name | autoweek.cz
Evropské automobilky se probudily
17.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Automobilový průmysl vyjadřuje obavy ohledně cílů v oblasti emisí CO2 do roku 2025, protože trh s elektromobily stagnuje. Automobilová lobby ACEA proto požaduje odložit emisní cíle pro rok 2025 o dva roky. Stellantis se ale důrazně staví proti odkladu.
Pravidla EU požadují, aby výrobci automobilů u všech vozů prodávaných v EU dosáhli do příštího roku celkové emise CO2 v průměrné výši 95 g/km. Průměrné emise CO2 ze všech nových automobilů registrovaných v Evropě v roce 2023 se podle údajů Evropské agentury pro životní prostředí snížily o 1,4 % na 106,6 g/km.
Aby byl celkový automobilový trh v EU v souladu s přísnějšími emisními pravidly pro rok 2025, měl by podíl elektromobilů u osobních automobilů a dodávek činit přibližně 20 až 22 %, zatímco v současnosti stagnuje na méně než 15 % u osobních automobilů a je na zanedbatelné úrovni u dodávek. Volkswagen dokonce uvádí, že pro splnění limitu musí překročit podíl elektromobilů v prodeji 25 %.
Takže výrobci automobilů by měli připravit masivní slevy na elektromobily nebo – jak už oznámil Volkswagen – výrazně zdražit modely se spalovacími motory. Případně by mohli koupit emisní povolenky například od Tesly. Právě to mnoho let sloužilo průkopníku elektromobility Elonu Muskovi jako jediný zdroj zisku. Nákup emisních povolenek od čínských výrobců elektromobilů vzhledem k zavedení tvrdých cel na jejich produkci se nezdá být reálný.
Výrobci automobilů varují
Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA varuje, že splnění požadavku EU pro rok 2025 by automobilky donutilo zastavit výrobu asi 2 milionů vozů se spalovacími motory, což by ohrozilo miliony pracovních míst v EU, poškodilo spotřebitele a nepříznivě ovlivnilo konkurenceschopnost a ekonomickou bezpečnost EU. Jedinou další variantou je nechat se vystavit pokutám, které by podle odhadů průmyslového sdružení ACEA mohly dosáhnout až 13 miliard eur pro osobní automobily a další 3 miliardy eur pro lehká užitková vozidla. Evropská unie by proto podle ACEA měla použít nouzové nařízení k odložení svých emisních cílů pro rok 2025 pro automobilky o dva roky.
ACEA uvádí, že automobilový průmysl v EU investoval do elektrifikace miliardy eur, aby mohl uvést na trh nová vozidla, ale další nezbytné složky pro tento přechod nejsou k dispozici a konkurenceschopnost EU klesá. EU stále chybí zásadní podmínky pro masové zavedení osobních a dodávkových automobilů s nulovými emisemi: infrastruktura pro nabíjení akumulátorů a doplňování vodíku, jakož i konkurenceschopné prostředí, cenově dostupná zelená energie, nákupní a daňové pobídky a bezpečné dodávky surovin, vodíku a akumulátorů. Trvalý trend stagnace podílu elektromobilů na trhu je pro průmysl a zákonodárce velmi znepokojivým signálem.
Tak ambiciózní přechod k elektromobilitě nemůže nikde na světě zvládnout průmysl sám, tím spíš, pokud chybí důsledná politická opatření k udržení konkurenceschopnosti automobilového odvětví a usnadnění zavádění vozidel s nulovými emisemi v EU. Členové asociace ACEA se hlásí k pařížským cílům v oblasti klimatu. Podle ACEA je však zřejmé, že přechod musí být lépe zvládnutelný.
Předseda dozorčí rady VW Hans Dieter Pötsch chce, aby byly emisní cíle EU přizpůsobeny realitě. Tvrdí, že tvůrci politik si stanovili tvrdé klimatické ambice, ale dosud plně nepromysleli kroky potřebné k dosažení tohoto bodu: „Elektrická mobilita je budoucnost individuální mobility, ale politici stanovili cíle odvětví, aniž by byla k dispozici potřebná infrastruktura a aniž by zvážili, zda se zákazníci chystají vydat se touto cestou,“ uvedl Pötsch.
Mario Draghi ve své zprávě o konkurenceschopnosti Evropské unie bez obalu uvedl: „Automobilový průmysl je klíčovým příkladem nedostatečného plánování EU, která uplatňuje klimatickou politiku bez průmyslové politiky.“
Stellantis se tvrdě staví proti odkladu
Nevládní ekologická skupina Transport & Environment označila návrh na odložení nových cílů za „absurdní“ a uvedla, že automobilky měly spoustu času na přípravu a nyní těží z vysokých ziskových marží.
Také koncern Stellantis se jednoznačně staví proti jakémukoli odkladu cíle EU v oblasti emisí CO2 do roku 2025. Jeho šéf Carlos Tavares tvrdí, že Stellantis je připraven emisní cíle EU splnit. Uvedl, že se společnost reorganizovala tak, aby vyhověla snížení nákladů uvedením nových modelů i v konfrontací s konkurencí čínských výrobců a Tesly. Proto Stellantis připravil cenově dostupné elektromobily a zavedl prostředky k jejich prodeji.
Tavares v roce 2022 stáhl Stellantis z ACEA. Nyní prohlásil: „Bylo by surrealistické nyní změnit pravidla. Všichni o těchto pravidlech věděli už dlouhou dobu a měli čas se připravit, takže teď je to ve skutečnosti závod s časem.“
Pozdní německé probuzení
Peter Schwerdtmann se v komentáři pro Auto-Medienportal ptá: Proč až teď? Je zde patrný náznak překvapení, když v těchto dnech lobbisté automobilového průmyslu náhle brání dalšímu zpřísňování limitů emisí CO2 pro vozový park. Kdo je nezvládne, zaplatí Bruselu miliardy.
Automobilový průmysl byl k elektromobilitě donucen takříkajíc s pistolí u hlavy. Teprve nyní, s vážnou krizí ve Volkswagenu, začíná být jasné, že tato morální pistole ve prospěch klimatu může být i smrtící zbraní. Většina strategických mozků na vrcholných pozicích v společnostech si to uvědomila už dávno. EU proto vyvinula speciální metodu, která měla průmysl donutit vydat se tou správnou cestou: elektromobily byly - navzdory realitě - zařazeny do kategorie vozů s nulovými emisemi a silně zvýhodněny bonusem při výpočtu emisí vozového parku.
Němci byli a jsou experty na velké, výkonné automobily, které jsou žádané po celém světě. Německé automobilky proto vsadily na těžké elektrifikované modely, které jim dosud v režimu EU zaručovaly dvojnásobný bonus a přitom chránily velké spalovací motory. Tato jejich strategie je nyní v ohrožení. Evropští konkurenti, dnes z velké části soustředění ve skupině Stellantis, předpisy EU přijali s jistou lhostejností, protože u nich byl podíl malých aut výrazně větší. Německým výrobcům dnes malé elektromobily chybí.
Evropská komise nemá důvod měnit postoj. Aktivity německého ministra dopravy a reakce z Evropy ukazují, že se jedná především o problém německého automobilového průmyslu s jeho specifickým produktovým portfoliem. Německým elektromobilům při výrobě i provozu chybí ekologická smysluplnost, protože významná část elektrické energie v zemi se stále vyrábí z uhlí, zatímco jinde většinou běží na jadernou energii (ne všichni mají dostupnou energii z vody díky horským tokům).
Otázka fleetových limitů ukazuje, jak obtížné je hodnocení ekologických a ekonomických dopadů. Cíle EU nebyly stanoveny výhradně na ochranu klimatu, ale vycházely z přesvědčení, že elektromobilita je tím jediným správným krokem. Ekonomické dopady nyní budou závažné pro všechny a přitom ani přínos pro životní prostředí není jistý.
Ilustrační foto: presseportal/EcoG
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz