name | autoweek.cz

Evropští dodavatelé varují před cly na čínské elektromobily

Evropští dodavatelé varují před cly na čínské elektromobily

25.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Organizace dodavatelů v automobilovém průmyslu CLEPA uvádí, že evropské regulační orgány by se měly raději snažit vytvořit infrastrukturu pro dostupnou elektrickou mobilitu než se zaměřovat na protekcionistické tarify proti autům vyrobeným v Číně.

Představitelé organizace dodavatelů CLEPA uvedli, že jakákoli cla, uvalená na dovoz čínských elektrických vozidel do Evropy, by mohla být bumerangem proti evropským společnostem.

 

„Evropská komise zahájila vyšetřování čínských vládních dotací a pobídek pro elektromobily v návaznosti na obavy, že by evropské automobilky mohly čelit nekalé konkurenci. Zatímco tento problém by mohl být vnímán jako výhra pro evropské spotřebitele, obchodní válka s Čínou, vyvolaná zavedením cel, by mohla poškodit evropský průmysl,“ řekl výkonný ředitel CLEPA Benjamin Krieger.

 

Velké automobilky, jako BMW a Mercedes-Benz, vyvážejí auta do Číny a mají tam montážní závody, zatímco čínské domácí značky odebírají součástky od evropských dodavatelů, kteří tam také mají továrny. „V čínských elektromobilech je spousta evropské technologie,“ řekl Benjamin Krieger. Jako příklad uvedl systémy tepelného managementu. „Evropští dodavatelé nabízejí přesvědčivé produkty a ty lze nalézt ve vozidlech po celém světě. Uplatnění tarifů by mělo dopad i na jejich podnikání,“ řekl Benjamin Krieger.

 

„To, že se Evropská komise zabývá tímto širším tématem, je dobrá věc. Naznačuje to, že berou konkurenci z jiných regionů vážně a vidí potřebu jednat. Avšak existují pochybnosti, že dotace mohou udělat víc než poskytnout okamžitou úlevu při řešení problému dostupné elektrické mobility,“ dodal Krieger.

 

Náklady na výrobu elektromobilů se v Evropě staly hlavním tématem, přičemž pouze jedna automobilka, Citroën, je připravena nabídnout elektromobil vyrobený na kontinentu za cenu nižší než 25 000 eur. Několik čínských společností, jako je SAIC se značkou MG, dosahuje úspěch tím, že cenově podbízí evropské elektromobily, ale panují obavy, že to, co je nyní pramínek, by se mohlo stát záplavou.

 

V loňském roce čínské značky v Evropě prodaly 100 000 elektromobilů, zatímco západní značky, které vyrábějí elektrická vozidla v Číně, jako BMW, Tesla a Renault (Dacia), do Evropy vyvážely ještě víc. Studie PwC zjistila, že do roku 2025 by se v Evropě mohlo prodávat celkem 800 000 vozů vyrobených v Číně, z nichž naprostá většina by měla plně elektrický pohon.

 

„Evropští regulátoři vytvořili obrovskou poptávku po elektromobilech, my se snažíme tuto poptávku uspokojit. Čínské společnosti se snaží tento nedostatek využít,“ řekl Krieger. Spíš než na cla by se podle něj evropští zákonodárci měli zaměřit na vytvoření infrastruktury, která podpoří levnější elektromobily, včetně zajištění dodávek surovin pro akumulátory, na čemž podle něj Čína pracuje už desítky let, a na poskytování cenově dostupné udržitelné energie.

 

Thorsten Muschal, výkonný ředitel společnosti Forvia (dříve Faurecia), který je odcházejícím prezidentem organizace CLEPA, řekl, že členové skupiny dodavatelů mohou vidět problém z různých úhlů pohledu v závislosti na jejich zákaznících. „Pokud jste malá rodinná společnost a dodáváte zboží pouze evropským výrobcům automobilů, pak je vaše pozice zcela jasná - ve prospěch tarifů. Pokud jste nadnárodní společnost s 20 až 30 % prodeje v Číně a někdo zavede cla, přičemž možná dojde k odvetě, pak můžete zaujmout jiný postoj. Velký evropský dodavatel má v Číně možná 30 až 40 závodů a podnikání tam je součástí globálního přístupu,“ dodal Muschal.