name | autoweek.cz

Evropský parlament chce nabíjecí stanici každých 60 km

Evropský parlament chce nabíjecí stanici každých 60 km

21.10.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropský parlament se vyslovil pro závazné cíle vyžadující rozšíření dobíjecích stanic pro elektricky poháněná auta. Do roku 2026 by na největších silnicích Evropské unie měla být nabíjecí stanice minimálně každých 60 km. Čerpací stanice na vodík by měly být do roku 2028 každých 100 km.

Evropský parlament přijal požadavky na nabíjecí infrastrukturu pro elektromobily. Poslanci ve Štrasburku odhlasovali, že by od roku 2026 měla být každých 60 km nabíjecí stanice pro osobní, užitková a nákladní auta a autobusy, ale pouze na nejdůležitějších silnicích v EU. Čerpací stanice na vodík by měly být do roku 2028 každých 100 km. Požadavek neupřesňuje odkud a jakým způsobem se získá elektrická energie a vodík. Nařízení o infrastruktuře alternativních paliv AFIR podpořilo 485 poslanců EP, 65 hlasovalo proti a 80 se zdrželo hlasování.

 

Nařízení vychází z méně závazného zákona z roku 2014, který klíčoví poslanci nepovažovali za úspěšný. V písemném prohlášení, zveřejněném Evropským parlamentem, se uvádí, že „v současné době máme v EU 377 000 dobíjecích stanic, což je jen polovina částky, které mělo být dosaženo, kdyby země EU splnily své sliby.“

 

„Největším problémem EU jsou její členské státy!“

„Infrastruktura pro alternativy ke spalovacím motorům musí být naléhavě rozšířena, aby se zachránily klimatické cíle EU. Ztratili jsme pět až šest let. Bylo to způsobeno tím, že starý zákon byl jen směrnicí, kterou členské státy musí zahrnout do svých vnitrostátních zákonů, než se stane závaznou. Naproti tomu nový zákon bude nařízení, což znamená, že po přijetí bude okamžitě platit ve všech zemích EU. Největším problémem EU jsou její členské státy, a toto je opět důkaz,“ řekl na tiskové konferenci po hlasování hlavní vyjednavač Parlamentu o tomto spisu Ismail Ertug (na titulní fotografii) ze středolevé skupiny S&D.

 

Instituce EU považují elektrickou mobilitu za klíčovou technologii pro snížení emisí uhlíku v evropské silniční dopravě. Nárůst podílu elektricky poháněných vozidel ale podle nich brzdí obavy řidičů z nedostatku nabíjecí infrastruktury.

 

Ismail Ertug doufal, že pro jednání s Radou bude mít ještě silnější ruku, jenže se mu nepodařilo získat většinu poslanců, aby podpořili jeho přístup: „Snažil jsem se přesvědčit své kolegy o sankčním mechanismu, který mohl být nástrojem v mé ruce. Tento návrh by otevřel možnost uložit zemím EU pokutu 1000 eur za každou chybějící nabíjecí stanici.“ Tuto myšlenku ale podpořili pouze Ertugova vlastní skupina socialistů a demokratů, Zelení a několik dalších europoslanců.

 

Kromě povinnosti členských států nařízení obsahuje ustanovení pro provozovatele dobíjecích stanic, která jim ukládá zjednodušit platby a zobrazovat cenu za kWh, aby byly ceny srovnatelnější. Nařízení se rovněž zabývá infrastrukturou pro čerpací stanice pro vozidla poháněná vodíkem. Ta mají mít ve všech zemích EU možnost tankovat vodík každých 100 km.