name | autoweek.cz

Evropští výrobci automobilů požadují od EU zmírnění emisních cílů

Evropští výrobci automobilů požadují od EU zmírnění emisních cílů

13.10.2025 | Aktuality

Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA tvrdí, že podíl elektromobilů v EU dosáhne do roku 2035, kdy musí mít všechny nové vozy nulové emise, pouze 63 %. Současný stav analyzuje agentura Bloomberg s podílem agentura Reuters.

Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA formálně požádalo regulační orgány EU o zmírnění emisních cílů CO2 pro roky 2030 a 2035 pro osobní automobily, lehká užitková vozidla a nákladní automobily s argumentem, že i přes stovky miliard investic výrobců automobilů tyto cíle zůstávají nereálné.

 

Evropská komise má tyto cíle přezkoumat do konce roku v rámci strategického dialogu o budoucnosti automobilového průmyslu.

 

Pokud se udrží současné tempo růstu trhu, tak podle nezávislých analýz trhu bude podíl plně elektrických automobilů do roku 2035, kdy musí mít všechny nové vozy nulové emise, pouze 63 %. ACEA uvádí, že letos je podíl elektromobilů v EU 16 %, u lehkých užitkových vozidel 8,5 % a u těžkých nákladních vozidel 3,6 %. ACEA tvrdí, že vzhledem k tomu, že automobilky již dostaly flexibilitu ohledně cílů pro rok 2025, je mnohem přísnější cíl pro rok 2030 nedosažitelný a odvětví by mohlo čelit celkovým pokutám až do výše 25 miliard eur za jeho nesplnění. „Existuje proto silný důvod k přehodnocení současné cesty ke snižování emisí CO2,“ uvedla ACEA.

 

ACEA zdůraznila, že „elektrifikace zůstane hlavní cestou a že politická podpora by se měla zaměřit na zvyšování podílu vozidel s elektrickým pohonem.“

 

V rámci procesu strategického dialogu Evropská komise v březnu zveřejnila řadu doporučení v akčním plánu. Kromě urychlení přezkumu cílů emisí CO2 pro roky 2030 a 2035 dává plán výrobcům automobilů tříleté okno na splnění cílů CO2 pro rok 2025, stanoví opatření k zajištění rovných podmínek pro nové konkurenty z Číny, snaží se podpořit poptávku po elektromobilech, vyvinout předpisy pro malé elektromobily a vybudovat evropský dodavatelský řetězec pro výrobu akumulátorů.

 

Ve svém dokumentu ACEA navrhuje, aby plnění cílů pro rok 2030 bylo založeno na průměru za pětileté období 2028–2032, podobně jako cíl pro rok 2025. Další klíčové návrhy:

- Malé elektromobily by měly dostat superkredit za plnění cílů

- Plug-in hybridy a prodlužovače dojezdu by měly hrát větší roli

- Vozidla používající uhlíkově neutrální paliva, jako jsou biopaliva nebo syntetická paliva, by měla být postavena na roveň elektromobilům

- Pobídky pro dekarbonizační iniciativy, jako je používání zelené oceli ve výrobním procesu

- U lehkých užitkových vozidel doporučuje splnit cíle emisí CO2 do roku 2025 v období 2025–2029 a upravit cíl 50% snížení emisí do roku 2030.

- U nákladních vozidel ACEA požaduje přezkum dříve než plánovaný rok 2027 a naléhavá opatření, aby se zabránilo pokutám výrobců za nesplnění současných cílů.

 

Ekologická skupina Transport & Environment uvedla, že návrhy ACEA by vytvořily mezery v legislativě, což by znamenalo, že výrobci automobilů by museli v roce 2035 dosáhnout pouze 52% podílu na trhu s elektromobily. ACEA v reakci uvedla, že se jedná o velmi předčasné hodnocení a že jasná většina prodaných vozidel bude elektrická. Uvedla, že povolení flexibility by transformaci nezpomalilo, ale zajistilo by ekonomickou bezpečnost EU.

 

Foto: ACEA