name | autoweek.cz

Evropská komise ustupuje Německu

Evropská komise ustupuje Německu

22.03.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská komise připravila návrh plánu EU na povolení automobilů se spalovacími motory na e-paliva.

Evropská komise vypracovala návrh plánu, který umožní prodej nových automobilů se spalovacími motory poháněných pouze klimaticky neutrálními syntetickými palivy. Snaží se tak vyřešit spor s Německem ohledně postupného vyřazování automobilů se spalovacími motory z provozu v EU od roku 2035.

 

Evropská komise navrhuje vytvořit v Evropské unii novou kategorii vozidel pro automobily, které mohou jezdit pouze na uhlíkově neutrální paliva. Taková vozidla by podle návrhu musela používat technologii, která by jim zabránila v jízdě, pokud by se používala jiná paliva. V návrhu se uvádí, že by to zahrnovalo systém, který by zabránil nastartování vozidla, pokud by bylo poháněno jiným než uhlíkově neutrálním palivem.

 

Návrh by mohl výrobcům automobilů nabídnout cestu, jak pokračovat v prodeji vozidel se spalovacími motory i po roce 2035, kdy má plánovaný zákon EU zakázat prodej nových automobilů s emisemi CO2.

 

Po měsících jednání se země EU a Evropský parlament na tomto zákoně dohodly v loňském roce. Německé ministerstvo dopravy však tento měsíc překvapilo ostatní země tím, že na poslední chvíli vzneslo proti zákonu námitky jen několik dní před závěrečným hlasováním. Hlavním požadavkem ministerstva je, aby EU po roce 2035 povolila prodej nových automobilů na syntetická paliva.

 

Šéfa klimatické politiky EU Frans Timmermans minulý týden uvedl, že jakékoli řešení musí být v souladu s loni schváleným zákonem o postupném vyřazování fosilních paliv do roku 2035.

 

„Jednání mezi Komisí a německými orgány pokračují,“ uvedl mluvčí Evropské komise. Německé ministerstvo dopravy uvedlo, že jednání s Komisí o plánovaném ukončení používání nových spalovacích motorů od roku 2035 pokročila, ale dodalo, že nemůže říci, kdy by mohlo být dosaženo dohody.

 

E-paliva se vyrábějí syntézou zachycených emisí CO2 a vodíku vyrobeného pomocí elektřiny bez emisí CO2. Ve velkém měřítku se zatím nevyrábějí. Studie, kterou zveřejnil Postupimský institut pro výzkum klimatu, zjistila, že všechny plánované projekty e-paliv na celém světě by v příštích několika letech vyprodukovaly pouze tolik paliva, že by pokryly 10 % německé poptávky po využití e-paliv v letectví, lodní dopravě a chemickém průmyslu.