name | autoweek.cz

Evropská komise zmírnila zákaz jen papírově, fakticky ho ztvrdila

Evropská komise zmírnila zákaz jen papírově, fakticky ho ztvrdila

17.12.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Stalo se očekávatelné: zeleně progresivistická Evropská komise potvrdila, že na papíře a rétoricky zmírňuje zákaz aut se spalovacími motory po roce 2035, ale ve skutečnosti mu ještě lépe dláždí cestu. Je jediný klíčový beneficiant tohoto procesu - Čína. Komentář Milana Smutného pro blog Medium.cz.

Na tlak řady členských zemí Evropské unie zmírnit zákaz výroby a prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035 odpověděla zeleně progresivistická Evropská komise po svém: hora unijní byrokracie porodila myš. Zákazem spalovacích motorů nezmizí jen miliony skvělých pracovních míst, ale klíčová technická kompetence Evropy.

 

Evropská komise ústy své šéfky Ursuly von der Leyenové ve svém stanovisku údajně zmírnila zákaz provozu vozidel se spalovacími motory. Je to však naprosté vytírání zraku evropské veřejnosti. Proslovy o údajné „technologické otevřenosti“ a o „uvědomění si významu“ tohoto průmyslu pro ekonomiku EU (zajišťuje 13 milionů pracovních míst a přispívá 7 % k HDP Unie) zůstávají naprosto jalovými řečmi.

 

Pro soukromé osoby bude platit snížení emisí CO₂ do roku 2035 nikoli o 100 %, ale „jen“ o 90 %. To by mělo znamenat, že 30 % prodávaných vozidel pro soukromé osoby by se mělo pokrýt využíváním syntetických paliv, 70 % z nich ekologickou výrobou, ve které by se využila třeba ocel produkovaná s pomocí vodíku. „To umožní, aby plug-in hybridy (PHEV), vozidla s prodlouženým dojezdem, mírné hybridy a vozidla se spalovacím motorem hrály i po roce 2035 důležitou roli, a to vedle plně elektrických (EV) a vodíkových vozidel,“ uvedla komise. Vozy s tzv. range extenderem jsou v podstatě s elektromobily, které mají spalovací motor na dobíjení akumulátoru.

 

Komise také zmírnila cíle pro elektrické dodávky a snížila požadavky na 50% snížení emisí uhlíku do roku 2030 na 40 %.

 

Do roku 2035 budou výrobci automobilů moci využívat „superkredity“ pro malé cenově dostupné elektromobily (do délky 4,2 m) vyrobené v Evropské unii. Sdělila to Evropská komise ve svém tiskovém prohlášení. Udělením „super kreditů“, které se budou započítávat jako 1,3 namísto 1, bude stimulována výroba těchto malých elektromobilů v EU.

 

Ovšem Evropská komise současně zásadně zpřísnila podmínky pro firmy a ustavila pro ně tvrdé kvóty pro nákup a používání plně elektrických aut (BEV): od roku 2027 musí být každé druhé firemní auto i vozy na leasing plně elektrické a od roku 2030 musí být 90 % prodávaných vozů právě BEV. To se týká také stále populárnějšího prodeje aut na leasing soukromými osobami (v Německu 55 % prodeje): Chcete si pořídit auto na leasing? Tak elektrické!

 

Tohle znamená faktický konec pro auta se spalovacími motory. Proč?

1) 60 až 90 % prodeje BEV v EU připadá ve členských zemích právě na prodej automobilů firmám. Je tady jasně patrné, že zelení progresivisti chtějí zvýšením prodeje nových BEV ve firmách tlačit na vytvoření většího objemu ojetých elektrických aut, které se rekrutují z firemních vozů a které si poté kupují soukromí zákazníci, když vysoká cena nových BEV velmi silně klesá, po třech letech i o 40 %.

 

Je neuvěřitelné a pro současnou EK a EU typické, že v zájmu „světlých zelených zítřků“ nařizuje firmám, co si mají kupovat, a to bez ohledu na fakt, že běžná cena většího plně elektrického vozu s lepší výbavou, typickou právě dosud pro firemní flotily, činí 1,5 milionu korun a víc a zda na to mají podniky vůbec prostředky.

 

2) Pro prodej aut v EU stále platí tvrdé emisní limity a pokuty, i když byly rozloženy do tří let: v celkové prodané flotile vozů automobilka od ledna 2025 zaplatí 95 eur za každý gram CO₂ navíc nad limit 93,6 g. Jednoduše řečeno: pokud automobilka prodá žádané SUV, musí ke každému prodat jedno plně elektrické auto, aby neplatila zničující pokuty. Od roku 2030 se tento limit snižuje na 30 g CO₂/km, což znamená úplnou likvidaci spalovacích aut, ne až v roce 2035.

 

Řada automobilek dnes uměle navyšuje prodej BEV tím, že registruje hodně elektrických aut na sebe jako služební vozy a totéž činí importéři a dealeři. Automobilky začaly nabízet i atraktivní a pro ně dokonce ztrátový leasing BEV. To při prodeji BEV jako mladé ojetiny sice znamená ekonomickou ztrátu, ale finanční manažeři automobilek si zřejmě spočítali, že je nižší než platit zničující pokuty do pokladny Evropské komise.

 

Někteří bossové autoprůmyslu EU odhadli, že bez dostatečných protiopatření by celkové pokuty pro evropský automobilový průmysl mohly na konci roku 2027 dosáhnout 15 miliard eur.

 

3) Povinnosti zvyšovat výrobu a prodej BEV znamená další investice, které logicky nezbydou na vývoj, výrobu a prodej aut se spalovacími motory. Tento souběh nevratných investic je pro evropské automobilky zcela zničující.

 

Zatímco evropští výrobci automobilů a národní vlády v zemích se silných automobilovým průmyslem doufali a věřili v určité úlevy zákazu spalovacích motorů po roce 2035, opak je pravdou. Šest států ve snaze přesvědčit předsedkyni Evropské komise o odkladu jí dokonce napsalo dopis. Italská premiérka Giorgia Meloniová, polský premiér Donald Tusk, donedávna český premiér Petr Fiala, slovenský premiér Robert Fico, maďarský premiér Viktor Orbán a bulharský premiér Rosen Željazkov napsali předsedkyni Leyenové dopis, v němž požadují odklad konce spalovacích motorů.

 

Německý kancléř Friedrich Merz sám na toto téma napsal předsedkyni EK dopis s tímto požadavkem. Určitě reagoval na krizovou situaci německých automobilek, někdejší pýchy celého průmyslu spolkové republiky, které zaznamenaly prudký pokles ziskovosti a masivně propouštějí. Podle reprezentativního průzkumu provedeného stanicí ZDF „Politbarometer“ se 63 % Němců domnívá, že nové automobily se spalovacími motory by se měly vyrábět a prodávat i po roce 2035.

 

    Milan Smutný

Originál textu najdete na:

https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-evropska-komise-zmirnila-zakaz-aut-se-spalovacimi-motory-jen-papirove-fakticky-ho-ztvrdila-218683

 

Foto (Apostolos Tzitzikostas, Wopke Hoekstra, Stéphane Séjourné a Valdis Dombrovskis): EC - Audiovisual Service