name | autoweek.cz

Evropská komise je proti odkládání cílů CO2

Evropská komise je proti odkládání cílů CO2

20.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výrobcům automobilů hrozí v příštím roce vysoké sankce, pokud nesplní nové cíle EU na snížení emisí CO2 pro své vozové parky. Představitelé evropských automobilek sdružených v ACEA volají po odkladu, ale podle politiků se tak nestane. Proti je i skupina Stellantis.

Podle požadavků EU na limity CO2 vozového parku pro automobily a lehká užitková vozidla musí výrobci do roku 2025 snížit průměrné emise CO2 svých vozidel o 15 % ve srovnání s hodnotami z roku 2021. Zde by měly výrazně pomoci lokálně bezemisní elektromobily. Poptávka po nich ale v poslední době výrazně klesla. Zástupci průmyslu proto vyzvali k dvouletému odkladu, aby se vyhnuli hrozbě miliardových pokut.

 

Asociace evropských výrobců automobilů ACEA poukázala na nedávné prohlášení, že EU stále nemá klíčové podmínky pro masové uvedení automobilů a dodávek s nulovými emisemi na trh. Lobbisté zdůraznili zejména nedostatečnou nabíjecí infrastrukturu, nedostatek cenově dostupné zelené energie, pobídky pro nákup elektromobilů a bezpečné dodavatelské řetězce.

 

„Cíl pro rok 2025 vyžaduje – a umožňuje – výrobcům vyvinout komplexní strategii dodržování předpisů. Průmysl měl dostatek času připravit se na další fázi přechodu. Cíle z roku 2025 byly schváleny zákonodárci již v roce 2019. Cíl pro rok 2025 se při nedávné revizi norem CO2 v roce 2023, která uzákonila zákaz nových vozidel na benzin a naftu od roku 2035, nezměnil,“ řekl Euractivu mluvčí Komise pro klima Tim McPhie.

 

Dokument, který má Euractiv k dispozici, varuje, že výrobcům automobilů budou v roce 2025 hrozit sankce až 16 miliard eur, pokud nedodrží předpisy EU. Aby byl dosažen cíl EU kolem 95 g CO2/km do roku 2025, musel by se tržní podíl elektromobilů zvýšit na 20 až 22 %, zatímco prodej čistě elektrických vozidel v současnosti stagnuje pod 15 %.

 

„Je to cynické a absurdní. Výrobci automobilů dosáhli za poslední dva roky zisk přes 130 miliard eur a měli dostatek času se na požadavky připravit,“ uvedla Julia Poliščanova, vrchní ředitelka ekologické organizace Transport & Environment (T&E).

 

Na rozdíl od jiných výrobců skupina Stellantis po zmírnění nebo odkladu cílů EU pro rok 2025 nevolá. Generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares říká, že jeho společnost tvrdě pracovala na snížení nákladů a je po letech příprav na nové předpisy připravena. „Pravidla jsou známá již několik let. Moji kluci jsou připraveni na boj. Teď jsme pár měsíců před startem závodu a někdo říká, vydržte, změňte pravidla. Společnosti vám tvrdí, že pokud zdvojnásobí svůj prodej BEV a nevydělají na nich peníze, dostanou se do problémů. Výrobci automobilů, kteří usilují o odklad, se mohou obávat ztráty peněz, protože zisková marže u elektromobilů je nižší než u modelů s vnitřním spalováním a výrobní náklady jsou vyšší,“ řekl Tavares novinářům při autosalonu v Turíně.

 

Foto: EC - Audiovisual Service a presseportal/EcoG