name | autoweek.cz

Evropský trh v poklesu
20.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Vzpamatování se německého trhu po loňském dramatickém propadu, následujícím po skončení \"šrotovného\" pomáhá především Volkswagenu (se čtvrtletním nárůstem o 5,6 %) a Opelu (+13,8 %, jenže propad prodeje značky Opel byl v posledních dvou letech velmi dramatický) v posilování postavení. Nadprůměrné zvýšení objemu prodeje v rámci koncernu Volkswagen opět dosáhla značka Škoda (+8,3 %). Zlepšené výsledky vykazují také exkluzivní značky BMW (+11,5 %), Audi (+7,7 %) a v mnohem menší míře i Mercedes-Benz (+3,8 %, ale v březnu to bylo -0,8 %).
Po měsících bojů s poklesem objemu prodeje se úsměv vrací do tváří zástupců Mitsubishi (+32,8 %) a Nissanu (+20,5 %).
Naopak velmi dramatický pokles zájmu zákazníků postihuje Fiat (-25,7 %), Ford (-13,5 %, v březnu dokonce o 16 %) a v menší míře i všechny tři francouzské značky. Zastavit už déle trvající pokles objemu prodeje se nedaří Hondě (-12,1 %) a zejména Mazdě (-20,3 %). Zástupci zmíněných značek obvykle dávají pokles do souvislosti s ukončením šrotovného na důležitých trzích. Jenže jiné značky, které na šrotovném rovněž vydělávaly na tom tak špatně nejsou (mj. i Škoda). Problémem Fiatu je mnohem více skutečnost, že už několik let neuvedl na trh žádný nový model. Šéf Fiatu Sergio Marchionne, který se v poslední době věnoval mnohem více Chrysleru, už dal najevo, že nyní svou pozornost zaměří právě na Fiat, jehož podíl na trhu už poklesl na 6,7 %, zatímco ještě před rokem byl 7,9 %.
V případě Fordu by se situace měla velmi brzy změnit, protože v nejbližších týdnech bude zahájen prodej nové generace nejdůležitějšího modelu pro evropský trh Focus. Předběžné reakce prodejců naznačují, že se jej zákazníci už nemohou dočkat.
Připomeňme, že prodej nových aut v Evropě se v posledních třech letech propadl ze 16 milionů vozů v roce 2007 na loňských 13,8 milionu. Náznakem zlepšení ale je situace v Německu, kde vládní podpora skončila jako první a po loňském očekávaném propadu se situace zvolna začala zlepšovat (ale nezapomínejme, že srovnáváme s rekordně nízkým prodejem roku 2010) a podobný trend se objevuje ve Francii.
Dva z nejdůležitějších trhů Evropy, tedy Německo a Francie už tedy vykazují růst - v porovnání s prvním čtvrtletím loňského roku o 13,9 % resp. 8,9 %. Naopak pokračuje pokles ve Velké Británii (-8,7 %), Itálii (-23,1 %) a Španělsku (-27,3 %). Největší propad vykázalo Řecko (-57,4 %), naopak prodej rostl ve většině nových zemí Unie, nejvíce v Lotyšsku (+131,7 %), což ale bylo dosaženo při prodeji pouhých 1902 aut za tři měsíce. Česká republika se meziročním zvýšením prodeje o 6,8 % řadí do průměru nových zemí EU, což znamená, že je vysoko nad průměrem celé EU.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz