name | autoweek.cz

Evropské logistické prostředí se mění

Evropské logistické prostředí se mění

09.06.2015 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Distribuční kanály se i nadále posouvají ze západu na východ do regionu střední a východní Evropy. Z nejnovější zprávy společnosti Colliers International vyplývá, že změny v modelech obchodu, technologie, infrastruktury a provozu mění logistické prostředí v regionu EMEA.
Existuje stále více důkazů, že evropské logistické prostředí se vyvíjí přesně podle předpokladů dřívějších studií společnosti Colliers International zaměřených na průmyslový a logistický trh v regionu EMEA. Distribuční kanály se i nadále přesouvají ze západu na východ do regionu střední a východní Evropy, což je podporováno zlepšováním infrastruktury, růstem obchodu, poptávkou na trhu a zvýšenou efektivitou dodavatelského řetězce. To, spolu s přemísťováním výroby ze severu na jih, mění evropské logistické prostředí.
 
Damian Harrington, regionální ředitel výzkumu pro východní Evropu Colliers International, řekl: „Naše nejnovější infografiky ilustrují, jak se evropské logistické prostředí během krátkého období změnilo. Tyto změny jsme předpovídali, když jsme začali vydávat sérii zpráv Budoucnost evropského logistického trhu. Svou roli v tomto vývoji hrají přesun globálních obchodních tras, nová infrastruktura v Evropě, rychlý rozvoj e-commerce, rostoucí poptávka na trhu střední a východní Evropy a zlepšení efektivity dodavatelského řetězce. A tím to nekončí - vznik a potřeba multimodální nákladní kapacity a energeticky účinných dopravních a dodavatelských řetězců bude pokračovat v transformaci center a modelů, což výrazně ovlivní logistické prostředí a naše města v budoucnosti.“
 
Přehled hlavních přístavů v Evropě vypracovaný společností Colliers International ukazuje, že od roku 2010 došlo k výrazným změnám v obchodování, a to z hlediska objemu TEU kontejnerů. Přístavy obsluhující severní Polsko a Německo byly na vrcholu pilíře, což pomáhá řídit logistickou poptávku v severním Německu a Polsku a klíčových trzích CEE regionu. Gdaňsk (Trojměstí) zaznamenal od roku 2010 zvýšení objemu obchodu o 133 %, což ho posouvá na stejnou úroveň s francouzským Marseille.
 
Nejvíce rostoucím přístavem je Piraeus v Athénách, který zaznamenal nárůst obchodu o neuvěřitelných 276 %, čímž se dostal na úroveň přístavu Felixstowe, hlavního přístavu ve Velké Británii. Růst obchodu v Řecku, Turecku a také v Konstantě, největším přístavu v Rumunsku, posílil posun v obchodování přes Středomoří až po jihovýchodní Evropu, což jde ruku v ruce s významným růstem výroby na jihovýchodě Evropy. Tento růst řídí především nízká cena práce a provozní náklady, vysoce kvalifikovaná pracovní síla a rostoucí panevropské a globální propojení.
 
Další hlavní přístavy, které rostou od roku 2010, jsou Marseille, Janov a Algecira. Demonstrují posun v obsluze Evropy ze Středomoří. Tradiční severské námořní přístavy - Le Havre, Antverpy, Zeebrugge a Rotterdam - zaznamenaly ve stejném období stagnaci nebo pokles objemu TEU. Ve Velké Británii zaznamenal největší růst Londýn, zatímco Felixstowe, Southampton a Liverpool vykázaly pokles aktivity.
 
Tim Davies, ředitel EMEA Industrial, Colliers International, řekl: „Je zajímavé vidět, jak rychle se mohou obchodní modely změnit. Stejně jako se mění klíčové faktory, které ovlivňují distribuční centra, jsme svědky vývoje měst z hlediska poptávky po moderních průmyslových prostorách. Ta je tažena sektorem e-commerce, novými formami městské dopravy a technologiemi, které ovlivňují klienty z kanálů B2B a B2C.  To je jedno z nejdynamičtějších a vzrušujících odvětví, do kterých můžeme být zapojeni. Díky práci na inovativním řešení s našimi klienty znovu rozvíjíme maloobchodní sektor,“ řekl Tim Davies.