name | autoweek.cz

Evropské státy se perou o čínské továrny na elektromobily

Evropské státy se perou o čínské továrny na elektromobily

14.06.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zatímco EU připravuje cla na čínské elektromobily kvůli státním dotacím od čínské vlády, evropské státy nabízejí čínským automobilkám vlastní pobídky pro jejich továrny a pozemky. Zamýšlí se nad tím Giulio Piovaccari z agentury Reuters.

Evropská unie obviňuje čínské automobilky, že nespravedlivě těží ze státních dotací, a obviňuje je z přesměrování jejich nadměrné produkce do Evropy. Čínští představitelé to rozhodně popírají. Plány čínských výrobců automobilů prosadit se v Evropě ale antisubvenční šetření EU ohledně elektromobilů vyrobených v Číně neodvrátí. Prodej vozů čínských značek loni představoval 4 % evropského trhu a podle konzultační společnosti AlixPartners do roku 2028 dosáhne 7 %.

 

Cui Dongshu, generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů CPCA prohlásil: „Čínské podniky se budou v Evropě i nadále aktivně rozvíjet a integrovat do místních trhů! Tradiční automobilový průmysl hraje velkou roli při vytváření pracovních míst v Evropě. Čínské firmy nemají v úmyslu přijímat agresivní opatření nebo nízké ceny, aby narušily stabilitu zaměstnanosti v Evropě.“

 

EU se brání čínským elektromobilům a současně láká čínské investice

Evropské vlády se brání dovozu čínských elektromobilů, údajně zaplavujícím jejich trhy vozidly nabízenými za příliš nízké ceny díky státním dotacím ze strany vlády v Pekingu. Přitom současně usilovně soutěží o podíl na investicích do výroby a vytváření nových pracovních míst, které čínští producenti přinášejí. Zatímco Evropská unie vyšetřuje čínské dotace a zvažuje cla na dovoz čínských elektromobilů, národní vlády mnoha zemí EU nabízejí vlastní pobídky, aby přilákaly čínské automobilky, které chtějí stavět své továrny v Evropě.

 

Výrobní náklady pro čínské výrobce elektromobilů jsou doma mnohem nižší, ale přesto se chtějí usadit v Evropě, budovat zde zázemí pro své značky, ušetřit za přepravu a také na případných clech. Gianluca Di Loreto, partner poradenské firmy Bain & Company, konstatoval: „Čínští výrobci automobilů vědí, že pokud chtějí vzbudit zájem mezi evropskými zákazníky, jejich vozy musí být vnímány jako evropské. To znamená vyrábět je v Evropě.“

 

Dovozní daně mohou pomoci evropským automobilkám lépe čelit jejich čínským konkurentům, ale mohou také ještě víc podnítit čínské automobilky, které již v Evropě masivně a dlouhodobě investují. Čínští giganti BYD a Chery zvažují druhé závody v Evropě a státní SAIC už má k dispozici výběr pro umístění dvou závodů.

 

Dotace pro čínské výrobce - od zemí EU

Maďarsko, které v roce 2023 vyrobilo kolem 500 000 vozidel, si zajistilo investici do první evropské továrny čínské automobilky, kterou loni oznámil BYD. Ten také nyní uvažuje o druhé evropské továrně se zahájením výstavby  v roce 2025.

 

Jak informovala místní média, Budapešť také vyjednává s Great Wall Motor pro její první evropský závod, přičemž ve snaze přilákat zahraniční investice nabízí přímé finanční dotace za vytváření pracovních míst, daňové úlevy a uvolněnou regulaci v cílových zónách. Maďarsko v posledních letech utratilo víc než 1 miliardu dolarů na podporu nových továren na akumulátory jihokorejských skupin SK On a Samsung a čínského gigantu CATL. Továrna CATL má být největší na výrobu akumulátorů v EU.

 

Čínský Leapmotor využije stávající kapacitu skupiny Stellantis v Tychách v Polsku. Jak pro agenturu Reuters uvedlo tamní ministerstvo rozvoje a technologií, Polsko má v současné době řadu programů na podporu investic v hodnotě přesahující 10 miliard dolarů, včetně jednoho, který podporuje přechod na čistou ekonomiku, a dalších, nabízejících úlevy na dani z příjmu právnických osob až 50 % pro nové provozy v regionech s vysokou nezaměstnaností.

 

Španělsko, po Německu druhá největší země vyrábějící automobily v Evropě, si zajistilo investici od Chery, které ve spolupráci s místním partnerem zahájí výrobu ve čtvrtém čtvrtletí v bývalém závodě Nissanu v Barceloně. Očekává se, že Chery bude těžit ze španělského dotačního programu v hodnotě 3,7 miliardy eur, který byl zahájen v roce 2020 a má do země přilákat závody na výrobu elektrických vozidel a akumulátorů. Čínská Envision Group již obdržela 300 milionů eur jako pobídku v rámci přípravy výstavby závodu na výrobu akumulátorů za 2,5 miliardy eur, který vytvoří 3000 pracovních míst. Španělsko by také chtělo získat plánovanou továrnu Stellantisu s CATL.

 

Chery plánuje druhou, ještě větší továrnu v Evropě a jedná o této investici s několika vládami včetně Itálie, která má eminentní zájem přilákat do země druhou automobilku jako konkurenčního výrobce pro Fiat ze skupiny Stellantis. Itálie může k pobídkám pro kupující i výrobce elektromobilů v letech 2025-2030 využít svůj národní automobilový fond v hodnotě 6 miliard eur. Čínský Dongfeng patří mezi několik dalších automobilek, které vedou s Římem jednání o investici.

 

Také SAIC, výrobce vozů s historickou značkou MG, má v úmyslu postavit v Evropě dva závody. První, se sídlem ve stávající továrně, by měl být oznámen již v červenci a měl by využívat techniku CKD, tedy montáže z dovezených sad ​, která by se zaměřovala na roční produkci až 50 000 vozidel. Druhý evropský závod SAIC bude postaven od nuly a bude vyrábět až 200 000 vozidel ročně. V užším výběru pro jeho umístění jsou Německo, Itálie, Španělsko a Maďarsko.

 

Výrobní náklady v Evropě

V Evropě čelí čínští výrobci automobilů vyšším nákladům na vše - od práce přes energie až po dodržování předpisů. Gianluca Di Loreto z Bain & Company uvedl, že auto za 15 000 eur vyrobené v Číně vyžaduje náklady na dopravu a logistiku mezi 500 a 3000 eur.

 

„Čínským výrobcům automobilů se mohou zdát mzdové náklady v severní Evropě příliš vysoké pro konkurenceschopnou výrobu, zatímco dále na jih Itálie nebo Španělsko nabízejí rovnováhu mezi nižšími náklady na pracovní sílu a relativně vysokými výrobními standardy, což je důležité zejména u prémiových vozidel. Pro nízkonákladová auta jsou atraktivní lokality zahrnují východní Evropu a Turecko, které v současnosti vyrábí přibližně 1,5 milionu aut ročně, většinou pro EU, a jedná s BYD, Chery, SAIC a Great Wall,“ řekl Di Loreto. Celní unie Turecka s EU a dohody o volném obchodu se zeměmi mimo EU zaručují bezcelní vývoz vozidel a komponentů.

 

Foto (Pedro Sánchez v továrně Chery): Newspressspain