name | autoweek.cz

Evropa si musí konečně udělat vlastní domácí úkol
02.09.2025 | Aktuality
Před zahájením veletrhu IAA Mobility v Mnichově presidentka pořádajícího Svazu německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová vyjádřila obavy o Německo a Evropu jako místo výroby automobilů.
Presidentka Svazu německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová vyzývá k rozšíření nabíjecí infrastruktury na podporu elektromobility, a to i v jižní a východní Evropě. Auto-Medienportal v předstihu cituje z rozhovoru pro časopis Mobility of Tomorrow, který vyjde 5. září.
„Německý automobilový průmysl je mezinárodně absolutně konkurenceschopný. Díky inovativním produktům, vysoké kvalitě a technickému pokroku, jako jsou autonomní řízení a cirkulární ekonomika, jsme v popředí globální konkurence. Na veletrhu IAA Mobility výrobci a dodavatelé opět předvedou ohňostroj inovací. Problematické však je umístění výroby. Co se týče atraktivity lokality, Německo a Evropa zaostávají a v mezinárodních žebříčcích jsou stále víc přehlíženy,“ zdůrazňuje Müllerová.
Němečtí i mezinárodní výrobci budou příští týden na mnichovském autosalonu prezentovat i cenově dostupné základní elektrické modely. „Aby nárůst elektromobility dosáhl rozhodující pokrok, musí nyní přispět i ostatní – potřebujeme lepší nabíjecí infrastrukturu,“ říká Müllerová.
I v Německu stále existují mezery. „Dvě třetiny všech obcí v Německu dosud nemají ani jednu rychlonabíjecí stanici. Ceny nabíjení jsou také často vysoké a pro spotřebitele netransparentní,“ kritizuje presidentka VDA.
Müllerová nepovažuje elektromobilitu za jediné řešení: Důležité podle ní je přesvědčit zákazníky: „Měli by si vědomě vybrat elektromobil. Proto je debata o zákazu spalovacích motorů kontraproduktivní. Místo toho je třeba posílit hybridní pohony a klimaticky neutrální paliva. Individuální mobilita budoucnosti bude kombinací různých řešení a elektromobil v tom bude hrát ústřední roli. Technologická otevřenost je proto klíčová i pro využití dalších klimaticky neutrálních řešení, jako jsou plug-in hybridy nebo syntetická paliva. Brusel by neměl vylučovat žádnou technologii, která může pomoci dosáhnout klimatických cílů.“
V souvislosti s nedávnými neúspěchy v zavádění domácí výroby akumulátorů Hildegard Müllerová vyjádřila znepokojení: „Cena elektřiny v Německu je až třikrát vyšší než v Číně nebo USA a cena plynu až pětkrát vyšší. Pokud jsou náklady na energii tak vysoké, že výroba akumulátorů je nekonkurenceschopná, není to dobré znamení. Vede to k silné závislosti na dodavatelích z Asie.“
Potřebu opatření vidí také v oblasti digitalizace: „Naši výrobci a dodavatelé mají v globální konkurenci vynikající pozici a v letech 2025 až 2029 investují do výzkumu a vývoje 320 miliard eur. Německý průmysl je světovým lídrem v autonomním a propojeném řízení. Nadměrná regulace však brzdí inovace. Nesmíme zůstat za ostatními regiony světa pozadu proto, že zavádíme příliš restriktivní pravidla. Evropská komise musí uznat, že koncept nadměrné regulace selhal. Snaha o snížení byrokracie je pozitivní, ale ne dostačující. Vše, co vytváří růst musí být nyní prioritou.“
Pokud jde o globální konkurenci, volá po větší podpoře: „Evropská unie si musí konečně udělat vlastní úkoly: obchodní dohody, dohody o surovinách, ceny energií, daně, náklady na práci – všude jsme příliš daleko od konkurenčních podmínek. To je klíčové pro zajištění pracovních míst a udržení investic v Evropě.“
Veletrh IAA Mobility, sponzorovaný Svazu německého automobilového průmyslu VDA, se bude již potřetí konat v Mnichově, a to od 8. září. Kromě prezentace nových technologií na výstavišti si v centru města průmysl klade za cíl inspirovat lidi k nové mobilitě. To zahrnuje cyklostezky, řešení mikromobility a praktické zážitky. Müllerová považuje jeho koncept za osvědčený: „Koncept fungoval a je přijímán s velkým nadšením průmyslem i veřejností. Doufáme, že v Mnichově budeme pokračovat v úspěchu IAA. Návštěvníci hlasují nohama a v posledních letech hlasovali pro Mnichov.“
Foto: VDA
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz