name | autoweek.cz
Evropa ustupuje
17.12.2025 | Aktuality
Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od Nicka Careyho, evropského automobilového korespondenta z Londýna. Dnes: Evropa ustupuje od emisních cílů pro rok 2035, Ford mění kurz a manévr Stellantisu s tržním podílem.
Blíží se konec roku 2025 a byl to rok, který byl opravdu hektický. Ti z nás, kteří se věnovali automobilové scéně během prvního funkčního období Donalda Trumpa jako prezidenta USA, věděli, že to bude hektické. Ale kromě obvyklých střídajících se hrozeb cely od největší světové ekonomiky jsme nepochybovali o síle a vlivu, které Čína nashromáždila dominancí v klíčových částech automobilového dodavatelského řetězce – především v oblasti vzácných zemin.
Zatímco tradiční automobilky nervózně sledují globální expanzi čínských automobilek ve snaze o objem a zisk mimo svůj domácí trh, nepochybně stráví velkou část roku 2026 hledáním způsobu, jak konkurovat v oblasti nákladů a zároveň snížit závislost na Číně, pokud jde o životně důležité komponenty a materiály.
Aktuality Reuters z automobilového průmyslu budou během svátečního období po dobu dvou týdnů mimo provoz a vrátí se v úterý 6. ledna. Pokud tedy můžete, nabijte si baterky a užijte si klidný Nový rok, protože rok 2026 bude v automobilovém průmyslu neméně rušný.
Evropa ustupuje od elektromobilů
Už nějakou dobu je zřejmé, že Evropská unie bude muset slevit ze svého platného zákazu prodeje automobilů se spalovacími motory od roku 2035, což je důsledkem neúnavné kritiky ze strany automobilového průmyslu a vlád především Německa a Itálie.
Zmírnění, které nyní Evropská komise navrhla, znamená, že do roku 2035 se emise CO2 z automobilů budou muset snížit o 90 % oproti úrovni z roku 2021, namísto 100 %. Nový návrh Komise zahrnuje povolení plug-in hybridů, prodlužovačů dojezdu a mild hybridů s tím, že vozidla se spalovacími motory budou „hrát roli i po roce 2035“.
„Emise spojené s obnovitelnými palivy budou záviset na tom, kolik biopaliv a syntetických paliv odvozených z vodíku a CO2 bude na trhu k dispozici. Všechny potenciální další generované emise musí být plně kompenzovány v předcházející fázi výroby,“ řekl novinářům ve Štrasburku místopředseda Komise Stéphane Séjourné.
Také poskytne „super kredity“ pro malé, cenově dostupné elektromobily vyrobené v EU a umožní jednotlivým členským státům stanovit si cíle pro firemní vozové parky s daňovými výhodami.
Odborníci tvrdí, že návrh dává automobilovému průmyslu a různým vládám členských států větší flexibilitu při vývoji elektromobilů, které by konkurovaly čínským, a zároveň dává automobilkám flexibilitu prodávat různé typy vozidel těm, kteří nejsou připraveni na přechod na elektrický pohon.
Bylo to podruhé v tomto roce, co Komise ustoupila od náročných cílů poté, co dala odvětví „prostor na nadechnutí“ k splnění emisních cílů pro rok 2025 během tří let.
Ústup Fordu od elektromobilů
Ford se podřídil realitě amerického trhu s elektromobily za Trumpa a oznámil, že odepíše 19,5 miliardy dolarů a ukončí výrobu několika elektrických modelů. Nahradí plně elektrický F-150 Lightning novým elektrickým modelem s prodlouženým dojezdem, který k dobíjení akumulátoru používá zážehový motor. Ford také zruší výrobu elektrického nákladního vozu nové generace a plánuje elektrické užitkové dodávky.
Ford se zaměří na modely na benzin a hybridy, protože poptávka po elektromobilech po vypršení federální daňové slevy ve výši 7500 dolarů klesla. Trumpův daňový zákon také zmrazil pokuty pro automobilky, které porušily předpisy o spotřebě paliva.
Zatímco Evropská komise stále upřednostňuje elektromobily, americký trh se obrátil. To staví americké automobilky do svízelné situace. Vydělávají obrovské množství peněz na pick-upech a SUV, které dnes američtí spotřebitelé chtějí. Chtějí však také prodávat auta mimo americký trh, kde čelí rostoucí konkurenci ze strany Číňanů, včetně jejich elektromobilů.
Když generální ředitel Jim Farley oznámil, že Ford bude pro Evropu vyrábět elektromobily s Renaultem, řekl novinářům, že v Jižní Americe a jihovýchodní Asii Ford konkuruje čínským automobilkám přímo každý den.
Ačkoli se tedy americké automobilky nemusí obávat elektromobilů pro svůj domácí trh, stále musí investovat kapitál jinde, aby mohly konkurovat.
Pohotovost Stellantisu
Odvolání bývalého generálního ředitele Stellantisu Carlose Tavarese před rokem přišlo po katastrofálním výkonu na americkém trhu, který je hlavním tahounem zisku čtvrté největší automobilky na světě. Jak informuje agentura Reuters, jeho nástupce Antonio Filosa se rozhodl v krátkodobém horizontu upřednostnit podíl na trhu před ziskovými maržemi, aby obnovil důvěru ve společnost a udržel její továrny v chodu.
Filosův přístup „pohotovosti“ má podporu hlavních investorů – rodiny Agnelliů, rodiny Peugeotů a francouzské vlády – a zahrnuje zaměření na prodej vozů s nižší marží, aby se zvýšil zisk, a investice do dostupnějších modelů, aby se američtí zákazníci vrátili ke značce.
Z dlouhodobého hlediska se Filosa bude muset vypořádat s problémem, kterého se Tavares odmítal dotknout, přes všechna svá odvážná prohlášení o „darwinovském“ období pro automobilový průmysl – konkrétně s rozhodnutím, která z rozsáhlého portfolia 14 značek automobilky bude zrušena.
Globální expanze Hongqi
Hongqi, dlouho těžkopádná značka známá jako oblíbené auto čínského vůdce Mao Ce-tunga, se změnila. Jak informuje agentura Reuters, Hongqi, což znamená Rudá vlajka, se z prodeje méně než 5000 vozů v roce 2017 dostala na 412 000 v loňském roce.
Společnost omladila svůj image a zaměřila se na elektromobily a hybridy pro hyperkonkurenční čínský trh. Na dubnovém autosalonu v Šanghaji představila létající koncepční vůz a luxusní vozidlo „vědeckého projektu“ s plně biologicky odbouratelnými materiály pro interiér, včetně koberců z mořských řas a potahů sedadel částečně vyrobených z hub.
Společnost Hongqi nyní expanduje globálně a cílí na prodej jednoho milionu vozů. Mimo Čínu však ztratí svou domácí výhodu v podobě titulu národního šampiona a stále preferovaného vozu čínských úředníků včetně Si Ťin-pchinga.
Rychlá kola
Představenstvo společnosti Tesla vydělalo prostřednictvím akciových ocenění víc než 3 miliardy dolarů, což daleko převyšuje částky udělené konkurentům z největších amerických technologických firem v době jejich vyplácení. Uvádí to analýza, kterou pro agenturu Reuters realizovala společnost Tequila, specialista na odměňování a správu.
Velcí výrobci automobilů naléhali na Washington, aby zabránil čínským vládou podporovaným výrobcům vozidel a akumulátorů v otevírání amerických výrobních závodů, a varovali, že je v sázce budoucnost tohoto odvětví.
Mexická dolní komora schválila v příštím roce cla až do výše 50 % na dovoz z Číny a několika dalších asijských zemí s cílem podpořit domácí produkci a řešit obchodní nerovnováhu.
Akcie společnosti Rivian prudce vzrostly o 18 % poté, co analytici vydali optimistické komentáře k úsilí výrobce elektrických pick-upů a SUV vyvinout vlastní čip pro autonomní řízení a k integraci umělé inteligence.
Čínská společnost Xpeng jedná o partnerství se společností EP Manufacturing Bhd o hromadné výrobě elektromobilů v Malajsii v roce 2026, čímž zrychluje svou globální expanzi.
Čínští dodavatelé magnetů ze vzácných zemin pro Ford byli zahrnuti do první várky nových exportních licencí vydaných Pekingem s cílem podpořit dodávky a snížit nedostatek životně důležitých komponentů.
Foto (Stéphane Séjourné): EC - Audiovisual Service
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
