name | autoweek.cz

Evropské trhy pokračují v růstu

Evropské trhy pokračují v růstu

03.04.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Růst prodeje nových aut na největších evropských trzích potvrzuje pokračující oživování evropské ekonomiky a rostoucí důvěru zákazníků v budoucnost, odrážející se v ochotě opět investovat velké prostředky.
V březnu prodej nových aut v Německu vzrostl o 9 % v porovnání s březnem 2014. K růstu napomohl jeden pracovní den navíc a pokračující speciální nabídkové akce posilující zájem kupujících. Březnový růst prodeje o 9 % je největší za posledních 15 měsíců. Celkový prodej za první čtvrtletí vzrostl meziročně o 6,4 % na 757 630 vozidel - pro porovnání: v roce 2006 to bylo 797 143 automobilů.
 
Registrace nových aut v březnu v Německu vzrostly podle spolkového úřadu KBA na 323 039 vozidel. Prodej soukromým zákazníkům, který představuje 35,8 % trhu, vzrostl meziročně o 4,6 %, což odráží reakci spotřebitelů na nejrůznější akce, především masivní dlouhotrvající slevy, směřující k podpoře prodeje. Zájmu o nová auta napomáhá i růst cen ojetých aut daný jejich relativním nedostatkem způsobeným poklesem prodeje nových aut v předchozích letech. Zájem o nová auta je dán i rostoucí potřebou obměny vozového parku, zpomalenou šestiletým poklesem nákupu nových vozidel.

Růst prodeje nových aut naznačuje, že spotřebitelé jsou stále optimističtější. To odráží i skutečnost, že míra nezaměstnanosti v Německu se v březnu dostala na rekordní minimum 6,4 % a index podnikatelského klimatu IFO rostl pátý měsíc v řadě. To vše vede i k optimistickému výhledu i pro příští měsíce.


Prodej nových aut ve Francii v březnu meziročně vzrostl o 9,3 % na 196 572 vozů. Při korekci jednoho prodejního dne navíc je to ale jen 4,3 %, nicméně stále více než v únoru. Díky velkému nárůstu v lednu je čtvrtletní meziroční růst o velmi solidních 6,9 %. Celkový prodej osobních aut dosáhl 477 326 vozů, zatímco v roce 2006 to bylo 526 502 automobilů.
 
S nezaměstnaností na hranici 10 % sice francouzští běžní spotřebitelé zatím ještě nová auta moc nekupují, nicméně u masově prodávaných značek zaznamenáváme výrazný růst - PSA/Peugeot-Citroën o 7,9 % (samotný Peugeot dokonce o 12 %) a Renault o 13 %. Roste i prodej ojetých vozů - v březnu o 8,5 %, přičemž je větší zájem o starší ojetiny, zatímco prodej vozů ve stáří 1-3 roky naopak klesá.
 
Zlepšování francouzské ekonomiky potvrzuje i výrazně rostoucí prodej lehkých užitkových vozidel - v březnu to bylo o 11 %.
 
Zvýšení prodeje ve Španělsku v březnu znamená už 19. měsíc růstu v řadě v důsledku stále pokračujícího programu státních dotací podporujících nákup nových aut. Sdružení ANFAC uvádí březnový prodej 112 299 vozů, což navíc znamená první měsíc za více než čtyři a půl roku s registracemi překračujícími hranici 100 000 vozidel. V prvním čtvrtletí tohoto roku prodej nových automobilů dosáhl 267 137, takže vzrostl o 32,3 % v porovnání s rokem 2014. Jenže v roce 2006 to za stejné období bylo 383 143 nových automobilů.

V Itálii se v březnu registrace nových aut meziročně zvýšily o 15,1 % na 161 303 vozů, takže za čtvrtletí dosáhly celkem 428 464 vozidel, tedy růst o 13,5 % (v prvním čtvrtletí 2006 bylo v Itálii zaregistrováno 700 027 nových automobilů). V Itálii roste i zájem o ojeté automobily - v březnu jich bylo zobchodováno 426 460 kusů, což bylo o 16,4 % více než před rokem, a od začátku roku už tento počet dosáhl 1 155 948 vozů.