name | autoweek.cz

Evropské firmy hledají oporu ve sporu mezi Čínou a USA

Evropské firmy hledají oporu ve sporu mezi Čínou a USA

10.07.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropské firmy se obávají, že by se mohly dostat do křížové palby rostoucího ekonomického soupeření mezi USA a Čínou. Představitelé průmyslu na francouzské obchodní konferenci Rencontres économiques d'Aix-en-Provence vyjádřili také frustraci nad pomalostí Evropy při vytváření reakce.

Rostoucí obchodní napětí mezi oběma velmocemi zvyšuje problémy, kterým čelí politici a vedoucí pracovníci společností, kteří se potýkají s evropskou ekonomikou uvízlou téměř na mrtvém bodě a dohadují se, zda se připravit na tvrdé nebo měkké přistání.

 

Růst evropského trhu s elektrickými vozidly závisí na přístupu ke kritickým surovinám, z nichž se v současné době v EU těží nebo zpracovává jen malé množství. EU zavedla přísné požadavky na recyklaci akumulátorů aby pomohla posílit zásobování surovinami a udržela tak dovážené suroviny v evropském výrobním cyklu. Vedoucí společnosti rovněž navazují strategická partnerství se zeměmi s osvědčenými zásobami surovin. Je však nepravděpodobné, že by se toto úsilí v nejbližších letech vyplatilo. Očekává se, že EU zůstane v dohledné budoucnosti závislá na třetích zemích.

 

„Zvláště pozorně sledujeme současné napětí mezi USA a Čínou. Geopolitika má samozřejmě vliv na způsob, jakým společnosti fungují. Michelin přezkoumává dodávky některých komponent, aby nebyl příliš závislý na Číně,“ řekl Florent Menegaux, generální ředitel společnosti Michelin.

 

Hledání jiných zdrojů surovin nebo přepracování dodavatelských řetězců tak, aby se snížila závislost na Číně bylo ze strany Číny dále podpořeno nedávným omezením vývozu dvou klíčových surovin galia a germania, které se používají při výrobě polovodičů.

 

„Čínská demonstrace síly nad dodavatelským řetězcem klíčových kovů přichází po letech strategických investic a neměla by být překvapením. Vybudovali si monopoly a využívají je. V hodnotovém řetězci akumulátorů pro elektromobily nejde jen o kontrolu řetězce, ale také o kontrolu nákladů. Čína je navíc v Indonésii uprostřed budování dalšího monopolu na dodávky niklu a kobaltu - rovněž klíčových komponent akumulátorů,“ uvedl výkonný ředitel těžební skupiny Eramet Christel Bories.

 

Mezi evropskými představiteli také roste frustrace z následků, které podle nich může způsobit americký zákon o snižování inflace IRA některým velkým průmyslovým skupinám, jejichž účty za energie jsou stále mnohem vyšší než v Americe. „Když vidíme, jaký dopad bude mít IRA na evropské společnosti, myslím, že existuje velké riziko, že evropské společnosti přesunou své investice z Evropy do Spojených států,“ řekl jeden z bankéřů.

 

Podle některých názorů je hlavním problémem doba, kterou orgány EU potřebují k reakci. „Díky IRA tu je určitá stabilita ohledně toho, co mohou společnosti ve Spojených státech očekávat. V Evropě zatím diskutujeme sem a tam o tom, zda bychom měli mít dotace a zda bychom měli zdanit superzisky,“ řekla Veronika Grimmová, jedna z ekonomických expertek německé vlády, která radí kancléři.

 

Konference se zúčastnila členka Rady ekonomických poradců Bílého domu Heather Bousheyová. Obhajovala IRA s tím, že Spojené státy budou držet krok se svými obchodními partnery, i když přehodnocují svou roli v globálním obchodním systému: „Chápu frustraci, ale když se podíváte na podrobnosti, do jaké míry Spojené státy dotují svůj domácí průmysl, není to o nic víc než to, co dělají sami Evropané.“

 

Argumenty padly na úrodnou půdu mezi několika čínskými manažery, kteří se konference zúčastnili, a poznamenali, že Evropa se stala bitevním polem nejen pro čínskou dominanci, ale také pro americkou nadvládu na poli technologií. „Rizika nepřicházejí jen z Východu,“ řekl na okraj konference jeden z vedoucích pracovníků jedné čínské skupiny.