name | autoweek.cz

Evropa: varovná kontrolka bliká už i u výrobců automobilů

Evropa: varovná kontrolka bliká už i u výrobců automobilů

04.11.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Skupiny BMW a Stellantis hlásí za 3. čtvrtletí výrazný nárůst tržeb. Obě však vyjadřují obavy ohledně vyhlídek své další činnosti v Evropě. Informuje o tom agentura Reuters a potvrzují to informace od německých dodavatelů, kteří jsou stále víc zatíženi vysokými cenami energií.

Výrobci automobilů BMW a Stellantis vyjádřili obavy ohledně ekonomických vyhlídek Evropy a připojili se tak k řadě menších dodavatelů a dalších společností, které varují před klesající důvěrou spotřebitelů na kontinentu.

 

„Je zřejmé, že makroekonomická situace v Evropě je náročnější, což mě nutí k zamyšlení,“ uvedl pro Reuters finanční ředitel společnosti Stellantis Richard Palmer. Jeho prohlášení následuje po hrozivém hodnocení spotřebitelské nálady v Evropě ze strany například společnosti Unilever, která vyrábí spotřební zboží, a po zprávách o nižších výdajích Evropanů ze strany Amazonu.

 

Stejně jako další velké automobilové společnosti byly i Stellantis a BMW zasaženy přerušením dodavatelského řetězce v důsledku globální pandemie koronaviru, což omezilo jejich produkci. Nyní těží ze silné spotřebitelské poptávky při nízké nabídce vozidel, což jim umožňuje zvyšovat ceny a udržovat je na vysoké úrovni, i když situace kolem polovodičů vykazuje známky zlepšení. BMW ve třetím čtvrtletí zaznamenalo 35,3% nárůst tržeb i přes mírný pokles prodeje vozidel. Stellantis uvádí, že její tržby vzrostly o 29 % díky 13% nárůstu prodeje aut, protože bylo k dispozici více polovodičů.

 

Skupiny BMW i Stellantis konstatují, že mají objednávky vozidel až do druhého čtvrtletí roku 2023. Analytici se nicméně obávají, že poptávka může ochabnout právě ve chvíli, kdy výrobci automobilů dostanou potřebné dodávky, což podkope tvorbu cen a sníží zisk.

 

Finanční ředitel BMW Nicolas Peter varuje, že vysoká inflace a rostoucí úrokové sazby by mohly zasáhnout peněženky kupujících: „To způsobuje zhoršení podmínek pro spotřebitele, což ovlivní jejich chování v nadcházejících měsících. Proto očekáváme, že se náš nadprůměrně vysoký počet objednávek normalizuje, zejména v Evropě.“

 

Palmer uvedl, že Stellantis je připraven na případné zmírnění poptávky. „V současné době nedokážeme vyrobit dostatek vozů. A ty, které dokážeme v Evropě vyprodukovat, se v tuto chvíli snažíme dostat na místo prodeje,“ řekl s odkazem na nedostatek řidičů kamionů.

 

Německo jako nejvýznamnější producent automobilů v Evropě hlásí další závažný problém. Významná část společností německého automobilového průmyslu totiž plánuje omezení výroby případně její přesun do jiných regionů kvůli vysokým nákladům na energie. Uvedla to na základě svého průzkumu Německá průmyslová a obchodní komora DIHK, o kterém informoval Handelsblatt.

 

Podle DIHK 16 % výrobců v klíčovém německém automobilovém průmyslu snížilo svou produkci a 17 % chce svou výrobu přemístit jinam. Jen 10 % firem očekává v příštích dvanácti měsících lepší obchody, zatímco polovina má negativní očekávání, přičemž 95 % společností vidí jako největší podnikatelské riziko vysoké ceny surovin a energií. O své problematické finanční situaci podle průzkumu hovoří dva z pěti významných výrobců motorových vozidel a téměř polovina dodavatelů.

 

V dopise generálního ředitele DIHK Martina Wanslebena šéfům průmyslových a obchodních komor se píše: „Kontrolka nám svítí červeně, protože vidíme rychlost, s jakou se finanční situace ve firmách zhoršuje. Situace v naší ekonomice je dramatická - důsledné krizové řízení a rychlejší akce spolkové vlády jsou nyní naprosto nezbytné.“