name | autoweek.cz

Evropský trh trochu roste jen díky podpoře

Evropský trh trochu roste jen díky podpoře

19.07.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropský trh s osobními automobily v červnu vykázal mírný vzestup. Není to ale důvod k optimismu, protože prodej rostl jen díky podpůrným akcím motivujícím soukromé zákazníky kupovat masově vyráběná auta. Navíc země s nejsilnější ekonomikou vesměs vykázaly pokles.

Registrace nových osobních automobilů v červnu v zemích EU a EFTA podle statistik evropské asociace automobilek ACEA dosáhly 1,23 milionu vozů v porovnání s 1,18 milionu v loňském roce. Znamená to už desátý měsíc v řadě s růstem. To se vyrovnalo růstu od června 2009 do března 2010, který byl ve většině evropských zemí motivován vypsáním tzv. šrotovacích prémií. Současná úroveň prodeje je ale na podstatně nižší úrovni, než byla tehdy. Současný růst vychází z porovnání se zdaleka nejhorším prodejním výsledkem za mnoho let, zaznamenaným v loňském roce.

 

Za šest měsíců bylo v Evropě zaregistrováno 6,85 milionu nových automobilů, což znamená růst o 6 % v porovnání s prvním pololetím loňského roku. Po šesti letech trvalého poklesu jde o pozitivní zprávu.

 

Na současný zdánlivě pozitivní vývoj registrací mají zásadní vliv různé podpůrné akce. Ve Španělsku jde o státní dotaci spojenou s podporou prodejců a v Nizozemsku a Norsku podpora prodeje nízkoemisních vozidel. Státní podpora prodeje ve Španělsku se postarala téměř o polovinu celoevropského červnového růstu.

 

Ve všech ostatních zemích se o podporu prodeje starají samotné automobilky a jejich prodejci nabídkami nejrůznějších slev. Ty v průměru na pěti evropských trzích dosáhly 10 % ceny resp. 2748 eur. Slevy se tak stávají motivací pro soukromé kupující, aby konečně přikročili k obměně svých stárnoucích vozů. 

 

Tyto podpůrné akce samozřejmě deformují situaci na trhu. Navíc se tak automobilky staví do složité situace, jak zacházet s cenami v dalších měsících.

 

Pohled na statistiky ACEA navíc ukazuje, že se o celoevropský růst starají především finanční krizí nejvíc postižené země, tedy Španělsko se státními dotacemi, Portugalsko a Řecko, kde v posledních letech trh s novými auty prakticky zcela zkolaboval, spolu s většinou východoevropských zemí. Z velkých trhů je skutečně pozitivní vývoj jen ve Velké Británii, zatímco situace ve Francii a Itálii je spíš stagnací než růstem. Ještě více znepokojující je pohled na země s nejsilnějšími ekonomikami. Německo, Nizozemsko, Rakousko, Švýcarsko a Belgie totiž v červnu vykázaly pokles. Naopak výrazný vzestup prodeje můžeme zaznamenat jen ve Švédsku.

 

Ze současné situace na trhu těží dvě značky koncernu Volkswagen Škoda a Seat, stejně jako Renault s Dacií. I zde je ale třeba připomenout, že vyjma Dacie jejich loňské první pololetí nebylo moc úspěšné. Velký růst vykazují i Opel s Vauxhallem, nicméně se zatím koncernu GM nedaří zcela eliminovat ztrátu způsobenou stažením značky Chevrolet z Evropy.