy, které je třeba ještě překonat, včetně potřeby kryogenního skladování a požadovaného velkého objemu.
 
Německá studie odsuzuje biopaliva z plodin jako „lék horší než nemoc“
Biopaliva na bázi plodin poškozují klima stejně jako fosilní paliva, zjistila nová studie nevládní organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe (DUH). Průmysl však studii rychle odmítl a její závěry odmítl jako „chybné“ a „zavádějící“.
 
Francie urychlí přijetí regulace akumulátorů
Francie, která je v současné době v čele předsednictví Rady EU, doufá, že v nadcházejících měsících dosáhne co největšího pokroku v regulaci akumulátorů.