name | autoweek.cz

Evropský trh segment po segmentu (aktualizováno)
12.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Detailní statistiky prodeje osobních aut v Evropě za první pololetí 2011 podle magazínu Automotive News Europe k nimž Luca Ciferi připojil analýzy vývoje jednotlivých tržních segmentů.
Být velký se vyplácí, neboť prodej SUV a exkluzivních vozů v prvním pololetí vzrostl. Programy na podporu prodeje na hlavních evropských trzích dávno skončily, ale dědictví šrotovného podle JATO Dynamics i v prvním letošním polotetí ukusovalo z prodeje miniautomobilů, subkompaktů a kompaktů. Automobily z těchto tří klíčových segmentů měly největší prospěch ze šrotovného. To mnoha lidem umožnilo zbavit se v letech 2009 a 2010 svých starých aut. Automobily ze segmentů velkých a exkluzivních automobilů a SUV, kterým se lidé v období šílenství kolem pobídek vyhýbali, se odrazily ode dna. Mezi nejprodávanější modely se řadí Dacia Duster SUV i Audi A7.
Proměna segmentů v prvním pololetí -
- vítězové
elektrické automobily +930 %
malá SUV +81 %
velké exkluzivní vozy +62 %
- poražení
kupé -21 %
miniautomobily -19 %
exkluzivní kupé -12 %
Miniautomobily
Dominantní pozici v segmentu miniautomobilů si udržel Fiat. Jedničkou je Panda a dvojkou model 500. Všechny modely z první pětice se prodávají v nižším objemu než v loňském roce, což způsobilo že prodej v rámci segmentu v prvním pololetí klesl o 19 %.
1. Fiat Panda |
109 410 |
2. Fiat 500 |
91 148 |
3. Renault Twingo |
69 760 |
4. Peugeot 107 |
49 489 |
5. Citroen C1 |
45 792 |
Segment celkem |
644 070 |
Malá auta
Ford Fiesta má pohodlný náskok před Volkswagenem Polo, ale celkový prodej vozů z největšího evropského segmentu se v porovnání s prvními šesti měsíci roku 2010 snížil o 9 %.
1. Ford Fiesta |
207 865 |
2. Volkswagen Polo |
196 781 |
3. Opel/Vauxhall Corsa |
178 391 |
4. Renault Clio |
167 939 |
5. Fiat Punto |
132 228 |
Segment celkem |
1 832 322 |
Kompaktní vozy
Volkswageb Golf byl v prvním pololetí nejprodávanějším evropským vozem a objemem prodeje 257 977 vozů tento hatchback překonal celkový prodej 15 z 25 segmentů monitorovaných magazínem ANE. Celkově zůstal objem prodeje na stejné úrovni jako vloni.
1. Volkswagen Golf |
257 977 |
2. Ford Focus |
165 222 |
3. Opel/Vauxhall Astra |
164 617 |
4. Nissan Qashqai |
117 792 |
5. Renault Mégane |
108 125 |
Segment celkem |
1 626 495 |
Střední třída
Volkswagen Passat se díky nárůstu prodeje o 30 % v prvním pololetí nachází na svém tradičním místě na špici segmentu střední třídy. Sledovat můžeme závod o třetí místo, na kterém by stárnoucí Ford Mondeo mohl být předstihnut novým Peugeotem 508.
1. Volkswagen Passat |
126 598 |
2. Opel/Vauxhall Insignia |
76 602 |
3. Ford Mondeo |
46 929 |
4. Peugeot 508 |
40 244 |
5. Citroen C5 |
36 816 |
Segment celkem |
440 626 |
Velké automobily
V první polovině roku segmentu velkých automobilů dominovala Škoda Superb. Prodejem 30 893 těchto vozů Škoda v tomto období předstihla všechny své konkurenty dohromady. Renault vstupuje do segmentu na třetí pozici s důrazným nástupem nového modelu Latitude.
1. Škoda Superb |
30 892 |
2. Subaru Legacy/Outback |
7 122 |
3. Renault Latitude |
6 259 |
4. Citroen C6 |
554 |
5. Chrysler 300 |
405 |
Segment celkem |
45 980 |
Kupé
Jeden z nejvíce konkurečních závodů v Evropě o pozici nejprodávanějšího kupé probíhá mezi Renaultem Mégane Coupé a Volkswagenem Scirocco. Peugeot RCZ se umístil na třetím místě. Francouzské automobilky mají tři modely v pětici nejprodávanějších modelů.
1. Renault Megane |
18 534 |
2. Volkswagen Scirocco |
15 205 |
3. Peugeot RCZ |
9 555 |
4. Opel/Vauxhall Astra |
4 462 |
5. Renault Laguna |
2 924 |
Segment celkem |
55 133 |
Roadstery
V čele segmentu stojí Peugeot 207CC, ale může se stát cokoli, neboť rozdíl mezi první a pátou pozicí je jen 3846 vozů. Renault se v rámci první pětice opět umístil na čtvrtém místě díky prudkému nárůstu prodeje nového Mégane Coupé-cabrio.
1. Peugeot 207CC |
11 655 |
2. Smart ForTwo |
9 230 |
3. Peugeot 308CC |
8 965 |
4. Renault Mégane |
8 454 |
5. Volkswagen Eos |
7 809 |
Segment celkem |
59 134 |
Malé minivany
Příchod nového Opelu/Vauxhall Meriva otřásl segmentem malých minivanů. Meriva v první polovině roku 2010 ztratila svou vedoucí pozici ve prospěch Citroenu C3 Picasso, ale na konci roku stála v čele a v prvním pololetí 2011 získala velký náskok. Také Hyundai ix20 je vyhledávaným automobilem.
1. Opel/Vauxhall Meriva |
77 821 |
2. Citroen C3 Picasso |
38 984 |
3. Renault Modus/Grand Modus |
27 000 |
4. Hyundai ix20 |
25 853 |
5. Kia Venga |
24 845 |
Segment celkem |
260 007 |
Střední minivany
Nový C-Max posunul Ford na druhou pozici v segmentu. Ačkoli prodej modelu C-Max se od prvního pololetí 2010 zdvojnásobil, tento střední minivan má před sebou ještě dlouhou cestu aby dohnal Renault Scénic na první pozici.
1. Renault Scénic/Grand Scénic |
84 507 |
2. Ford C-Max/Grand C-Max |
68 102 |
3. Volkswagen Touran |
65 854 |
4. Citroen C4 Picasso |
61 045 |
5. Opel/Vauxhall Zafira |
40 874 |
Segment celkem |
390 007 |
Velké minivany
Na vrcholu segmentu velkých minivanů se udržel Peugeot 5008 i přesto, že byl jediným modelem v nejprodávanější pětici, jenž v prvním pololetí zaznamenal pokles prodeje. Těsný souboj o druhé místo svádí Ford S-Max a nový VW Sharan.
1. Peugeot 5008 |
39 371 |
2. Ford S-Max |
26 154 |
3. Volkswagen Sharan |
24 329 |
4. Mercedes Vito/Viano |
15 613 |
5. Ford Galaxy |
14 349 |
Segment celkem |
152 236 |
Vany odvozené z LUV
Volkswagen Caddy se prodral na špičku díky 28 692 prodaným vozům a ve srovnání s prvním pololetím roku 2010 zaznamenal nárůst 31 %. Tomuto úseku trhu, jenž po šesti měsících poklesl o 10 %, dlouhá léta dominují Citroen Berlingo a Renault Kangoo.
1. Volkswagen Caddy |
28 692 |
2. Citroen Berlingo |
25 410 |
3. Renault Kangoo |
19 875 |
4. Peugeot Partner/Ranch |
19 444 |
5. Fiat Fiorino/Qubo |
11 434 |
Segment celkem |
125 739 |
Malá SUV
Dacia Duster si udržuje dominantní postavení v segmentu malých SUV. Nízkonákladový model z rumunské pobočky Renaultu zakončil rok 2010 na první pozici třebaže na trh přišel teprve v dubnu. Jeho náskok se po ročním prodeji zvýšil, a to přesto, že působí v segmentu, v němž všichni konkurenti zaznamenávají ztráty.
1. Dacia Duster |
76 204 |
2. Suzuki SX4 |
19 080 |
3. Fiat Sedici |
8 862 |
4. Suzuki Jimny |
7 402 |
5. Toyota Urban Cruiser |
3 968 |
Segment celkem |
122 530 |
Střední SUV
Nejprodávanějším středně velkým SUV v Evropě je Volkswagen Tiguan. O druhé místo v tomto segmentu zápasí tři modely. Hyundai ix35 má malý náskok před Fordem Kuga, zatímco nová Kia Sportage má rovněž dobrou šanci dokončit rok mezi nejlepší trojkou.
1. Volkswagen Tiguan |
62 710 |
2. Hyundai ix35 |
39 934 |
3. Ford Kuga |
38 751 |
4. Kia Sportage |
32 682 |
5. Mitsubishi ASX |
26 730 |
Segment cekem |
325 067 |
Velká SUV
Na první příčce segmentu velkých SUV zakončil první pololetí Volkswagen Touareg díky 90% meziročnímu nárůstu prodeje. Druhá generace Touaregu měla premiéru začátkem minulého roku. Nový Nissan Pathfinder měl v prvním pololetí dobré výsledky a mohl by rok ukončit na čtvrtém místě.
1.Volkswagen Touareg |
11 762 |
2. Hynudai Santa Fe |
6 520 |
3. Toyota Land Cruiser |
5 994 |
4. Mitsubishi Pajero/Montero/Shogun |
3 802 |
5. Nissan Pathfinder |
2 277 |
Segment celkem |
36 617 |
Exkluzivní mini
Nejmenší model značky Audi vstoupil do segmentu na první pozici. Audi A1 debutoval koncem roku 2010, takže se nezapojil do loňské soutěže. Stoupající Lancia Ypsilon by mohla předstihnout klesající Mercedes třídy A na třetí příčce.
1. Audi A1 |
54 712 |
2. Mini hatchback/Clubman |
46 598 |
3. Mercedes třídy A |
28 970 |
4. Lancia Ypsilon |
28 488 |
5. Alfa Romeo Mito |
24 657 |
Segment celkem |
196 271 |
Exkluzivní malé
Navzdory poklesu prodeje o 26 % Audi A3 v prvním pololetí v rámci segmentu nadále překonávalo BMW řady 1. Nejzajímavější souboj v tomto úseku trhu probíhá o třetí místo mezi Alfou Romeou Giuliettou a Mercedesem třídy B.
1. Audi A3 |
69 136 |
2. BMW řady 1 |
57 290 |
3. Alfa Romeo Giulietta |
46 232 |
4. Mercedes třídy B |
45 138 |
5. Mini Countryman |
25 522 |
Segment celkem |
264 262 |
Exkluzivní nižší
O vedení v tomto segmentu vedou těsný souboj Audi A4 a Mercedes třídy C. Příchod upravené třídy C a 12% pokles prodeje modelu A4 v první polovině roku znamená, že Mercedes za svým soupeřem v prvním pololetí zaostává jen o 2415 prodaných vozů.
1. Audi A4 |
85 139 |
2. Mercedes třídy C |
82 724 |
3. BMW řady 3 |
71 154 |
4. Volvo V50 |
22 785 |
5. Saab 9-3 |
7 473 |
Segment celkem |
290 653 |
Exkluzivní střední
Příchod nové generace BMW řady 5 proměnil vyrovnaný závod v prodejní smršť. Prodej řady 5 se v prvním pololetí zvýšil o 74 %, zatímco prodej jeho hlavního soupeře, Mercedesu třídy E, za první pololetí klesl o 10 %.
1. BMW řady 5 |
77 480 |
2. Mercedes třídy E |
50 766 |
3. Audi A6 |
38 225 |
4. Volvo V70 |
24 796 |
5. Volvo V60 |
22 668 |
Segment celkem |
271 964 |
Velké exkluzivní
Nástup Audi A7 otřásl segmentem, v němž zpravidla svádějí těsný souboj modely BMW řady 7, Mercedes třídy S a Audi A8. Nyní by tyto tři vozy měly bojovat o druhé místo, neboť náskok A7 je příliš velký.
1. Audi A7 |
10 419 |
2. Mercedes třídy S |
5 878 |
3. Audi A8/S8 |
5 379 |
4. BMW řady 7 |
5 039 |
5. Porsche Panamera |
3 002 |
Segment celkem |
34 047 |
Exkluzivní kupé
Zápas o pozici nejprodávanějšího exkluzivního kupé v Evropě je těsný. Audi A5 má malý náskok před kupé Mercedes třídy E a kupé BMW řady 3. Prodej všech tří modelů v první polovině roku poklesl a nejstrmější propad, o 18 %, zaznamenal model třídy E.
1. Audi A5/S5 |
10 359 |
2. Mercedes třídy E |
9 711 |
3. BMW řady 3 |
9 558 |
4. BMW řady 1 |
7 381 |
5. Audi TT Roadster |
7 317 |
Segment celkem |
57 989 |
Exkluzivní roadstery
Mini Cabriolet si v první polovině roku udržel první pozici v segmentu zásluhou 11% nárůstu prodeje. Tvrdá konkurence jej čeká od kabrioletu Mercedesu třídy E, jehož prodej v první polovině roku 2011 vzrostl téměř o 40 %.
1. Mini Cabriolet |
13 392 |
2. Mercedes třídy E |
9 369 |
3. BMW řady 1 |
8 603 |
4. Audi A5 |
8 274 |
5. Mercedes SLK |
7 988 |
Segment celkem |
83 989 |
Exkluzivní střední SUV
Na první příčce segmentu se drží BMW X1 navzdory nástupu Q5 od konkurenčního Audi. Oba modely v prvním pololetí zvýšily prodej. Volvo XC60 na třetí příčce by mohla předstihnou nová generace BMW X3.
1. BMW X1 |
41 212 |
2. AUdi Q5 |
35 625 |
3. Volvo XC60 |
28 371 |
4. BMW X3 |
27 231 |
5. Mercedes GLK |
16 808 |
Segment celkem |
165 132 |
Exkluzivní velká SUV
Prodej vozů v tomto segmentu vzrostl o 4 % zásluhou nárůstu prodeje nejprodávanějšího modelu v tomto segmentu BMW X5, stejně tak jako čtvrtého Porsche Cayenne a pátého Audi Q7. Range Rover Sport zaznamenal v prvním pololetí 7% pokles.
1. BMW X5 |
13 404 |
2. Mercedes třídy M |
9 955 |
3. Land Rover Range Rover Sport |
9 878 |
4. Porsche Cayenne |
8 797 |
5. Audi Q7 |
7 529 |
Segment celkem |
85 297 |
Exotické automobily
Audi R8 vede s nejmenším náskokem ze všech modelů na prvních příčkách. V segmentu exotických automobilů překonalo nové Ferrari 458 jen o pouhých 12 vozů. Ferrari California mezitím kleslo na pozici čtvrtého nejprodávanějšího vozu z kategorie nejdražších automobilů, neboť jeho prodej v prvním pololetí klesl o 37 %.
1. Audi R8 |
845 |
2. Ferrari 458 |
833 |
3. Bentley Continental GT |
686 |
4. Ferrari California |
607 |
5. Aston Martin Vantage |
502 |
Segment celkem |
5 411 |
Elektromobily
V čele prodeje elektrických vozů v Evropě stojí Mitsubishi i-MiEV. Vzhledem k tomu, že druhý v pořadí, Peugeot iOn a třetí Citroen C-Zero jsou z modelu i-MiEV odvozeny, Mitsubishi si po technické stránce v první polovině roku připsal 70 % prodeje v tomto segmentu.
1. Mitsubishi i.MiEV |
1 750 |
2. Peugeot i0n |
961 |
3. Citroen C-Zero |
957 |
4. Nissan Leaf |
580 |
5. Smart ForTwo Electric |
474 |
Segment celkem |
5 222 |
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz