name | autoweek.cz

Evropský parlament schválil úlevu pro automobilky

Evropský parlament schválil úlevu pro automobilky

09.05.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Hrozící pokuty za emise CO2 se odkládají. Evropský parlament se řídil návrhem Komise, aby výrobci automobilů získali víc času pro dodržování přísnějších limitů CO2. Zatímco ACEA odklad vítá, T&E jej kritizuje jako zbytečný ústupek v době rostoucího zájmu o elektromobily.

Automobilky již nebudou muset letos splnit limity EU pro emise CO2, ale budou na to mít tři roky. Evropský parlament tento návrh Komise schválil velkou většinou (458 hlasů ku 101). Strana zelených v Evropském parlamentu hlasovala proti návrhu. Členské státy EU návrh již schválily.

 

Uvolnění představuje pro výrobce významnou úlevu. Prognózy naznačovaly, že mnoho z nich by cíle nesplnilo, což by vedlo k vysokým pokutám.

 

emise g/km CO2

průměr 2023

cíl 2025-2027

BMW

104

93

Ford

119

94

Hyundai

109

94

Kia

104

93

Mercedes-Benz

109

91

Renault-Nissan-Mitsubishi

111

96

Stellantis

105

96

Toyota

109

94

Volkswagen

120

95

Volvo

100

70

průměr

107

94

 

Podíl elektromobilů zaostává za očekáváním

Nyní automobilky mohou v následujících dvou letech kompenzovat přebytečné emise CO2 z roku 2025. Až v roce 2028 se určí, zda v průměru dodržely limity mezi lety 2025 a 2027, a teprve poté budou případné pokuty splatné.

 

Toto nařízení bylo přijato před několika lety, kdy zákonodárci očekávali výrazně rychlejší růst elektromobility. Očekávalo se, že tržní podíl elektromobilů dosáhne do konce roku 2025 25 %, ale v současné době je kolem 15 %. Uvolněném těchto předpisů EU přizpůsobuje své požadavky současným tržním podmínkám. Odborníci očekávají v nadcházejících letech rostoucí tržní podíl elektromobilů, protože ceny pohonných hmot vlivem emisních povolenek porostou a na trhu bude více a lepších elektromobilů.

 

Někteří výrobci automobilů se již spojili s výrobci elektromobilů a vytvořili „pooly“, aby se vyhnuli pokutám. Emise CO2 všech výrobců ve sdružení se počítají dohromady. Jako kompenzaci platí výrobci, jejichž vozidla produkují CO2, určitou částku výrobcům elektromobilů.

 

ACEA snížení emisí CO2 uvítala a volá po dlouhodobé strategii

Asociace evropských výrobců automobilů ACEA vítá podporu Evropského parlamentu i Rady pro tříletý mechanismus průměrování emisí pro osobní automobily a dodávky.

 

Navrhovaný tříletý rámec průměrování nabízí výrobcům automobilů potřebnou flexibilitu při plnění cílů v oblasti emisí CO2 v důležitém okamžiku přechodu na mobilitu s nulovými emisemi a zohledňuje výkyvy v poptávce na trhu a výrobních cyklech. Tento přístup je obzvláště důležitý vzhledem k přetrvávajícímu nedostatku podpůrných podmínek a dopadu, který má pomalejšího než potřebný zájem spotřebitelů o elektrické modely.

 

„Zavedení tříletého mechanismu průměrování je krokem správným směrem, který uznává složitost a přetrvávající obtíže automobilového trhu s pomalým rozšířením na trh a nedostatkem domácího hodnotového řetězce pro baterie,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová.

 

„Zatímco to v krátkodobém horizontu poskytuje výrobcům určitou nezbytnou flexibilitu, potřebujeme dlouhodobou strategii dekarbonizace, která zahrnuje více nabíjecích stanic, nákupní a daňové pobídky, spravedlivější ceny energií a zároveň zachová konkurenceschopnost odvětví a zajistí strategickou autonomii EU v oblasti kritických technologií. Těšíme se na diskusi o této otázce během příštího strategického dialogu s Evropskou komisí,“ dodala Sigrid de Vriesová.

 

Samotná okamžitá flexibilita sama o sobě nestačí k tomu, aby se transformace vrátila na správnou cestu. Nadcházející přezkum nařízení o CO2 pro automobily a dodávky, který je plánován v rámci Akčního plánu EU pro automobilový průmysl bude základním prvkem pro vytvoření dlouhodobé strategie dekarbonizace.

 

Evropa musí stát za svými cíli pro výrobce automobilů, protože si nemůže dovolit dále zaostávat za Čínou

Zelená skupina Transport & Environment uvedla, že odklad, který podpořili i velvyslanci členských států EU, je zbytečným darem pro automobilový průmysl. Přichází právě v době, když v Evropě prudce roste prodej elektromobilů. Evropští výrobci automobilů prodali v prvních třech měsících roku o 45 % více elektromobilů ve srovnání se stejným obdobím roku 2024. Evropská komise však reagovala na tlak evropského automobilového průmyslu návrhem dát výrobcům automobilů lhůtu do roku 2027 na splnění svých cílů EU v oblasti snižování emisí do roku 2025.

 

Lucien Mathieu, ředitel pro automobily ve společnosti T&E, řekl: „Je ironické, že EU odkládá emisní cíle pro automobilový průmysl právě v době, kdy prudce roste prodej elektromobilů. Boom je způsoben novými, dostupnějšími modely, které automobilky uvedly na trh, aby splnily původní cíl EU. Toto odklad umožní průmyslu ubrat plyn z plynu pro zavádění elektromobilů a zároveň zpomalit investice.“

 

Podle T&E odklad pouze zbrzdí přechod na elektromobily a podkope jistotu investic v evropské výrobě. Společnost T&E vyzvala EU, aby pevně stála na svých budoucích cílech v oblasti emisí CO2 pro výrobce automobilů, protože Evropa si nemůže dovolit další zpoždění v dohánění Číny.

 

Foto: EP (Fred Marvaux)