name | autoweek.cz

Evropská komise pro Británii navrhuje dočasnou výjimku

Evropská komise pro Británii navrhuje dočasnou výjimku

07.12.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská komise navrhla vyjmout elektromobily ze zavedení pobrexitových cel mezi Velkou Británií a EU, ovšem pouze na omezenou dobu tří let.

Asociace evropských výrobců automobilů ACEA vítá návrh Evropské komise usilovat o tříleté prodloužení stávajících pravidel původu pro akumulátory podle Dohody o obchodu a spolupráci mezi EU a Velkou Británií. Dohoda s Velkou Británií o rozšíření současných pravidel pro akumulátory zabrání uvalení 10% cel na vývoz evropských elektricky poháněných vozidel (BEV) do Velké Británie – vývozního trhu číslo jedna pro automobilový průmysl EU.

 

Kvůli odchodu Velké Británie z EU mají nová celní pravidla vstoupit v platnost 1. ledna 2024. Vozidla, jejichž přidaná hodnota v rámci EU nebo Velké Británie bude nižší než 45 %, by měla podléhat clu ve výši 10 %. To by se dotklo výrobců, kteří nedosahují poměru přidané hodnoty u elektromobilů kvůli nedostatku kapacity pro výrobu akumulátorů v Evropě. Návrh Komise uvádí, že by po 31. prosinci 2026 neměla existovat možnost opětovného pozastavení cel.

 

ACEA nyní naléhá na Radu, aby schválila návrh Komise. „To je životně důležité pro zajištění prosperity nejen výroby elektromobilů v EU, ale také celého evropského hodnotového řetězce akumulátorů. Neschválení návrhu by vedlo ke snížení konkurenceschopnosti našeho exportu. Mělo by to také negativní dominový efekt na poptávku po evropských akumulátorech a materiálech na základě ztraceného podílu na trhu s elektromobily ve prospěch konkurentů ze třetích zemí,“ vysvětlila generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová.

 

Automobilový průmysl v Evropě si tedy snad zatím může vydechnout: elektromobily mají být na další tři roky osvobozeny od brexitových cel v obchodu mezi EU a Velkou Británií. Zabrání se tím zdražování evropských elektromobilů, což by mělo evropským umožnit lépe konkurovat výrobcům z jiných regionů světa. Návrh komise EU ještě musí získat většinovou mezi státy EU. Konkrétně je potřeba souhlas alespoň 15 z 27 států EU. Ty musí současně představovat alespoň 65 % populace EU. Návrh pak musí co nejrychleji implementovat státy EU i Velké Británie.

 

Zavedení cel by nastalo to v klíčovém okamžiku při rozšiřování výroby elektromobilů v EU a růstu celosvětové konkurence. Výrobce elektrických vozidel v EU by to podle ACEA přišlo v příštích třech letech na 4,3 miliardy eur, což by potenciálně snížilo výrobu BEV o přibližně 480 000 kusů. To odpovídá produkci dvou průměrně velkých automobilových továren.

 

Britská vláda podporuje projekty výstavby továren na akumulátory velkým množstvím finančních prostředků a dotace jsou i na evropské straně. Komise například oznámila, že během tří let zpřístupní pro nejvíce udržitelné evropské výrobce akumulátorů finanční prostředky v hodnotě až tří miliard eur.

 

Členové ACEA jsou odhodláni podporovat rozvoj pokročilého a konkurenceschopného hodnotového řetězce zelené mobility v Evropě. Rozsáhle investují do místních dodavatelských řetězců a výroba akumulátorů v příštích letech výrazně poroste. Návrh Komise pomůže překlenout mezeru mezi dneškem a dobou, kdy tyto investice začnou mít průmyslově významný výstup.

 

Sigrid De Vriesová uvedla: „Mělo by se udělat vše pro zajištění konkurenceschopnosti odvětví tak, aby zůstalo pilířem prosperity a zaměstnanosti v evropské ekonomice dlouho do budoucna. Potřebujeme nejen obchod, ale i ucelenou průmyslovou strategii EU v celém zeleném hodnotovém řetězci, od výzkumu a vývoje, těžby, rafinace a výroby; na nabíjecí sítě, dodávky energie, pobídky k nákupu a recyklaci.“

 

ACEA vyzývá členské státy EU, aby jednomyslně podpořily návrh Evropské komise. To pomůže zajistit stabilitu automobilového průmyslu, který se posouvá do kritické fáze své „zelené“ transformace, a pomůže mu čelit nové globální konkurenci v BEV.

 

Britští výrobci automobilů se obávali, že od příštího roku nebudou na důležitém exportním trhu EU kvůli clům konkurenceschopní. Po poklesu tržeb kvůli Brexitu, pandemii a problémům s dodavatelským řetězcem zaznamenal britský automobilový průmysl v posledních měsících lepší čísla. Jak ale varovali zástupci průmyslu, bez prodloužení celních výjimek by se vzestup rychle zhroutil. Britská vláda označila návrh Evropské komise za pozitivní krok, který poskytne průmyslu dlouhodobou bezpečnost a zajistí, že zůstane globálně konkurenceschopný. „Máme společný cíl rozšířit domácí výrobu elektrických vozidel a dodavatelských řetězců akumulátorů,“ stojí v prohlášení.