name | autoweek.cz

Evropskému automobilovému průmyslu hrozí nová krize

Evropskému automobilovému průmyslu hrozí nová krize

25.10.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Politici nasměrovali evropský průmysl k další katastrofě. Nizozemští úředníci uplatnili zákon z doby studené války, aby fakticky znárodnili továrny čínské společnosti Nexperia, která dodává běžné komponenty elektroniky. Čínská reakce hrozí omezením až zastavením výroby aut v Evropě.

Evropské automobilky, trpící stále nedostatečným zájmem zákazníků o elektromobily a které zasáhla americká cla, čelí nové hrozbě: nedostatku klíčových polovodičů dodávaných čínskou společností Nexperia. Automobilky i dodavatelé varují před hrozbou zastavení výrobních linek po celém kontinentu.

 

Nizozemské znárodnění čínské firmy

Společnost Nexperia dodává relativně jednoduché polovodiče, jako jsou diody, regulátory napětí a tranzistory, které jsou nicméně klíčové, protože auta jsou ve stále větší míře odkázána na elektroniku. Vyrábí je v Evropě, než je odešle k dokončení do Číny, a poté je reexportuje zpět evropským klientům.

 

Společnost se sídlem v Nizozemsku kdysi byla součástí elektronického gigantu Philips, než ji v roce 2018 koupila čínská společnost Wingtech Technology. V září však nizozemská vláda učinila neobvyklý krok a společnost převzala s odvoláním na svůj „zákon o dostupnosti zboží“ z roku 1952. V reakci na to Čína zakázala jakýkoli reexport čipů Nexperia do Evropy.

 

Na první pohled Nexperia nevyrábí nijak zvlášť důležité polovodičové komponenty. Patří sem mnoho zdánlivě nenápadných standardních produktů, tzv. diskrétních komponent, jako jsou tranzistory, diody a přepěťové ochrany. Podobné produkty dodávají i konkurenti, jako je Analog Devices.

 

Automobilový průmysl těžce zasažen

Nexperia dodává 49 % elektronických součástek používaných v evropském automobilovém průmyslu. Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA proto varuje, že výroba v Evropě bude vážně zasažena. „Bez těchto čipů nemohou evropští dodavatelé automobilového průmyslu vyrábět díly a komponenty potřebné k zásobování výrobců vozidel, a to proto hrozí zastavením výroby. Automobilky v posledních letech podnikly kroky k diverzifikaci dodavatelských řetězců, ale riziko nelze svést na nulu. Najednou jsme se ocitli v této alarmující situaci. Opravdu potřebujeme rychlá a pragmatická řešení od všech zúčastněných zemí,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vries.

 

Jen v Německu analytici Deutsche Bank předpovídají pokles produkce o 10 až 30 %. Německý automobilový gigant VW varoval, že nemůže vyloučit krátkodobé zastavení výroby, a zároveň oznámil, že hledá alternativní dodavatele. Nexperia mu sice nedodává přímo, ale jeho dodavatelé používají její čipy. Například Bosch uvádí, že v závodě v Salzgitteru připravuje omezení výroby.

 

Automobilový expert Stefan Bratzel řekl časopisu Capital: „Na základě všeho, co jsem slyšel od dodavatelů, čipy v tuto chvíli skutečně nejsou k dispozici. Neočekávám zastavení výroby ve velmi krátkém časovém horizontu, ale výrobní linky německého automobilového průmyslu by se mohly v příštích dvou až třech týdnech zastavit, pokud se problém nevyřeší. Tyto čipy používá téměř každý.“

 

Náhrada je možná, ale ne rychle

Francouzský dodavatel Valeo uvedl, že má řešení pro nadcházející týdny a že našel alternativy pro 95 % dílů nakupovaných od Nexperie. Ty ovšem ještě nebyly schváleny klienty. Také podle francouzského výrobce dílů OPmobility čipy Nexperie navzdory jejich značnému rozšíření nejsou z technického hlediska jedinečné, a proto jsou snadno nahraditelné.

 

Dodavatelé však musí tyto nové produkty nechat schválit automobilkami, což nelze udělat rychle. V řadě případů je tato náhrada spojena s nezbytným novým schvalovacím procesem, což je zdlouhavé a příslušné schvalovací zkušebny mají jen omezenou kapacitu.

 

„Horlivě se hledají další dodavatelé, ale tyto firmy nemohou přes noc vybudovat potřebnou výrobní kapacitu. V nejhorším případě by tato situace mohla trvat 12 až 18 měsíců,“ řekl automobilový expert Ferdinand Dudenhoeffer, ředitel německého Centra pro automobilový výzkum CAR (Center Automotive Research).

 

Dudenhoeffer dodal: „Od narušení způsobeného globálními lockdowny během pandemie Covid 19 jsme se dodavatelskému řetězci naučili věnovat větší pozornost, a to jak v rámci generálního managementu, tak i v rámci nákupních týmů, 100% ochrana před narušením dodávek ale není možná nebo je neúnosně drahá.“

 

Dudenhoeffer ukazuje na Američany

Problémy vyvolalo nizozemské ministerstvo hospodářství když převzalo kontrolu nad výrobou od čínského majitele. Peking následně vydal zákaz vývozu hotových komponent a sestav vyrobených v Číně. Nizozemská vláda jako důvod převzetí kontroly nad společností Nexperia od čínského majitele uvedla obavy z transferu technologií do Pekingu. Společnost Nexperia je již léta podezřívána z přenosu klíčových technologií a znalostí do své mateřské společnosti v Číně.

 

Ferdinand Dudenhoeffer však považuje nizozemské vysvětlení za „velmi přitažené za vlasy“. Pro televizní stanici ntv řekl: „Čipy společnosti Nexperia jsou jednoduché a ne špičková technologie. Krádež technologií proto zde není problém.“ Místo toho jednoznačně z nastalé situace obviňuje Spojené státy.

 

Dudenhoeffer se domnívá, že nizozemská vláda zasáhla na popud USA. „Zavání to vyprovokovaným konfliktem s Čínou. Najednou se znovu objevují obavy z čipů a „zlým Číňanům“ se ukazuje červená karta, i když správným rozhodnutím by byla červená karta pro USA. Poraženým v konfliktu je evropský průmysl. Evropa potřebuje větší odstup od USA pod prezidentem Donaldem Trumpem. Velká vzdálenost minimalizuje naše ekonomická rizika,“ tvrdí respektovaný expert Dudenhoeffer.

 

Firmy nepoučené z poslední krize a politici neschopni činů

Nedostatek čipů se stává zejména pro německý automobilový průmysl stále hrozivějším. Nová čipová krize zasahuje automobilové dodavatele v obzvláště citlivé době, kdy ve velkém ruší pracovní místa a sotva vydělávají. Další ztráta zisku v důsledku problémů v dodávkách budou pro firmy obtížně absorbovatelné. Odvětví se připravuje na zkrácení pracovní doby. Mnozí dodavatelé již nyní pociťují vážné potíže. „Situace je velmi vážná,“ uvádějí znalci situace u dodavatelů.

 

Německá vláda sleduje nedostatek čipů s obavami a chce snížit svou závislost na zahraničních trzích. „Pracujeme na opatřeních,“ uvedla mluvčí ministerstva hospodářství, ale podrobnosti neposkytla. Ministryně hospodářství Katherina Reicheová (CDU) situaci komentovala z Kyjeva při návštěvě Ukrajiny: „Situace ještě není vyřešena, ale skutečně na tom pracujeme.“ Ministr zahraničí Johann Wadephul (CDU) chtěl problém projednat během návštěvy Číny s čínským ministrem obchodu, ale jeho cesta musela být zrušena, protože se ukázalo, že v Pekingu nikdo nemá zájem se s ním setkat.

 

Člen představenstva odborové organizace IG Metall Gutmann kritizoval kroky, které oznámily firmy a politici, jako příliš pozdní. „Proč jsme se nepoučili z poslední krize? Německo a Evropa měly svou závislost omezit už dávno. Pro mě je hlavním poselstvím toho všeho vlastně to nejhorší: že jsme se v této oblasti nedokázali správně přizpůsobit. Toto politicky způsobené úzké hrdlo v dodávkách nebude poslední. Stane se to znovu. Uvidíte, jak rychle se to stane, a pak zhasnou světla,“ řekl Gutmann.

 

Prezident digitální asociace Bitkom Ralf Wintergerst vyzval politiky k urychlenému řešení: „Je zapotřebí jasná odpovědnost a měřitelné průběžné cíle. 91 % firem ve výrobním, IT a telekomunikačním sektoru používá polovodiče, pro 80 % jsou nepostradatelné. A drtivá většina se nakupuje z USA a Číny. Pokud se tam něco pokazí, výrobní linky se zde zastaví.“

 

Chaos kolem Nexperie ohrožuje mnoho odvětví – nejen automobilový průmysl. Opět ukazuje, že evropské společnosti a politici trhu s čipy nerozumí. Hrozící krizi se dalo předejít. Dramatický vývoj kolem Nexperie je velmi překvapivý. Je jasné, že politici i přes jasné varovné signály jednali naivně a bez rozmyslu všech důsledků.

 

Ilustrační foto: ACEA