name | autoweek.cz

Evropský prodej aut v květnu s nevýrazným růstem

Evropský prodej aut v květnu s nevýrazným růstem

06.06.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po oživení v prvních měsících roku přišel v Evropě slabší prodej v květnu. Prodej v Německu a ve Španělsku je vyšší jen díky speciálním pobídkám a státním dotacím. Oživení evropských trhů osobních automobilů se proto zatím nekoná.

Prodej aut v květnu v západní Evropě vzrostl o 5 %. Je to už osmý měsíc v řadě, kdy je vykazován růst. Jenže sezónně očištěná roční prognóza SAAR z prodeje proti dubnové úrovni poklesla. Automobilový trh v Evropě sice vykazuje známky zotavení po šestiletém propadu, ale nadbytečná výrobní kapacita, obrovské slevy a speciální pobídky nadále zkreslují skutečnou úroveň poptávky.

 

Mnozí analytici, jako například Jonathan Poskitt z LMC, nicméně květnové výsledky berou jako doklad hospodářského růstu a zlepšující se důvěry spotřebitelů, takže se podle nich západní Evropa ubírá správným směrem.

 

O růst prodeje v západní Evropě se starají zejména Velká Británie, Španělsko a Německo. Pokud se ale na situaci na trzích těchto zemí podíváme detailněji, pak tu mnoho důvodů k optimismu zatím není. Největšího růstu je totiž dosahováno pomocí státních dotací ve Španělsku a extrémních slev v Německu.

 

Britský trh rostl už 27. měsíc v řadě, což je podle společnosti LMC nový rekord v délce období nepřetržitého růstu. Zatímco oživení v ostatních zemích v regionu je nerovnoměrné, kombinace faktorů ve Velké Británii - především nízkých úrokových sazeb, zvýšení důvěry spotřebitelů a silných motivačních aktivit prodejců - znamenají, že Británie bude největším přispěvatelem růstu západoevropského trhu v 2014.

 

V Německu květnové registrace osobních automobilů vzrostly o 5 % na 274 804 vozidel po zvýšení o 4 % v dubnu. To naznačuje, že se poptávka na největším evropském automobilovém trhu postupně zotavuje. Analytici ale upozorňují, že prodej v Německu ve skutečnosti klesl, protože v květnu letos byly dva prodejní dny ve srovnání se stejným měsícem loňského roku. Navíc byl loňský květen v Německu prodejně mimořádně slabý. Analytik společnosti Barclays Mike Tyndall také upozornil, že průměrné pobídky a slevy nabízené značkami Peugeot a Citroen dosahují 24 % a u Opelu dokonce 25 %.

 

Pokud sečteme všechny okolnosti dohromady, pak byl letošní květen v Německu navzdory mírnému růstu registrací ve skutečnosti velmi slabý. "Nicméně hospodářská situace v Německu se ukazuje jako velmi dobrá, takže by měla pomoci trhu pohodlně překročit 3 miliony prodaných kusů za celý rok," zůstává analytik LMC Poskitt optimistou. V roce 2013 bylo v Německu zaregistrováno 2,95 milionu nových vozidel, zatímco v roce 2012 to bylo 3,08 milionu. Do května registrace zaznamenané od počátku roku vzrostly proti loňskému roku o 3 % na 1,26 milionu vozidel.

 

Největší zisk vykázaly domácí značky Porsche a Opel, které zvýšily prodej o 11 resp. 9 %. Prémiové značky Mercedes-Benz a BMW ale zaznamenaly pokles registrací o 0,5 resp. 5 % poté, co obě automobilky změnily nákladovou strukturu na domácím trhu a zastavily rozsáhlé slevy a krátkodobé registrace. Prodej vedoucí značky Volkswagen vzrostl o 2 %.

 

Ve Francii prodej v květnu meziročně vzrostl o zanedbatelných 0,1 %, jenže redukovaný prodej ve skutečnosti poklesl asi o 1 %. Od počátku roku ale registrace nových vozidel narostly o 3 % na 740 121 vozidel.

 

Prodej v Itálii v květnu klesl o 4 % proti stejnému měsíci loňského roku, přičemž společnost Fiat Chrysler Auto ztratila dokonce 11 % a prodej vozidel koncernu General Motors klesl o 23 %. Od počátku roku prodej aut v Itálii vzrostl o 3 %.

 

Prezident asociace prodejců automobilů Federauto Filippo Pavan Bernacchi proto prohlásil: "Opatrnost, s níž jsme sledovali mírný růst poptávky v prvních měsících roku 2014, se bohužel v květnu změnil způsobem, jenž podle našeho názoru není známkou zpomalení ale stagnace."


Ve Španělsku prodej aut vzrostl o 17 %. Registrace v zemi tedy rostly už devátý měsíc v řadě. Jenže tomuto výsledku pomáhá vládní program dotací, který kupujícím nových vozidel poskytuje velkou slevu při likvidaci starých aut. Kupující nového auta totiž obdrží od státu 1000 eur a dalších 1000 eur získá od prodejce. Registrace díky tomu v prvních pěti měsících vzrostly o 16 %.

 

Španělská vlády v těchto dnech schválila prodloužení odpory prodeje nových aut vynaložením dalších 175 milionů eur. Je to už šesté prodloužení tohoto programu státní podpory prodeje. Dotace jsou součástí rozsáhlého programu stimulace ekonomiky zahrnujícího opatření na podporu španělského průmyslu, výzkumu a vývoje, energetických úspor a dopravy. Španělská vláda do něj hodlá investovat celkem 6,3 miliardy eur.