name | autoweek.cz

Evropské automobilky hledají náhradní zdroje autodílů

Evropské automobilky hledají náhradní zdroje autodílů

19.03.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropští výrobci automobilů se snaží najít alternativní zdroje životně důležitých dílů vyráběných na Ukrajině až v Číně a Mexiku.
Hledání nových možností dodávek dílů je nejnovějším problémem pro evropský automobilový průmysl, který již dva roky čelí dramaticky rostoucím cenám kovů a energií, narušení dodavatelských řetězcích sužovaných pandemií a nedostatku polovodičových čipů.
 
Boje na Ukrajině nyní přerušily výrobu kabelových svazků, které v průměrném autě spojují až 5 km kabelů. Jsou jedinečné pro každý model, takže automobily bez nich nelze vyrobit. V důsledku toho především německé automobilky omezily produkci a dočasně uzavřely některé své montážní linky.
 
Skupina Volkswagen pracuje na tom, aby její hlavní dodavatelé přemístili svou ukrajinskou výrobu kabelových svazků do jiných závodů nebo našli alternativní dodavatele. Toto hledání zahrnuje regiony s nízkonákladovou pracovní silou ve východní Evropě, severní Africe, Mexika a dokonce i v Číně. Volkswagen uvedl, že již léta úspěšně spolupracuje s různými dodavateli z těchto regionů.  To z hlediska zatížení životního prostředí dopravou není zrovna ideální. Je také možné, že dodavatelé rozdělí výrobu na několik míst aby i do budoucna předešli podobným problémům.
 
Viceprezident globální logistické firmy OEC Group Nick Klein, který se specializuje na automobilovou logistiku, uvedl, že výrobci automobilů, kteří spoléhali na Ukrajinu, budou nyní muset postupovat velmi rychle: „Budete muset objednávat s velkým předstihem, protože budete čelit zpožděním a automobilky budou mezi sebou soutěžit o stejné zdroje.“ To dokládá i skutečnost, že například skupina Stellantis se snaží utajit místo, kde našla za dodávky z Ukrajiny náhradu.
 
Západní Ukrajina se svou nízkonákladovou, vysoce kvalifikovanou pracovní silou, blízkostí k evropským továrnám a bohatstvím surovin se rozrostla v hlavní výrobní centrum pro kabelové svazky, mezi zde které vyrábějí např. německá společnost Leoni, japonská Fujikura nebo francouzská Nexany. Někteří výrobci, jako Fujikura, od invaze v Ukrajině úplně zastavili výrobu, zatímco jiní pracují se sníženou kapacitou.
 
Dodávky z Ukrajiny částečně i nadále pokračují. Jeden výrobce kabelových svazků na západě země, pro Reuters pod podmínkou anonymity kvůli obavám o bezpečnost pracovníků uvedl, že část výroby pokračuje přes den, zatímco v noci je továrna kvůli zákazu vycházení uzavřena. Některé přepravní společnosti vozí kabelové svazky na jih přes hranici do Rumunska, kam zatím boje nedosáhly. „Řidičů kamionů, kteří jsou ochotni jezdit po těchto trasách, bude stále ubývat a blíží se okamžik, kdy už odtamtud nic bezpečně nedostanete,“ řekl Klein.
 
Přesunutí výroby do závodů v jiných nákladově levných zemích s fungujícím průmyslem kabelových svazků, jako jsou Rumunsko, Srbsko nebo Tunisko, vyžaduje nákup nového zařízení pro zvýšení kapacity, přičemž jeho instalace může trvat měsíce. Podle agentury Reuters nyní dodavatelé a výrobci automobilů diskutují o tom, kdo za to zaplatí účet. Někteří výrobci kabelových svazků na Ukrajině, jako Kromberg & Schubert, japonská Yazaki a německá Leoni, již mají alternativní závody v jiných zemích, ale zatím odmítají své plány komentovat.